• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-03 14:21:16 följande:
    Det var INTE en säkerhetsåtgärd för min son, det var en tvångsåtgärd å han inte ville sitta vi matbordet. Min son ramalr inte ur en stol,han kalrar utmörkt av att klättra upp och ned för en tripptrapp stol. Inte hller stod han i den eller på bordet. Han ville helt enklet inte ha mellanmålet.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Och för att det inte passade honom att sitta stilla vid matbordet och vänta på de andra medan de åt mellis, skulle han alltså som "belöning" fått springa runt och leka som han ville, menar du?? Får jag fråga vad du menar med "debattörer utan vettiga budskap"? Är det enbart de som håller med dig eller vad??
  • Princess1982

Nu har jag inte läst hela tråden......men hur gör du hemma om din son inte vill sitta still. Låter han springa runt?? Det ser jag som en belöning.
    Jag har själv satt fast min dotter i stolen, hon har ramlat ur vid ett tillfälle då jag skulle vända mig om och hämta mjölk. Alla sitter kvar vid vårt matbord tills alla ätit färdigt.
    Å den stackaren på dagis som äter sakta. Ska h#n inte få någon matro alls för alla andra barn springer runt.

Nej det jag kan tycka var fel var att "det var inte meningen du skulle se detta"

På vårt dagis tog de upp med mig när detta problemet uppstod och jag gav dem godkännande att göra något. De spännde aldrig fast utan använde en tripp trapp stol som har mindre bygel. På så sätt har dottern svårt att ställa sig upp själv.

• Mehlis

HäxanSurtant3: Jag sa ju redan i början av tråden att den bästa lösningen är en öppen dialog med personalen...alltid lättast att komma fram till saker då....o att man får en förklaring på de hela om Varför.
    Man tjänar inte mycket på att gå genom chefen/föreståndaren i "småsaker" Finns inte en chans att den personalen skulle få sparken för en sån sak.

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
  • vittra
    Mehlis skrev 2010-06-04 19:28:31 följande:
    HäxanSurtant3: Jag sa ju redan i början av tråden att den bästa lösningen är en öppen dialog med personalen...alltid lättast att komma fram till saker då....o att man får en förklaring på de hela om Varför.
    Man tjänar inte mycket på att gå genom chefen/föreståndaren i "småsaker" Finns inte en chans att den personalen skulle få sparken för en sån sak.
    Fast vaddå, det är ju just vad som har hänt i andra fall.
  • Louise Hbg

Jag hade inte reagerat så stort om min dotter satt fast i stolen under en måltid. Jag hade däremot reagerat starkare om hon och/eller någon annan sprang runt under en måltid. Min dotter som är överfull av energi hade aldrig kunnat sitta kvar vid bordet om någon annan busade på annat håll. Så barnen ska sitta vid bordet för att alla ska få äta i lugn och ro.

• Mehlis
    vittra skrev 2010-06-04 19:31:03 följande:
    Fast vaddå, det är ju just vad som har hänt i andra fall
    I de fallen måste de ha hänt massa fler saker som spelade in...för att ge en personal sparken för de här skulle inte funka...
  • vittra
    Mehlis skrev 2010-06-04 19:40:52 följande:
    I de fallen måste de ha hänt massa fler saker som spelade in...för att ge en personal sparken för de här skulle inte funka...
    Jasså, ja nu var det ju inte så... men du får gärna gå och tro att pedagoger i sitt arbete får hantera barn hur som helst, själv hoppas jag att man faktiskt tar tag i saken om man märker att personal inte sköter sitt jobb på ett önskvärt sätt, för det är inte ok vilket tydligt framkommer både av rektorer och styrande dokument.
  • Mehlis

Jag tror ingenting...jag jobbar själv på fsk...de e inte så att jag har sagt att de har gjort rätt, men om man ist pratar med personalen så får man veta hela sanningen.
    Själv håller jag med många här i tråden om att skulle de va mina barn som de handla om hade jag tyckt de va helt oki...för man sitter still vid matbordet....rutinerna är så på fsk....o de gäller alla barnen då o inte bara vissa....

• Sarah84
    vittra skrev 2010-06-04 20:45:54 följande:
    Jasså, ja nu var det ju inte så... men du får gärna gå och tro att pedagoger i sitt arbete får hantera barn hur som helst, själv hoppas jag att man faktiskt tar tag i saken om man märker att personal inte sköter sitt jobb på ett önskvärt sätt, för det är inte ok vilket tydligt framkommer både av rektorer och styrande dokument.

Fast det är väl ingen som tror att en pedagog får hantera barn hur som hellst?

Har mycket svårt att tro att en förskolelärare får sparken enbart för att hon satt en sele på ett barn.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Hervor 1

Bara läst TS.

Det värsta med det hela tycker jag nästan var kommentaren "det var inte meningen att du skulle se det här"..

Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?