• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • NoKnock Angleton

Fast alltså ärligt. Han är två och ett halvt år. Så jävla kränkt kan han ju ändå inte känna sig. När mina ungar var två och ett halvt så hade de sele på sig i vagnen, var det också kränkande?

• Ess

Du kanske skulle testa nån annan typ av barnomsorg som passar dina åsikter bättre.
    Tex hyra in en barnflicka, för då har hon bara ditt barn och får betalt för att följa dina instruktioner till punkt och pricka och du slipper dessutom gräma dig över att även din son måste inrätta sig i ledet.

• HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:27:15 följande:
    Jag tycker då att du kan ha ditt barn hemma istället så kan fröknarna  se till att resten barn får äta i lugn och ro.
    För det fungerar nämligen inte som du tycks tro att ett barn kan bete sig hur det vill, leka och härja runt på golvet och en fröken springer fram och tillbaka mellan det barnet och resten av barngruppen.
    Tycker du att sele är helt uteslutet kan du ju vara med själv vid maten och ta hand om ditt barn och på så sätt visa personalen hur du tycker att de ska göra istället.
    intelligent svar-verkligen..men Ok svarar lika "intelligent" tillbaka:

Då kan du ställa diagnoser och skriva ut recept själv då, du får nämligen inte tillgång till läkare på akuten eftersom de måste ta hand om sina barn själva eftersom inte förskolan klarar av det utan att spänna fast dem.

Hör och häpna-min son och en kollegas son slog på varandra idag..måste vi båda avstå våra jobb nu och passa våra söner hemma istället för att förskolan inte kan hantera det? *ironisk*
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:32:58 följande:
    intelligent svar-verkligen..men Ok svarar lika "intelligent" tillbaka:

Då kan du ställa diagnoser och skriva ut recept själv då, du får nämligen inte tillgång till läkare på akuten eftersom de måste ta hand om sina barn själva eftersom inte förskolan klarar av det utan att spänna fast dem.

Hör och häpna-min son och en kollegas son slog på varandra idag..måste vi båda avstå våra jobb nu och passa våra söner hemma istället för att förskolan inte kan hantera det? *ironisk*
    Eftersom du inte tycks kunna ge någon anna  hållbar lösning för hur personalen skulle gjort och tycks vara helt omedveten om att det går fler barn än ditt på dagiset så förstår jag inte vad du ville med tråden? Synpunkter står det men merparten av tråden verkar eniga och du lyssnar inte det minsta, så jag antar att medhåll hade varit mer korrekt.
  • vittra
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:30:58 följande:
    Men det är väl klart att han inte kunde ta sig ur den, det är ju det som är poängen med sele eller bygel. Du har fortfarande inte gett någon hållbar lösning för hur personalen skulle gjort istället annat än att låta din unge härja runt fritt medans de andra försökte äta.
    Alltså det är ju faktiskt personalens uppgift, och inte någon som inte ens var där när det hände, att hitta lösningar som fungerar. De arbetar faktiskt med att ha omsorgen av en hel drös med barn, och att ta till så kränkande handlingar är aldrig rätt! Det är deras ansvar att se till att barnen kan vistas på samma plats utan att behöva fängsla dem eller låsa fast dem. Punkt slut.
  • Simsonen
    Ess skrev 2010-06-01 21:32:37 följande:
    Du kanske skulle testa nån annan typ av barnomsorg som passar dina åsikter bättre.
    Tex hyra in en barnflicka, för då har hon bara ditt barn och får betalt för att följa dina instruktioner till punkt och pricka och du slipper dessutom gräma dig över att även din son måste inrätta sig i ledet.
    Det hade nog varit det allra bästa.
    Fundera på det ts.
  • HäxanSurtant3
    Ess skrev 2010-06-01 21:32:37 följande:
    Eller så kanske förskolepedagogen som inte kan hantera barnen skall byta jobb?

Lady Dahmer skrev ju om att en liknande incident lett till uppsägning av en fsk-personal..för det är inte OK spänna fast barn vid stolar om de klarar av att sitta där säkert själva.

Man kan placera barn som inte vill ha mellanmål i en soffa i samma rum med en bok eller ett pussel.Svårare än så behöver det inte vara.
  • norgesessan

simsonen, var skrev jag att han skulle få gå ifrån? Har skrivt att det inte fungerar att ha det så att ett barn får gå ifrån, men att spänna fast barnet är inte rätt lösning.

Nej, alla 4-5 åringar går det inte att resonera med, inte om det är en dårlig dag, och ett barn som har svårt för att lyssna.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:36:14 följande:
    Alltså det är ju faktiskt personalens uppgift, och inte någon som inte ens var där när det hände, att hitta lösningar som fungerar. De arbetar faktiskt med att ha omsorgen av en hel drös med barn, och att ta till så kränkande handlingar är aldrig rätt! Det är deras ansvar att se till att barnen kan vistas på samma plats utan att behöva fängsla dem eller låsa fast dem. Punkt slut.
    De satte en sele på honom istället för att göra som ts bestämt, att låta honom springa omkring på golvetr och härja medans de andra åt.
    För någonstans måste ju också föräldern komma med ett rimtligt alternativ om den tycker att personalens lösning är så fruktansvärd.
    Allting fungerar inte i dagismiljö och det är inte rätt att alla andra barn ska bli lidande för att just ts barn absolut inte får ha sele på sig de gånger han inte kan sitta med vid bordet.
    Om du någonsin besökt ett dagis så vet du säkert att det skulle bli ohållbart om alla föräldrar själva skulle sätta regler för hur deras barn skulle få bete sig under tiden på dagis.
  • HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:36:35 följande:
    Det hade nog varit det allra bästa.
    Fundera på det ts.
    ASG...bara skrattar åt det inlägget..
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?