• fruis

    Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:32:09 följande:
    Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

    Say what?! Hur kan man vara så fräck att medge att de gör saker med ditt barn som det inte är meningen att du ska se?

    Jag vet inte vad jag skulle gjort men åtminstone ringa förskolechefen och ifrågasätta vilka resurser avdelningen har om man inte har möjlighet att hantera ett livligt barn en dag utan att spänna fast barnet i en stol. Det är ju åt helsike!


    Det ska absolut inte få förekomma och jag förstår inte ens hur man som förskollärare kan komma på tanken att göra på det viset.

  • fruis
    MrsMurphy skrev 2010-06-01 22:08:08 följande:
    Jag skulle snarare bli lite arg på min dotter om hon levt rövare så att fröknar fått sätta fast henne, för att sitta kvar vid måltiden är en självklarhet. Jag har iaf tolkat att min dotter greppar vad som är ok och inte ok vid måltider. Jag vet också att det kvittar hur hungrig hon är så skulle inte hon få i sig något alls om en liten pajas skuttar runt i lokalen.

    Det handlar ju inte direkt om att han satt fastspänd i en stol och tvångsmatad, han hade nog valet själv om han ville äta eller ej. Men att sitta kvar på stolen av respekt för de andra barnen känns som något barnet bör lära sig, på ett eller annat sätt. Nu verkar detta skära sig totalt med er form av uppfostran men jag kan inte se så många möjligheter att hantera detta som inte är på bekostnad av de andra barnen.
    Allt är såååååååå naturligt så...
    Det är inte fel att låta barnet sitta  kvar vid bordet av hänsyn till de andra barnen. Problemet är väl när man som förskollärare inte har andra medel att ta till än att spänna fast barnet i sele. Lär man sig inte kommunicera med barn och varför finns det inte resurser nog för att ha den tid som krävs för att göra det?
  • fruis
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:16:31 följande:
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
    Hur kan det vara ett orimligt krav att ens barn inte ska bli fastspänt på förskolan?
  • fruis
    Men hur anser du att personalen skulle ha gjort under denna måltiden med ett ex antal barn som ska äta och vissa kanske har behov av hjälp. Ts skriver dessutom att fröken sa "springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken". Hur skulle de ha gjort? Släppt ungen loss och satt sig på rumpan och klagat över att resurserna brister? Vi kan alla vara eniga om att det allt för ofta brister med resurserna på förskolorna. Men hur skulle fröknarna hantera utan att det medför att de andra barnen får stryka på foten? Är det rättvist att ett barn ska leva rövare, springa runt och ge sig på barn och fröknar och norpa en i personalen i pedagogiska samtal i ett annat rum medan en annan fröken blir stående med de resterande 12?

    Jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt gjort, men utifrån situationen så kan inte jag se hur de ska hantera det på ett annat vis utan att det går ut över resterande gruppen. Jag tycker det är en pärs vid måltiderna med 2 barn och bara utifrån dessa två så kan ett ohyggligt kaos uppstå. Jag tror dessutom att barnet i sig inte tolkar det på samma sätt som vi vuxna.
    Allt är såååååååå naturligt så...
    Först och främst ska man prata med barnet, gå ner på knä, titta i ögonen och se att man verkligen får kontakt och att barnet lugnar ner sig och lyssnar. Man förklarar enkelt och tydligt att det är sitta vid bordet som gäller och möjligtvis erbjuder man barnet att få sitta i knäet. Jag tror att den här fröken bara gjort halvhjärtade försök att nå fram till barnet, förhoppningsvis främst på grund av tidsbrist. Sitta vid bordet och ropa på ett barn som ränner runt funkar inte utan man måste etablera kontakten igen. Man behöver inte lämna rummet för det men man måste kanske lämna bordet en liten stund.

    Det här är också en kontakt man skapar med alla barn innan man ens sätter sig vid bordet. Se till att alla är lugna och har förstått att alla ska sitta kvar vid bordet tills personalen säger att de kan gå. Fundera på om barnen som är klara eventuellt kan få rita lite lugnt vid bordet (inte säkert att det funkar för de barn som fortfarande äter och då får man skippa det).

    Det här barnet hade ju redan tillåtits att bli alltför uppspelt och det kanske är misstag nr 1 om man är så få vuxna på så många små barn. Jag var inte där och kan naturligtvis inte veta vad de redan prövat, eller vad de gjort i övrigt men går det så långt att den enda utvägen man ser är att spänna fast barnet, då har man låtit det gå för långt. Troligen beror det på att de är för få men det kan också bero på att förskolläraren har lite dålig kontakt och auktoritet över sina barn. Det är verkligen en konst att leda barn och jag är full av beundran för de som lyckas. I det här fallet har man inte lyckats.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?