• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • Fraggelgirl

Nu vet jag inte hur fastspänd barnet var, och jag har inte läst resten av inläggen i tråden. Jag jobbar på ett dagis med barn 0-3år. De flesta 0-2år sitter i tripp trapp stol med båge framför. De 3-åringarna sitter utan båge för det mesta. Några av barnen kan ibland få väldigt spring i benen när vi ska äta lunch. Sitter inte still och stojar och stimmar. Äter lite grann emellanåt men snurrar runt på stolen och har sig. Då brukar vi säga att om de inte sitter still på stolen får de sitta med båge på. Några gånger vill de det, och får det på en gång, andra gånger så fortsätter de fjanta och får det på grund av det. Men för det mesta så hör det på och sitter still och slipper således båge på stolen. Detta händer ju inte varje dag, inte heller varje vecka, men någon gång ibland så blir det så. Resultatet blir att det blir lugn vid bordet och även det busiga barnet får matro och äter.

Skulle en förälder se detta så skulle vi förklara läget och så är det bara. De gånger föräldrana har hämtat vid en sådan tidspunkt har de förstått problematiken. Och det är inte mer med det. Vi skulle kunna låta barnen få gå ifrån och leka på ett annat rum, men då ensamt för vi har inte personal att vara en på ett barn. Att vara i samma rum är inte aktuellt då det stör andra barnet. Vi i personalen och jag själv för den delen tycker att vid måltiderna ska det inte vara stim och stoj runt om kring. Det ska vara en lugn stund där man mättar sina magar.

Måltiderna serveras på en tid och vi tycker det är viktigt att alla barn försöker äta sig mätta vid den tidspunkten då det är länge till nästa måltid. Att låta barnen bestämma själv när de ska äta är ohållbart. I alla fall när de är så pass gamla som 3 år så borde de förstå när man äter så äter man. Småbarnen har ibland andra rutiner, en ettåring som somnar före maten får givetvis mat efteråt. Men det tar ju på bemanningen att vara en på en.

Till själva problemet så tycker jag att du ska prata med personalen, kanske inte med "kärringen" om du inte vill. Har du en kontaktperson så prata med den eller med förskoleläraren på dagiset. Berätta hur du tycker och få det förklarat hur det fungerar just på ditt dagis. Kanske det inte var så illa som det såg ut och lät som. Kanske det händer titt som tätt och det inte alls är bra. Att spänna fast vid bordet som en bestraffning som hänt tidigare på dagen är inte bra. Inte under måltidena. Att låta någon få sitta av sig sin aggressivitet själv på en stol kan vara bra.

Sen fungerar det inte alls på samma sätt hemma som på dagis. De som är änglar hemma behöver inte alls vara det på dagis. Att han sitter still hemma och när ni är bortbjudna har inte alls med saken att göra egentligen. På dagis är det så mycket annat som disstraherar och barnen har mera spring i benen. Tyvärr måste jag säga!

Men som sagt, ta upp det med ledaren för avdelningen, säg vad du tycker och så kanske de får säga vad de tycker och så kommer ni fram till en gemensam lösning som fungerar för alla parter.
    Lycka till!

• Ess
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:57:14 följande:
    Min son är fullt frisk vad jag vet . Däremot är han väldigt glad och aktiv just nu.Men mkt av det tycker jag beror på att dagis inte går ut med barnen om dagarna. Då han är med mig på helger så är vi ute fler timmar om dagen och han somnar som en stock sedan.Lugn och belåten. De har ju massor av överskottsenergi i den åldern och måste få "rusa av sig".
    Men klaga på det att dom inte är ute, ring chefen.

Sen vad gäller att han satt fastspänd, jag ser inte det som en större katastrof. Hur skulle det se ut om alla barnen sprang runt hur dom behagade. Ska en i personalen springa efter och hämta honom varje gång han drar iväg från bordet så får inte de andra barnen nån hjälp att äta. Så istället för att klaga på personalen, klaga på personalbristen. Hade dom varit två personal vid varje bord så hade en hämtat rymmare och en hjälpt de andra.
  • Pyris

Det låter inte bra att han satt fastspänd, men jag tycker du resonerar dumt faktiskt.
    Hur skulle det se ut tror du om alla barnen fick springa runt o leka fritt vid mellanmålet?
    Dom kan ju inte låta honom springa vind för våg för tänk om han skadar sig då. Då hade du säkert blivit arg för det.  Eller skadar någon annan, med tanke på hur han uppfört sig tidigare på dagen. Dom spände ju inte fast honom "bara för att" dom tyckte det var kul liksom.
    Barnen sitter ju, när dom är små, fastspända i sina matstolar. Det är ju för deras bästa. Men inskränker det på deras integritet med? När får dom integritet?

• Ess

Jag tyckte att det var dumt sagt, att det var inte meningen att du skulle se det. Det hade varit bättre att säga, vi fick lösa det såhär idag eftersom.......................

• NummerTvå0710

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med fastspänd? Alltså sele till stolen? Ser väl egentligen inga problem med det då vi har sele länge till vår son då han aldrig satt still under en måltid men ofast ville han knäppa fast sig själv också.Vi tvingade inte honom att sitta fastspänd såkart. Till ikeastolarna medföljer det ju en rem så man kan spänna fast dem. Däremot var personalens kommentar lite lustig att du inte skulle se..

• Lady Dahmer

samma sak hände på en förskola för ett par år sedan. Det blev stora rabalder och ansvarig pedagog blev avskedad.

Nej, det är INTE ok att spänna fast ett barn.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • nicke nyfiken76
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:47:17 följande:
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
    Grupptryck? Sorry, men det fungerar inte så. Börjar ett barn springar omkring och pesonalen tillåter det så slutar det med att alla springer omkring. Det slutar inte med att din lille kille sätter sig vid bordet.
  • HäxanSurtant3
    Lady Dahmer skrev 2010-06-01 20:52:07 följande:

samma sak hände på en förskola för ett par år sedan. Det blev stora rabalder och ansvarig pedagog blev avskedad.

Nej, det är INTE ok att spänna fast ett barn.

på vilket vis var barnet fastspänt och av vilken anledning?
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 20:21:23 följande:
    Han har inga som helst problem sita still och äta annars varken hemma eller då vi är bortbjudna. Vi har dock inte rutinen "mellanmål" hemma så han tycker nog det är konstigt han måste sitta och äta då på dagis när vi aldrig gör det annars.

Min son äter som en häst till lunch lediga dagar hemma kl 12. Kl 16.-17 äter vi middag och däremellan så är vi ute ...han brukar inte gnälla om mellanmål och jag tycker det är överflödigt servera en massa mellan kl 12 och 16...en frukt möjligtvis men både morot,smörgås och frukt behövs verkligen inte..

Han säger till om han skulle bli hungrig eller sugen mellan 12 o 16 men oftast vill han leka och gunga istället för att tvångsmässigt "sitta still och äta". De måste ju få göra av med energin också. Men på hans dagis så skall de äta kl 11.30, sova sedan äta mellanmål då e vaknar. När skall de hinna göra av all energi? 
    Fast det hjälper ju inte att han sitter still hemma när det är dagis det handlar om och han inte gör det där. För det är heller inte okej att han springer omkring fritt och leker under maten på dagis, där finns fler barn än ditt och det blir kaos om ett får springa runt och leka medans de andra ska fortsätta äta.
  • Mehlis
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:15:21 följande:

på vilket vis var barnet fastspänt och av vilken anledning?

På vilket sätt va ditt barn fastspänt? Många har frågat, men inget svar

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?