• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • HäxanSurtant3
    kron skrev 2010-06-01 22:14:49 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men det låter förskräckligt att binda fast barn. Om det är utbildade pedagoger på fsk ska de ju ha PEDAGOGISKA metoder för att hantera och lära ut till barnen hur man skall uppföra sig vid matbordet. Ta barnet i sitt knä kanske?
    precis...
  • Simsonen
    Pyris skrev 2010-06-01 22:11:44 följande:
    Varför be om synpunkter när du inte accepterar något annat än ditt eget synsätt?
    Det har jag också frågat men det är mycket ts helt enkelt bara ignorerar.
  • fruis
    MrsMurphy skrev 2010-06-01 22:08:08 följande:
    Jag skulle snarare bli lite arg på min dotter om hon levt rövare så att fröknar fått sätta fast henne, för att sitta kvar vid måltiden är en självklarhet. Jag har iaf tolkat att min dotter greppar vad som är ok och inte ok vid måltider. Jag vet också att det kvittar hur hungrig hon är så skulle inte hon få i sig något alls om en liten pajas skuttar runt i lokalen.

Det handlar ju inte direkt om att han satt fastspänd i en stol och tvångsmatad, han hade nog valet själv om han ville äta eller ej. Men att sitta kvar på stolen av respekt för de andra barnen känns som något barnet bör lära sig, på ett eller annat sätt. Nu verkar detta skära sig totalt med er form av uppfostran men jag kan inte se så många möjligheter att hantera detta som inte är på bekostnad av de andra barnen.
    Allt är såååååååå naturligt så...
    Det är inte fel att låta barnet sitta  kvar vid bordet av hänsyn till de andra barnen. Problemet är väl när man som förskollärare inte har andra medel att ta till än att spänna fast barnet i sele. Lär man sig inte kommunicera med barn och varför finns det inte resurser nog för att ha den tid som krävs för att göra det?
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:08:16 följande:
    vi har helt olika åsikter och då handlar det inte om att "argumentera". Du satte ribban lågt genom att skriva du tyckte min son skulle byta avdelning--jag svarade med att du borde byta jobb.

Som man ropar får man svar.
    Varför var det att sätta ribban lågt? För att det inte passade dig. Det var seriöst menat eftersom ditt sätt att hantera din son inte kan passas ihop med ett normalt dagis där barnen inte kan springa omkring som de vill.
  • Mehlis

Har han gått på fsk så länge vet han vad de e som gäller...de har käkat mellanmål i 1½ år....ju längre tråden går så låter de nästan som att de händer varje dag...vilket jag tvivlar på.
    Ett barn har lättare att anpassa sig än en vuxen så tror nog inte att han har nå problem med de rutiner som gäller. Är han så stor som du säger så vet han vad de e som gäller

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
  • fruis
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:16:31 följande:
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
    Hur kan det vara ett orimligt krav att ens barn inte ska bli fastspänt på förskolan?
  • HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:16:31 följande:
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
    ASG-du är för komisk....

Jag har min son 100% själv ja...då han inte är på dagis.Och jag behöver inte ta till "spänna-fast-metoder" i uppfostringssyfte. Han fungerar bra ändå.

Jag tycker jag snarare är en sund förälder som inte är hysterisk och jag leker nog mer med mitt barn än många andra gör.

Har aldrig känt jag försummar honom,tvärtom är jag väldigt nöjd med min föräldraroll.

Som jag dessutom klarar helt själv, utan en man.. .

Hur står det till själv med ditt samvete mot ditt barn ? Eftersom du frågar mig så kan jag ju fråga dig?
    Spänner du fast ditt barn vid matbordet eller i barnvagnen?

Det gör som sagt inte jag..Min son får gå från bordet om han inte vill äta och har får gå själv om han inte vill åka vagn. Men jag använder inte sele på honom.Jag löser det ändå.
  • Mehlis

TS de e fortfarande skillnad på ett barn o 15 barn...att du klarar ditt barn själv e ju jättebra, men att vara 2 på 15 barn är lite skillnad....

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
  • Trebarnsträsket
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:06:07 följande:
    Kan tillägga min son även går på jourdagis med väldigt blandade åldrar jourtid. Där funger ar det utmärkt komma med individuella önskemål om sova middag el ej.,hämta och lämna vissa tider osv. Aldrig har jag sett dem spänna fast ngt barn....

De vet vad FLEXIBILITET är...och de är inte så hysteriska med rutiner som min sons fsk-lärare är utan löser det mesta.Fungerar utmärkt...
    På jourdagis är kanske fler barn självständiga och därför kan de mindre barnen få mer tid?

Jag tycker inte det är ok att spänna fast en tvååring... MEN vid måltider kan inte ett barn springa runt eller leka md annat. Det finns inte personal till detta! Om dt är ex 12 barn till mellanmål och två personal, ska då en personal titta till ditt barn som vägrar sitta med vid bordet? Nej, han får finna sig och sitta med!! Men sela är som sagt var inte ok.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?