Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Nej, vad fan är det frågan om!? Sen NÄR är det okej att spänna fast en unge i stolen enbart för att han eller hon ska vara stilla? Ja, jag spänner fast små (SMÅ, alltså 1 - 1.5 år!) barn i stolen om jag vet att de klättrar ur den, medan vi äter, för att de inte ska kunna ramla ur. Men en 2.5-åring spänner man inte fast! Om man vill att ungen ska sitta på stolen medan man äter så får man väl för FAN se till att man hämtar ungen varje gång han eller hon trots allt klättrar ner, om man inte hinner stoppa ett pågående försök.

Att man inte får leka fritt kan jag förstå, eftersom det dels kan störa de andra barnen, och dels kräver viss tillsyn, vilket man inte kan ge om man har en bunt andra ungar att se till. Ett barn som inte vill äta får i alla fall sitta med vid bordet, för det finns inte alltid utrymme att låta ett barn "slippa". Men att binda fast ett barn vid stolen...

Vad var det för slags stol, förresten? Och vaddå, "det var inte meningen att du skulle se det här"?! Ja, det finns saker jag inte vill att föräldrarna ska se, men då är det ju runt jul när det tillverkas små hemlisar. Grunden för att vara nöjd med sin arbetsinsats under dagen är ju att man kan stå för allt man gjort och helst ha en förklaring till sitt agerande också. Annars är det inte okej!

TS, jag hoppas du snabbt som ögat ringde förskolechefen, för det FÅR inte gå till så!

Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?