Dag och natt skrev 2010-06-22 12:28:33 följande:
Tack för alla svar om hur det gick till för er vid era mf och det är självklart att jag förstår dig smålandsjänta att det är jobbigt att prata om! De svar jag har fått har varit tillräckliga för mig och har lugnat mig, mest bara jobbigt att behöva vänta.
Hur många av er var sjukskrivna under era mf/ma och i så fall hur länge? Jag trodde att det skulle gå rätt snabbt men nu har jag redan varit hemma en vecka och behöver läkarintyg för resten av tiden som jag är hemma, tänkte ju aldrig på det när jag var hos läkaren i förra veckan.
Jag var hemma sjukanmäld från jobbet 3 dagar, men kom tillbaka alldeles för tidigt. Jag jobbar på förskola och det gör ju saken ibland bara värre med alla goa ungar och deras mammor som väntar syskon. De första tre dagarna gick jag som en apatisk zombie på jobbet och gjorde inte mer än vad som var tuvnget. Hade jättedåligt tålamod och röt i åt ungarna för saker som jag annars skulle ha varit lugn över. Det höll inte så min chef krävde till slut att någon förändring sker, för det var inte bra för barnen på förskolan, alternativt att jag går och pratar med någon. Efter den varningen vart det lite bättre, även om det i det stora hela mer handlade om att jag lade på en glad, positiv mask för att få gå till jobbet och därmed var jag helt utmattad på kvällarna av den ansträngningen.
Min slutsats nu i efterhand är att jag MINST borde ha varit hemma i en vecka och därefter bli sjukskriven HALVTID i ytterligare en vecka för att på så vis mjukstarta. Jag tror om jag hade haft ett kontorsjobb med lite mindre kontakt med människor (utöver mina kollegor) att jag hade kunnat börja jobba igen så fort den värsta fysiska smärtan och de värsta blödningarna lagt sig. Men att jobba nära barn efter ett missfall var i mitt fall bara jobbigt, även om blödningarna och värken var hanterbara. Den psykiska smärtan finns ju ständigt kvar ändå, även om vissa dagar är bättre än andra.
Jag tycker att om du känner att du behöver vara hemma ett tag till så ska du vara det,
det är ingen som tackar dig för att du kommer tillbaka till jobbet för tidigt, den läxan har jag lärt mig.