• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • Annamamma 83

Blir lite kluven när jag läser.
    Tycker att det låter lite väl hårt och spänna fast han,
    MEN ts du måste ju förstå att de inte kan låta alla barn som inte vill äta mellanmål springa runt o leka med annat, vilken matro blir det för dom som sitter och äter?
    Kanske funkar hemma med ett barn , men med ca 15 barn på en förskola?
    Vår son får inte springa runt hemma när han vägrar äta, han är snart 2,5 år.
    Ska vi äta middag så sitter vi vid bordet vägrar man äta får man ändå sitta kvar till syskonen är klara.
    Skulle vi låta våra barn gå från bordet när de ville så skulle de nog leva på luft.
    Du skulle nog hjälpa förskolan om du hade lite hårdare regler med detta hemma.

• HäxanSurtant3
    Annamamma 83 skrev 2010-06-04 23:09:04 följande:
    MEN ts du måste ju förstå att de inte kan låta alla barn som inte vill äta mellanmål springa runt o leka med annat, vilken matro blir det för dom som sitter och äter?
    Ska vi äta middag så sitter vi vid bordet vägrar man äta får man ändå sitta kvar till syskonen är klara.
    Skulle vi låta våra barn gå från bordet när de ville så skulle de nog leva på luft.
    varför då? min son äter som en häst hemma, han krånglar aldrig med maten. därför har jag ingen löjlig regel om att han måste sitta vid matbordet om han inte vill ha/alt redan ätit upp. det är snarare så jag får hejda honom inte äta för mkt. Han älskar mat! samma på dagis-han äter så mkt han inte hinner bli hungrig till mellanmålet.

Jag tänker inte tvinga honom sitta vid matbordet "bara för att".

Dessutom äter vi inga mellanmål hemma,den tiden ägnar vi åt utelek. Han får ev en banan el en frukt i farten men inte sätter vi oss till bords för ett mellanmål. Det räcker sitta till bords vid frukost,lunch o middag.
  • HäxanSurtant3
    Annamamma 83 skrev 2010-06-04 23:09:04 följande:
    matro och matro...å barn inte är på förskola får de ju äta då det är folk runt om i liv och rörelse, tex under tågresor (jag åker tex ofta tåg med min son),på bussar,på cafeer...barn måste lräa sig kunna sitta och äta även om et inte är kliniskt tyst pch lugnt runt om dem, annars har e ju problem.

MIn son kan klara det,han sitter gladerligen och äter även om det så skulle pågå en jordbävning runt om honom.Men är han mätt så äter han inte. Enkel ekvation.

Det är egentligen hemskt barnen tvingas äta vid vissa tider på dagis. Äter du och jag alltid exakt samma tid varje dag? är vi alltid lika hungriga avrje dag?Nej.....
  • NKmamma

TS

På dagis har man rutiner , Rutiner behövs med så pass många barn, det är bara att acceptera det.
    Är rutiner fel? Tillhör det inte vanligt hyfs att sitta kvar tills alla har ätit klart? När ska din son lära sig det tycker du? Ska han lära sig det öht?

• Louise Hbg
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-04 23:48:13 följande:
    matro och matro...å barn inte är på förskola får de ju äta då det är folk runt om i liv och rörelse, tex under tågresor (jag åker tex ofta tåg med min son),på bussar,på cafeer...barn måste lräa sig kunna sitta och äta även om et inte är kliniskt tyst pch lugnt runt om dem, annars har e ju problem.

MIn son kan klara det,han sitter gladerligen och äter även om det så skulle pågå en jordbävning runt om honom.Men är han mätt så äter han inte. Enkel ekvation.

Det är egentligen hemskt barnen tvingas äta vid vissa tider på dagis. Äter du och jag alltid exakt samma tid varje dag? är vi alltid lika hungriga avrje dag?Nej.....
    Du tycks utgå från ditt barn och ditt hemförhållande och tycks ha svårt för att se hur flera andra barn uppfattar saker och ting. Under de kommande si så där 12 åren kommer ditt barn som allla andra att få hålla sig efter vissa mat tider. Så fungerar det i svensk skola. Och även många arbetsplatser har en så kallad rast med en fast tid där man sitter ner vid matbordet.
  • Annamamma 83

Om ditt barn nu är så himla duktig o kan sitta still o äta när de är stoj o stim på ett tåg, så kan de väl inte va så svårt o lära han o sitta still o visa de andra barnen respekt.
    Du säger att barnen har problem som inte kan äta när andra barn springer runt o leker brevid. Men du tycker de är sjukt att personalen vill att din son sitter still tills alla barn är färdiga.
    HMM??????

Ja ,vad hemskt att barnen på förskola får äta på samma tider, ja tycker vi ringer chefen o säger åt dom o plocka fram lunchen när varje barn är hungrig, o skippa mellanmålet o ägna sig åt utelek. de barn som går sena dagar o kanske blir hämtade vid 18 tiden får  helt enkelt klara sig utan från lunchen vid elva. För ditt barn har ju andra rutiner!

Ursäkta men ja tror du får tänka om!!!!!
  • mirre67
    vittra skrev 2010-06-04 20:45:54 följande:
    Jasså, ja nu var det ju inte så... men du får gärna gå och tro att pedagoger i sitt arbete får hantera barn hur som helst, själv hoppas jag att man faktiskt tar tag i saken om man märker att personal inte sköter sitt jobb på ett önskvärt sätt, för det är inte ok vilket tydligt framkommer både av rektorer och styrande dokument.
    Så du tycker alltså att det ska gå att ge folk sparken bara för att de spänner fast en unge i en matstol så att de andra ska få lite matro?? Eller tycker du som ts att hennes son som belöning för att han itne kunde sitta stilla som de andra, skulle fått springa runt och leka hur han ville under tiden de andra satt och åt??
  • mirre67

Men snälla nån, ska det vara så svårt att fatta för dig att man MÅSTE ha bestämda rutiner och tider på förskolan?? Hur fasen tror du verksamheten skulle funka om man skulle anpassa sig efter vad sådär 20 ungar är vana vid hemma? Du verkar ha väldigt svårt att förstå att man både som barn och förälder måste anpassa sig efter vad som gäller på förskolan, fixar du inte det, kanske du inte borde ha din son där överhuvudtaget. Även om nu din son inte behöver mellis, så är ändå de flesta barn hungriga på eftermiddagen och i behov av "påfyllning". Vill inte din son äta, får han ju ändå sitta med vid bordet, för det ÄR faktiskt störande om ett barn eller flera skulle springa runt bordet och leka. Bara för att din son inte störs av det, innebär ju inte det alla barn är lika som honom.
  • Annamamma 83

Hur har du tänkt att det ska blir när din son börjar skolan?
    När han gjort sin matteuppgift så kanske han ska få springa runt o leka också?
    För de barn som inte kan koncentrera sig när de e stoj o stim kanske har problem då med enligt dig?
    Jag blir bara mer o mer förbannad ju mer ja tänker på hur du ser på detta!
    Just att du säger att barn har problem om de inte vill äta färdigt när de andra barnen springer runt o leker.
    Du verkar ju inte ha någon respekt och hyfs överhuvudtaget när man läser hur du ser på just dessa saker.
    Nu är jag kanske hård, men jag hoppas förskolan fostrar ditt barn på vissa bitar som du förmodligen inte kommer göra...

• vittra
    mirre67 skrev 2010-06-05 13:57:03 följande:
    Så du tycker alltså att det ska gå att ge folk sparken bara för att de spänner fast en unge i en matstol så att de andra ska få lite matro?? Eller tycker du som ts att hennes son som belöning för att han itne kunde sitta stilla som de andra, skulle fått springa runt och leka hur han ville under tiden de andra satt och åt??
    Eftersom du inte bemödar dig med att läsa mina tidigare inlägg så får dina frågor helt enkelt stå obesvarade. Jag har redan förklarat precis hur jag tycker i den här tråden och det är inte rätt sätt att straffa ett barn som varit "aktivt" och till och med våldsamt under dagen genom att spänna fast honom, skamvrå och time-out är inte heller ok vettu, liksom att låsa in barn på ett rum för att de betett sig illa. Det finns mängder med exempel då människor har blivit avskedade för den typen av övergrepp på barn, och det är helt rätt. Kan man inte hantera situationen bättre än så då ska man givetvis inte heller arbeta med barn.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?