-
Alltså det är ju faktiskt personalens uppgift, och inte någon som inte ens var där när det hände, att hitta lösningar som fungerar. De arbetar faktiskt med att ha omsorgen av en hel drös med barn, och att ta till så kränkande handlingar är aldrig rätt! Det är deras ansvar att se till att barnen kan vistas på samma plats utan att behöva fängsla dem eller låsa fast dem. Punkt slut.Simsonen skrev 2010-06-01 21:30:58 följande:Men det är väl klart att han inte kunde ta sig ur den, det är ju det som är poängen med sele eller bygel. Du har fortfarande inte gett någon hållbar lösning för hur personalen skulle gjort istället annat än att låta din unge härja runt fritt medans de andra försökte äta.
-
Om inte utbildad personal kan hantera en så simpel situation som att ett barn vill springa omkring när det är dags att äta så bör de i allra högsta grad söka sig till nytt arbete, då är de inte lämpade att arbeta på en förskola. Där uppstår konflikter och bråk dagligen, och de ska faktiskt vara utbildade för att kunna hantera sådana saker på ett adekvat sätt.
-
Nej, det är inte förälderns ansvar att komma med lösningar för hur personalen ska hantera en situation på dagis! Men det är bannemej personalens ansvar att se till att de lösningar man använder sig av är lagliga och adekvata för situationen!Simsonen skrev 2010-06-01 21:39:55 följande:De satte en sele på honom istället för att göra som ts bestämt, att låta honom springa omkring på golvetr och härja medans de andra åt.
För någonstans måste ju också föräldern komma med ett rimtligt alternativ om den tycker att personalens lösning är så fruktansvärd.
Allting fungerar inte i dagismiljö och det är inte rätt att alla andra barn ska bli lidande för att just ts barn absolut inte får ha sele på sig de gånger han inte kan sitta med vid bordet.
Om du någonsin besökt ett dagis så vet du säkert att det skulle bli ohållbart om alla föräldrar själva skulle sätta regler för hur deras barn skulle få bete sig under tiden på dagis. -
Det bör i allra högsta grad finnas utrymme på en förskola för att en i personalen ska kunna ägna hela sin uppmärksamhet till ett enda barn om det är nödvändigt. Om ett barn bråkar när det är dags att äta är det inte svårare än att en i personalen får engagera sig i det barnet eftersom uppenbarligen finns det ju en anledning till allt bråk. Har man så dåliga resurser på en förskola att inte detta är möjligt så brister ju hela förskolan vilket ska anmälas till högre instans.Simsonen skrev 2010-06-01 21:42:35 följande:Nej det kan man inte, en personal kan inte gå ifrån och sätta sig med din son för delvis behövs hon vid matbordet och delvis så vill ju alla de andra barnen då också gå ifrån och leka om de ser att ditt barn får det.
Alltså ts, det må komma som en chock men din son är inte en allsmäktig prins som kan få någon specialbehandling på dagis enbart för att han är din son.
Vill du ha egna regler för honom får du helt enkelt skaffa barnflicka eller vara hemma med honom, så enkelt är det. -
Personal på en förskola ska behandla alla barn med hänsyn och respekt, men du verkar ju ha en fruktansvärd syn på barn själv så hoppas för guds skull inte att du jobbar med barn...Simsonen skrev 2010-06-01 21:46:04 följande:Jo det stämmer väl överens med dina svar hitills, du verkar inte vara intresserad av seriösa råd i frågan utan bara av inlägg som beskriver hur hemska personalen är som inte behandlar din unge som en prins och struntar i resten barn.
-
Var någonstans har du svårt att förstå att det är inte ok att göra så?Simsonen skrev 2010-06-01 21:44:29 följande:Fast när inte ens barnets mamma som känner det bäst kan komma med en hållbar lösning, hur ska då personalen kunna göra det?
Jag anser att de hanterade det på ett bra sätt med en sele och det tror jag även deras chef gör när ts tar upp det med honom/henne. -
Jag har aldrig skrivit att någon i personalen ska gå iväg med barnet, men hos oss sitter de med de mer oroliga barnen och engagerar sig i dem. Barn behöver engagemang. Har man 16 barn på 2 personal bör man byta förskola, det är långt under riktlinjerna för vad som avgör en god kvalitet på en förskola... tyvärr vet jag att det finns så fruktansvärda ställen i Sverige, Sverige har faktiskt idag bland den sämsta kvaliteten inom barnomsorgen om man jämför med andra europeiska länder... men det finns faktiskt bra förskolor också.nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:21:21 följande:Tror du på allvar att det finns sådana resurser på en förskola?!? Har du varit på en förskola någon gång? Till mellis kanske det är ca 16 barn och 2 personal. Vilken bra idé att den ena ska gå iväg med "lillprinsen" och låta honom göra någonting annat för att han inte vill sitta vid bordet.
-
Rätt stor skillnad att spänna fast någon pga säkerhet och pga att tvinga barnet att sitta still, alternativt att straffa barnet för att det rör sig vid fel tillfälle.nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:29:37 följande:Ja, jag spände fast mina barn i vagnen vid 2-3års ålder. Inte för att de inte ville åka utan för att de var så ivriga och livliga att titta på allt runtomkring att jag var rädd att de skulle trilla ut.
Oj, en sån hemsk mamma jag är. -
Precis, tom personalen själva inser ju att det är en felaktig handling om skämdes över det... att då folk här ska envisas med att påstå att det på något sätt är berättigat visar verkligen på den galenskap som finns hos föräldrar idag...Bedan skrev 2010-06-02 10:13:03 följande:"Det var inte meningen att du skulle se detta" ?!? Vad faan menade hon med det? Det låter ju som att hon fattade att det inte var ok att göra så. Herregud... skulle nån förälder maila mig med sådan information om de förskolor jag har ansvar för hade jag blivit så jävla förbannad.
-
Jo det finns rekommendationer. Men tyvärr är det inte lagstadgat att det måste vara så, vilket de bör bli om vi öht ska kunna nå upp till de krav som krävs på kvalitet inom förskolan för barnens utveckling. Du kan ju inte mena att sådana brister är helt ok?!nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:46:16 följande:Det finns ingen begränsing på hur många barn de ska vara i en grupp på förskolan. På många ställen är det bara 2 personal kvar på eftermiddan när det är mellis.
-
Om man vet att föräldern skulle tycka att det är fel så är det ju fel! De kan ju inte använda metoder på barnen mot föräldrarnas vilja.idiblon yes skrev 2010-06-02 10:50:12 följande:Det håller jag inte med om. Det är skillnad mellan att veta att man gör fel mot att veta att någon annan skulle tycka att man gör fel. Stor skillnad.
-
Bra inlägg, tänkvärt. Har själv reflekterat mycket över det och är glad att vi har ett föräldrakooperativ där vi själva gör ganska stor arbetsinsats och tillbringar mycket tid på "dagiset" tillsammans med barnen. På så sätt tror jag att man får en lite annan insyn i hur det egentligen ser ut i verksamheten. Jag skulle personligen bli mycket orolig om en i personalen uttryckte sig om något med att "det var inte meningen att du skulle se" och jag skulle nog aldrig mer kunna lita på den förskolan. Bakom stängda dörrar händer mycket konstigheter, det är förmodligen bara en bråkdel som uppdagas tex i media. Läskigt är det.Hyppolite skrev 2010-06-02 16:10:23 följande:
"Det var inte meningen att du skulle se detta"
Den meningen sammanfattar många förskolors policys. Ni föräldrar har valt att sätta era barn på ett ställe där ni inte har någon inblick alls i egentligen, och detta gör ni innan barnet själv kan berätta och förklara vad det känner och vad det varit med om.
Självklart kan de behandla ditt barn på det sätt de känner för eftersom det ändå är för litet för att tala om det för er.
Det är naivt av er att tro att det ni ser är det som sker. Väldigt naivt.
Och ännu mer läskigt att så många här tycker att det är Ok! *ryser* -
Exakt... undrar jag med!Dossen skrev 2010-06-02 11:22:48 följande:Jag tycker givetvis att barn som är färdiginskolade sedan länge ska sitta med vid matbordet om de inte har ett påtagligt behov att få gå ifårn. (diagnos/behov)
Dock inte fastspända, hellre i någons knä tills det gått över.
Var fanns personalen då 2 åringen gav sig på sin kompis och exakt vad gjorde han mot fröken, viftade bort hennes närmande maktposition? Hur var kroppspråket från den vuxne, fanns det en normal samtalston, var det ens en dialog med barnet?
Nyfiken..
Det är det här som är grundproblemet. Hade personalen hanterat situationen (och det som hände under hela dagen) på rätt sätt hade de aldrig behövt binda fast något barn i en stol... det handlar om bristande omsorg och metoder för helt vanlig barnskötsel. Sorgligt att en förskola inte ens kan hantera något så enkelt. Givetvis ska barnen inte springa lösa och härja hur de vill, eller slå andra, eller strunta i regler. Men då tar man tag i det. Man låser inte fast barn, lika lite som man låser in dem. Det är faktiskt i allra högsta grad kränkande behandling, och mycket, mycket onödigt. -
Ramla ut? De sa ju själva att det var för att han inte lyssnade, för att han sprang omkring så mycket och för att han var på ett annat barn och en fröken. Med andra ord ett mycket tydligt straff, inte en säkerhetsåtgärd.Me o Mike skrev 2010-06-03 13:29:07 följande:Jag har bara läst ts. Jag tycker det låter som att dom gjort det för hans skull! För att han itne ska ramla ut osv!
Det är givetvis inte ett accepterat beteende från pojken, men det är heller inte acceptabelt att spänna fast ett barn som straff. -
Jag uppfattade det som att han sprungit omkring under dagen och gjort dessa hyss, han har ju "varit så aktiv". Ingenstans har personalen påpekat att han var så vild att han höll på att ramla av stolen eller skulle ha gjort sig illa... hade det varit orsaken hade de givetvis sagt det och inte börjat dra upp att han var bråkig under dagen.Me o Mike skrev 2010-06-03 13:42:34 följande:Men om han springer omkring så betyder det ju att han har myror i brallan och kanske lätt ställer sig i stolen och ramlar!?
-
Fast vaddå, det är ju just vad som har hänt i andra fall.Mehlis skrev 2010-06-04 19:28:31 följande:HäxanSurtant3: Jag sa ju redan i början av tråden att den bästa lösningen är en öppen dialog med personalen...alltid lättast att komma fram till saker då....o att man får en förklaring på de hela om Varför.
Man tjänar inte mycket på att gå genom chefen/föreståndaren i "småsaker" Finns inte en chans att den personalen skulle få sparken för en sån sak. -
Jasså, ja nu var det ju inte så... men du får gärna gå och tro att pedagoger i sitt arbete får hantera barn hur som helst, själv hoppas jag att man faktiskt tar tag i saken om man märker att personal inte sköter sitt jobb på ett önskvärt sätt, för det är inte ok vilket tydligt framkommer både av rektorer och styrande dokument.Mehlis skrev 2010-06-04 19:40:52 följande:I de fallen måste de ha hänt massa fler saker som spelade in...för att ge en personal sparken för de här skulle inte funka...
-
Eftersom du inte bemödar dig med att läsa mina tidigare inlägg så får dina frågor helt enkelt stå obesvarade. Jag har redan förklarat precis hur jag tycker i den här tråden och det är inte rätt sätt att straffa ett barn som varit "aktivt" och till och med våldsamt under dagen genom att spänna fast honom, skamvrå och time-out är inte heller ok vettu, liksom att låsa in barn på ett rum för att de betett sig illa. Det finns mängder med exempel då människor har blivit avskedade för den typen av övergrepp på barn, och det är helt rätt. Kan man inte hantera situationen bättre än så då ska man givetvis inte heller arbeta med barn.mirre67 skrev 2010-06-05 13:57:03 följande:Så du tycker alltså att det ska gå att ge folk sparken bara för att de spänner fast en unge i en matstol så att de andra ska få lite matro?? Eller tycker du som ts att hennes son som belöning för att han itne kunde sitta stilla som de andra, skulle fått springa runt och leka hur han ville under tiden de andra satt och åt??
-
Håller med, och tyvärr visar det ju också på den ökade trenden som överlag har börjat uppmärksammats i vårt samhälle, våld mot barn i form av fysisk bestraffning och allmän kränkande behandling har börjat bli mer och mer accepterat igen. Detta har uppmärksammats på flera håll och många kämpar för att vända trenden, det är inte rätt väg att få bukt med problemen vi har, det skapar bara problem på helt andra sätt tyvärr... men allt fler är villiga att gå tillbaka till en uppfostran med aga och tror att det är enda sättetBedan skrev 2010-06-06 10:58:38 följande:Jag tycker att det känns rent allmänt på FL som att många tycker att det är ok med fysisk bestraffning av barn i olika former.
-
Det du pratar om är exakt vad jag menar. Man tror att det är det enda alternativet förutom "flumuppfostran". Naivt. Barnsligt. Mycket okunnigt.mirre67 skrev 2010-06-06 13:05:06 följande:Nej, det är ju mycket bättre att återgå till 70-talets flumpedagogik, när ungar fick göra precis som de själva ville. ´Jag tycker f ö idag att många ungar är fruktansvärt dåligt uppfostrade, uppkäftiga, snorkiga och allmänt otrevliga. Felet är att många föräldrar inte törs uppfostra sina barn, de ska vara KOMPISAR med dem istället. Och så fort det görs någonting med barn så skriks det ju om kränkning. Det finns nog inget ord som är så missbrukat som just det. Men som sagt, låt oss återgå till 70-talets flum och fria uppfostran så blir det säkert ett riktigt drömsamhälle.