• mirre67

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:47:17 följande:
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Du tycker inte det är bättre att din son, precis som alla de andra barnen uppenbarligen klarar av, lär sig att när man äter sitter man stilla på sin stol vid bordet? Varför kan inte din son det när han är så "stor" som 2,5 år?? Du skriver ju att du tycker han är för stor för att spännas fast i en matstol, då borde han ju även vara så stor att han begriper att man sitter stilla vid bordet när han äter. Och förstår du inte att det skulle bli jätteoroligt i barngruppen om din son tilläts springa runt och leka när de andra sitter och äter? Men det kanske du struntar i. Om du inte vill ha "debattörer utan vettiga budskap" här, tycker jag f ö inte att du borde skriva här överhuvudtaget. Eller är du bara ute efter en massa medhåll??
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-02 09:50:31 följande:
    kass pedagogik lära barnen e skall spännas fast-tycker et tyder på dålig hanterinngsförmåga från pedagog och förälder om man måste ta till tvingande åtgärder av det slaget på en 2,5 åring. Jag spänner alrig fast min son i vagnen, jag pratar med honom tills han accepterar sitta där,tex om vi har bråttom el det är för mkt trafik för honom gå bredvid själv.

Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
    Men om du ska ha din son på dagis, får du ju faktiskt liksom alla andra föräldrar, anpassa er efter det som gäller på dagis, ska det vara så svårt att begripa??
    Alla barn är ju vana vid olika "regler" och rutiner hemifrån, tycker du på fullt allvar att det är dagispersonalen som ska anpassa sig till 20 barns olika rutiner och vanor, så att alla får äta olika tider, sova olika tider, en del ska äta och sitta vid bordet medan andra springer runt och leker, för "hemma behöver de inte sitta stilla vid bordet under måltiderna". Du skriver också hela tiden att hemma funkar det bra och du spänner inte fast honom i matstol eller vagn och han behöver inte lära sig sitta stilla när ni äter, och varför kan inte personalen hantera det?? Du kanske ska ta och tänka på att personalen faktiskt har fler ungar än din att hålla reda på. Det är ju faktiskt en viss skillnad på att ha hand om ETT barn mot tretton eller vad du skrev att de var i gruppen.
  • mirre67
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-02 12:35:25 följande:
    Det händer saker lite för ofta i förskolan numera, så mitt råd är därför alltid att föräldrar ska anmäla. Anmäl borttappade eller bortglömda barn till polisen och till förskolechefen.

i det här fallet handlar det om en kränkning av ett barn och det ska anmälas till BEO. "Du skulle inte se att de spände fast din son".

Frågan är hur mycket som händer som "föräldrar inte ska se". Ännu en orsak att anmäla när saker väl upptäcks eftersom för allt som upptäcks så finns det ett mörkertal. En annan 3-åring som spändes fast och där övergreppet upptäcktes av en annan förälder (inte barnets) är det här fallet:
    En barnskötare satte fast en treårig pojke i en stol när han inte ville äta mellanmål.
    Barn- och elevombudet (BEO) ser mycket allvarligt på det inträffade och kräver för första gången ett skadestånd för kränkningar inom förskolan.

gt.expressen.se/nyheter/1.1517243/trearing-kr...
    Och jag tycker att ordet "kränkning" slängs det med alldeles för lätt nuförtiden. Det här handlade om en 2,5-åring som inte kunde fixa att sitta stilla vid bordet när det skulle ätas, ser inga som helst konstigheter att spänna fast honom då. Tycker du det är att "kränka" ett barn när man spänner fast i selen i vagnen också? För mig handlar det mer om ren säkerhet, om han inte fixade att sitta stilla på stolen, hade han ju kunnat ramla i golvet t ex. Sen undrar jag som någon annan här, om man nu ska prata om kränkningar, han hade ju tydligen gett sig på ett annat barn på förskolan tidigare på dagen, då är ju det också en form av kränkning tycker jag. Men jag antar att du som hemmaförälder och, som jag utgår ifrån, är emot förskolan, gillar när sånt här händer. För hemma händer det ju inga som helst olyckor eller så..*ironi*..
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-03 14:21:16 följande:
    Det var INTE en säkerhetsåtgärd för min son, det var en tvångsåtgärd å han inte ville sitta vi matbordet. Min son ramalr inte ur en stol,han kalrar utmörkt av att klättra upp och ned för en tripptrapp stol. Inte hller stod han i den eller på bordet. Han ville helt enklet inte ha mellanmålet.
    Och för att det inte passade honom att sitta stilla vid matbordet och vänta på de andra medan de åt mellis, skulle han alltså som "belöning" fått springa runt och leka som han ville, menar du?? Får jag fråga vad du menar med "debattörer utan vettiga budskap"? Är det enbart de som håller med dig eller vad??
  • mirre67
    vittra skrev 2010-06-04 20:45:54 följande:
    Jasså, ja nu var det ju inte så... men du får gärna gå och tro att pedagoger i sitt arbete får hantera barn hur som helst, själv hoppas jag att man faktiskt tar tag i saken om man märker att personal inte sköter sitt jobb på ett önskvärt sätt, för det är inte ok vilket tydligt framkommer både av rektorer och styrande dokument.
    Så du tycker alltså att det ska gå att ge folk sparken bara för att de spänner fast en unge i en matstol så att de andra ska få lite matro?? Eller tycker du som ts att hennes son som belöning för att han itne kunde sitta stilla som de andra, skulle fått springa runt och leka hur han ville under tiden de andra satt och åt??
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-04 23:48:13 följande:
    matro och matro...å barn inte är på förskola får de ju äta då det är folk runt om i liv och rörelse, tex under tågresor (jag åker tex ofta tåg med min son),på bussar,på cafeer...barn måste lräa sig kunna sitta och äta även om et inte är kliniskt tyst pch lugnt runt om dem, annars har e ju problem.

MIn son kan klara det,han sitter gladerligen och äter även om det så skulle pågå en jordbävning runt om honom.Men är han mätt så äter han inte. Enkel ekvation.

Det är egentligen hemskt barnen tvingas äta vid vissa tider på dagis. Äter du och jag alltid exakt samma tid varje dag? är vi alltid lika hungriga avrje dag?Nej.....
    Men snälla nån, ska det vara så svårt att fatta för dig att man MÅSTE ha bestämda rutiner och tider på förskolan?? Hur fasen tror du verksamheten skulle funka om man skulle anpassa sig efter vad sådär 20 ungar är vana vid hemma? Du verkar ha väldigt svårt att förstå att man både som barn och förälder måste anpassa sig efter vad som gäller på förskolan, fixar du inte det, kanske du inte borde ha din son där överhuvudtaget. Även om nu din son inte behöver mellis, så är ändå de flesta barn hungriga på eftermiddagen och i behov av "påfyllning". Vill inte din son äta, får han ju ändå sitta med vid bordet, för det ÄR faktiskt störande om ett barn eller flera skulle springa runt bordet och leka. Bara för att din son inte störs av det, innebär ju inte det alla barn är lika som honom.
  • mirre67
    vittra skrev 2010-06-05 17:27:18 följande:
    Eftersom du inte bemödar dig med att läsa mina tidigare inlägg så får dina frågor helt enkelt stå obesvarade. Jag har redan förklarat precis hur jag tycker i den här tråden och det är inte rätt sätt att straffa ett barn som varit "aktivt" och till och med våldsamt under dagen genom att spänna fast honom, skamvrå och time-out är inte heller ok vettu, liksom att låsa in barn på ett rum för att de betett sig illa. Det finns mängder med exempel då människor har blivit avskedade för den typen av övergrepp på barn, och det är helt rätt. Kan man inte hantera situationen bättre än så då ska man givetvis inte heller arbeta med barn.
    Jo, jag har läst dina inlägg. Känns det bättre för dig att skita i att svara på mina frågor, fine, då gör du inte det. Sorry att jag hade den oerhörda fräckheten att ställa frågor som tydligen är för svåra för dig att svara på.
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-06 09:08:18 följande:
    Kloka ord...jag håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en hemma-mamma och 2 syskon. Vi har aldrig behövt sitta kvar vid bordet om vi ätit upp och jag är en nu fullständigt socialt kompetent 40 åring... . tänka sig....

Lustigt hur folk går igång i denna tråd om man inte tycker barn skall straffas med sele och spännas fast, "fostras" sitta still osv då de är endast 2- 3 år....

Jag blir lite full i skratt.
    Ha dina ungar hemma då, så kan du ju låta dem göra precis som de vill. Har du fortfarande inte fattat att på en förskola funkar det inte att ta hänsyn till vad 20 olika ungar är vana vid hemifrån. Det måste finnas regler och rutiner där för annars funkar inte verksamheten så är det bara. Kan du inte förstå det och tycker att personalen hela tiden ska göra undantag för din son, får du nog överväga om du ska honom kvar i förskolan överhuvudtaget. Hos oss sitter man kvar vid matbordet tills alla har ätit klart, det tycker jag hör till vanligt folkvett att göra. Tycker f ö som någon annan att det vore intressant att höra om du pratat med din son något om det faktum att han gett sig på ett annat barn under dagen. Men du kanske inte tycker det är något att bry sig om heller?
  • mirre67
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-05 18:13:57 följande:
    Nu är det ju så att barn fostras i socialt samspel med en vuxen. Den vuxne ska vägleda barnet och visa vägen till hur man beter sig. Det finns väl andra sätt att lära ett barn att sitta med vid bordet än att spänna fast det. Om det är lösningen så får man väl fortsätta att spänna fast barnen sedan i skolan för det är ju det man har lärt dem att man ska göra om de inte vill sitta still

Ibland blir jag mörkrädd hur när jag ser hur en del avarter inom förskolan, som beror på för stora barngrupper och för lite personal, blir en norm för hur barn ska fostras. Det är så sjukt så jag nästan mår illa. Hur kan någon med sunt förnuft tycka att det är vettigt att man spänner fast ett barn vid matbordet. Det är en kränkning och den 3-åring på en annan förskola som spändes fast fick ut ett fett skadestånd, så det här är faktiskt inte något som är accepterat.

Stackars barn säger jag det låter som de utsätts för de övergrepp som barnhemsbarnen utsattes för en gång i tiden. Usch!
    Hur kan du veta så säkert vad som händer på förskolan när du inte har dina ungar där? F ö är de flesta förskolor väldigt bra, vad du än tror om det.
  • mirre67
    vittra skrev 2010-06-06 11:26:48 följande:
    Håller med, och tyvärr visar det ju också på den ökade trenden som överlag har börjat uppmärksammats i vårt samhälle, våld mot barn i form av fysisk bestraffning och allmän kränkande behandling har börjat bli mer och mer accepterat igen. Detta har uppmärksammats på flera håll och många kämpar för att vända trenden, det är inte rätt väg att få bukt med problemen vi har, det skapar bara problem på helt andra sätt tyvärr... men allt fler är villiga att gå tillbaka till en uppfostran med aga och tror att det är enda sättet
    Nej, det är ju mycket bättre att återgå till 70-talets flumpedagogik, när ungar fick göra precis som de själva ville. ´Jag tycker f ö idag att många ungar är fruktansvärt dåligt uppfostrade, uppkäftiga, snorkiga och allmänt otrevliga. Felet är att många föräldrar inte törs uppfostra sina barn, de ska vara KOMPISAR med dem istället. Och så fort det görs någonting med barn så skriks det ju om kränkning. Det finns nog inget ord som är så missbrukat som just det. Men som sagt, låt oss återgå till 70-talets flum och fria uppfostran så blir det säkert ett riktigt drömsamhälle.
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-07 00:27:10 följande:
    Äukm det är vara verkligen en komisk kommentar. Du har 3 abrn men förstår inte att en 2,5 åring kan knuffa sina kompisar? Brukade du tala om konsekvenser med dina barn då de var 2,5 år och ställa dem tills svars flera timmar efter den aktuella händelsen då de var i den åldern? Småbarn i den åldern gör så...de knuffas och kan vara hårdhänta mot varandra.Men det går inte att "tala ut" om en sådan händelse med dem flera timmar senare. De förstår inte sambandet och har inte ett konsekvenstänkande ännu.

Vilke orealistisk syn du har på småbarn....
    Nog dags uppdatera kunskaperna om barns utveckling.
    Jodå, jag förstår mycket väl att en 2,5-åring kan knuffa en kompis. När mina barn var i den åldern och gjorde så, så pratade jag med dem om det ja, förklarade att så gör man inte och att kompisen blir ledsen om man knuffas och är dum. Däremot ska man givetvis prata om det meddetsamma, det håller jag med dig om. Men sa personalen rakt ut till dig att han blev fastspänd i matstolen som ett straff för det som hänt flera timmar tidigare?? Så uppfattade jag inte att det var, utan att de bara talade om det för dig som en upplysning om att han hade "bråkat" tidigare under dagen också. Så jag kan lugna dig med att jag inte har någon orealistisk syn på småbarn och jag behöver nog inte uppdatera kunskaperna om barns utveckling mer än någon annan. Det jag tycker är lite lustigt är att du skrev någonstans om att din son är ju för stor för att spännas fast i en matstol, men han är samtidigt för liten för att begripa att han gjort fel?? Eftersom du tydligen anser att jag är en debattör utan vettigt budskap, d v s jag håller inte med dig, tänker jag inte fortsätta tjafsa här. Det leder ju ingen vart, du fattar uppenbarligen inte att det inte funkar på en förskola att varje barn får göra som den är van vid hemifrån. Kanske dags att uppdatera kunskaperna om hur det funkar på förskolan idag..
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?