• Thaleia

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Att spänna fast honom var fel men din idé om att låta honom springa fritt är inte heller speciellt bra!

• Thaleia
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 20:21:23 följande:
    Han har inga som helst problem sita still och äta annars varken hemma eller då vi är bortbjudna. Vi har dock inte rutinen "mellanmål" hemma så han tycker nog det är konstigt han måste sitta och äta då på dagis när vi aldrig gör det annars.

Min son äter som en häst till lunch lediga dagar hemma kl 12. Kl 16.-17 äter vi middag och däremellan så är vi ute ...han brukar inte gnälla om mellanmål och jag tycker det är överflödigt servera en massa mellan kl 12 och 16...en frukt möjligtvis men både morot,smörgås och frukt behövs verkligen inte..

Han säger till om han skulle bli hungrig eller sugen mellan 12 o 16 men oftast vill han leka och gunga istället för att tvångsmässigt "sitta still och äta". De måste ju få göra av med energin också. Men på hans dagis så skall de äta kl 11.30, sova sedan äta mellanmål då e vaknar. När skall de hinna göra av all energi? 
    Hur ni väljer att göra hemma är upp till er men på förskolan serveras mellanmål eftersom dom flesta barnen faktiskt brukar äta det och behöver den här energin för att orka. Kanske missuppfattar jag dig men det låter som att du tycker att ditt barn ska få göra lite som han vill under mellanmålet  eftersom ni inte äter mellanmål hemma. Och visst, vill han inte ha ngt att äta så behöver han inte äta men han får precis som alla andra sitta ner den stunden. Hemma har ni era regler och på förskolan finns andra regler.
    Tid för barnen att göra av med energin finns hos oss tex på förmiddagen och efter mellanmålet när man är ute.
  • Thaleia

Kan nog inte riktigt förstå er som anser att fastspänning var rätt sätt!! Alltså det spelar ingen roll att det är ont om personal...spänna fast barnen för att dom ska sitta stilla gör man inte!
    Jobbar själv med småbarn och även vi har småbarn som vill upp  från stolarna, som inte vill sitta osv och det krävs ibland av personalen som sitter vid bordet att man har typ 6 armar, ögon i nacken och MYCKET tålamod och på ngt sätt så lyckas vi med att få dom att sitta kvar utan att behöva spänna fast dom.

Sen måste ju även TS någonstans inse att det inte går att barnen springer lite hipp som happ i alla situationer bara för att dom är vana vid ngt annat hemma. Det går inte att upprätta ett schema för varje enskilt barn där Pelle äter vid den tiden, kalle äter och sover vid den här tiden osv.

• Thaleia
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-02 09:50:31 följande:
    Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
    Att du inte skulle tvinga din son att sitta kvar har vi förstått men det det jag inte få kläm på är om du menar att samma regler som ni har hemma ska gälla för din son på förskolan?
  • Thaleia
    Bedan skrev 2010-06-02 11:02:38 följande:
    Jag har inga barn, men jag sitter i en barn och skolnämnd. Vår målsättning är 12 barn per grupp, ibland är det dock några fler, men då handlar det om högst 14 och under en kortare period.
    Jag jobbar som förskollärare i Lund! Och även om allt inte är perfekt här så är det ett bra ställe att jobba på. Standardadantalet på en småbarnsavdelning är va 13 barn på 2,75% vilket egentligen är på gränsen...så det är tur att man oftast får vara 2,87% eller 3 heltider men det beror ju rätt mycket på vilken chef det är man har.
  • Thaleia
    Bedan skrev 2010-06-02 11:20:20 följande:
    Skrattande Hoppas du har en snäll chef. Jag har ju mest kontakt med förvaltningschefen och områdesrektorerna.
    Ja, det har jag och jag tror att om jag skulle säga vem det är så skulle du nog veta vem det är...om det inte är i nämnden på öster du sitter...
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?