• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • Nynne

Ärligt talat, om mitt barn på 2,5 år hade gett sig på både barn och vuxna vid måltid på vid t.ex. öppna förskolan där jag själv behövde hålla koll på 13 barn tillsammans med 2 andra vuxna så tror jag själv att jag hade spänt fast henne vid en matstol. Att springa runt i en sådan stor grupp fungerar inte. Det kan man göra hemma och ditt barn kan lära sig att förstå skillnaden. Jag litar fullt ut på förskolepersonalen och säger de att det var sista utvägen så skulle jag förstå det. Jag känner min egen treåring och hon kan vara en riktig retsticka ibland och vid måltiderna är allt extra känsligt. Hon ska inte få störa de andra barnen, det är inte acceptabelt.

Eftersom din son varken skrek eller protesterade så kanske han ansåg att det var skönt att inte behöva krångla mer. Alternativet kanske hade varit att en personal lämnat rummet och därmed hade belastningen på de andra ökat och något hänt?

Jag tror absolut inte eller på tvång eller liknande metoder i uppfostringssyfte men ibland så får man göra undantag för att hantera vissa situationer som kan vara en fara för andra barn eller som kanske påverkar en större grupp.

• mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-02 09:50:31 följande:
    kass pedagogik lära barnen e skall spännas fast-tycker et tyder på dålig hanterinngsförmåga från pedagog och förälder om man måste ta till tvingande åtgärder av det slaget på en 2,5 åring. Jag spänner alrig fast min son i vagnen, jag pratar med honom tills han accepterar sitta där,tex om vi har bråttom el det är för mkt trafik för honom gå bredvid själv.

Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
    Men om du ska ha din son på dagis, får du ju faktiskt liksom alla andra föräldrar, anpassa er efter det som gäller på dagis, ska det vara så svårt att begripa??
    Alla barn är ju vana vid olika "regler" och rutiner hemifrån, tycker du på fullt allvar att det är dagispersonalen som ska anpassa sig till 20 barns olika rutiner och vanor, så att alla får äta olika tider, sova olika tider, en del ska äta och sitta vid bordet medan andra springer runt och leker, för "hemma behöver de inte sitta stilla vid bordet under måltiderna". Du skriver också hela tiden att hemma funkar det bra och du spänner inte fast honom i matstol eller vagn och han behöver inte lära sig sitta stilla när ni äter, och varför kan inte personalen hantera det?? Du kanske ska ta och tänka på att personalen faktiskt har fler ungar än din att hålla reda på. Det är ju faktiskt en viss skillnad på att ha hand om ETT barn mot tretton eller vad du skrev att de var i gruppen.
  • idiblon yes

De hade hellre fått spänna fast min son en stund än att han skulle springa runt och störa de andra och ge sig på folk utan konsekvens.

Man kan inte alltid resonera med så små barn, det är ju fan vad folk ska ha svårt att begripa att de gör mer skada än nytta med sådant tjafs.

Vilar vid denna källa...
  • Thaleia
    Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
    Att du inte skulle tvinga din son att sitta kvar har vi förstått men det det jag inte få kläm på är om du menar att samma regler som ni har hemma ska gälla för din son på förskolan?
  • Sarah84
    kass pedagogik lära barnen e skall spännas fast-tycker et tyder på dålig hanterinngsförmåga från pedagog och förälder om man måste ta till tvingande åtgärder av det slaget på en 2,5 åring. Jag spänner alrig fast min son i vagnen, jag pratar med honom tills han accepterar sitta där,tex om vi har bråttom el det är för mkt trafik för honom gå bredvid själv.

Fast vår dotter funkar de inte på. Nu gör det de, men inte för 1 årsen..
    & du kan inte kräva att dina regler skall gälla på dagis. Du har dina regler hemma & dagis har sina. Där sitter man till barnen ätit klart, svårare än så är det inte.. & jo 2½ åringar lär sig ganska så fort att förstå de..
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Bedan

"Det var inte meningen att du skulle se detta" ?!? Vad faan menade hon med det? Det låter ju som att hon fattade att det inte var ok att göra så. Herregud... skulle nån förälder maila mig med sådan information om de förskolor jag har ansvar för hade jag blivit så jävla förbannad.

• nicke nyfiken76
    vittra skrev 2010-06-01 21:46:12 följande:
    Det bör i allra högsta grad finnas utrymme på en förskola för att en i personalen ska kunna ägna hela sin uppmärksamhet till ett enda barn om det är nödvändigt. Om ett barn bråkar när det är dags att äta är det inte svårare än att en i personalen får engagera sig i det barnet eftersom uppenbarligen finns det ju en anledning till allt bråk. Har man så dåliga resurser på en förskola att inte detta är möjligt så brister ju hela förskolan vilket ska anmälas till högre instans.
    Tror du på allvar att det finns sådana resurser på en förskola?!? Har du varit på en förskola någon gång? Till mellis kanske det är ca 16 barn och 2 personal. Vilken bra idé att den ena ska gå iväg med "lillprinsen" och låta honom göra någonting annat för att han inte vill sitta vid bordet.
  • idiblon yes
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:21:21 följande:
    Tror du på allvar att det finns sådana resurser på en förskola?!? Har du varit på en förskola någon gång? Till mellis kanske det är ca 16 barn och 2 personal. Vilken bra idé att den ena ska gå iväg med "lillprinsen" och låta honom göra någonting annat för att han inte vill sitta vid bordet.
    Det är säkert jättebra för en 2,5-åring också att märka att om han beter sig illa, då får han extra uppmärksamhet. Barn är ju inte dumma, det är ju där man måste visa att de inte har utrymme att manipulera allt och alla.

Att ha förmågan att styra alla omkring sig är det mest obehagliga man kan vara med om som barn.
    Vilar vid denna källa...
  • nicke nyfiken76
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:50:50 följande:
    nej jag skriver det inte är Ok spänna fast så stora barn och att de kunde han låtit min son sitta i en soffa de har i samma rum med en bok. Han brukar sitta still då och pyssla med ett pussel..det är inte så att han springer omkring helt planlöst och stojar. Han ville helt enklet inte ha mellanmål och försökte gå från bordet men blev då tvingad sitta där med en sele.

Lösningen hade varit sätta honom i soffan med en bok. Han hae suttit där å och tittat i den. Och fsk-lärarna hade kunnat se honom från bordet.

Man ska aldrig tvinga barn sitta vid ett matbord om de inte vill äta.

Jag tycker verkligen att man ska "tvinga" barn att sitta vid matbordet även om de inte vill äta. I alla fall om de inte har någon form av "ätstörning" och det har ju inte din son.

• nicke nyfiken76
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:22:24 följande:
    ASG-du är för komisk....

Jag har min son 100% själv ja...då han inte är på dagis.Och jag behöver inte ta till "spänna-fast-metoder" i uppfostringssyfte. Han fungerar bra ändå.

Jag tycker jag snarare är en sund förälder som inte är hysterisk och jag leker nog mer med mitt barn än många andra gör.

Har aldrig känt jag försummar honom,tvärtom är jag väldigt nöjd med min föräldraroll.

Som jag dessutom klarar helt själv, utan en man.. .

Hur står det till själv med ditt samvete mot ditt barn ? Eftersom du frågar mig så kan jag ju fråga dig?
    Spänner du fast ditt barn vid matbordet eller i barnvagnen?

Det gör som sagt inte jag..Min son får gå från bordet om han inte vill äta och har får gå själv om han inte vill åka vagn. Men jag använder inte sele på honom.Jag löser det ändå.
    Ja, jag spände fast  mina barn i vagnen vid 2-3års ålder. Inte för att de inte ville åka utan för att de var så ivriga och livliga att titta på allt runtomkring att jag var rädd att de skulle trilla ut.
    Oj, en sån hemsk mamma jag är.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?