• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Denebola
    greenfish skrev 2010-05-18 19:09:16 följande:
    Alun innehåller aluminium, som lite information till er som säger er aldrig vilja ha aluminium på er från deos... Thaistenen innehåller i sin tur alun... I övrigt använder jag själv deodorant, men vissa får mig bara att svettas mer, så det har tagit ett bra tag att hitta en bra variant. Helst hade jag velat vara utan, men det får bli ett senare projekt.
    Bara för att aluminium finns i en kemisk förening betyder det inte att den föreningen är skadlig.

Klorgas är giftigt.
    Natrium är giftigt.

Natriumklorid är inte giftigt. Vanligt bordssalt.
  • Blå damcykel

När ska Ni fatta att det är skillnad på deodorant och antiperspirant.
    Självklart svettas man när man använder deodorant, eftersom en deodorant endast är parfym och inget annat.
    En antiperspirant gör att huden inte utsöndrar svett där man använt den.
    Ta och läs på Er "deo" och se om ordet antiperspirant står där.
    Gör det det så är det ingen deodorant Du har!!!!!

• Sommarlöv

Skulle klara mig utan deo en dag om jag var nyduschad, men skulle aldrig aktivt välja att inte ha det på mig. Men de flesta har väl glömt någon gång eller?

• Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 14:42:18 följande:
    De starkaste sakerna jag använder på min kropp är alun, bikarbonat & citronsyra Annars är det främst vegetabiliska oljor & honung. Känns bättre än aluminiumsalter, parabener, icke-ätbara konserveringsmedel, silikoner, sulfater, osv... även för miljön
    Hmm...  Allt "onaturligt" skiljer sig inte så mycket från "naturligt"...

Alun är väl ett aluminiumsalt.  Bikarbonat bildar tvål tillsammans med fett från hudytan eller hårbotten (vilket förstås är förklaringen till dess rengörande funktioner).
    Varför inte använda t.ex. grönsåpa på en en gång istället för att blanda alkaliska produkter på huden för att få fram en kemisk förtvålningsprocess på hudytan? Är inte risken större för frätskador än själva nyttan av att undvika t.ex. färdig ekologisk tvål utan parabener och konserveringsmedel?

Vill bara passa på att påpeka att du gärna får använda vilka hygienprodukter du vill för min del. Jag är inte ute efter att provocera - jag är bara nyfiken på hur du tänker. Och vem vet, kanske kan du omvända mig?  Fast troligen inte... 
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Mealla

Det kanske gar att vara utan deo/antiperspirant i Sverige pa vintern, men jag har enormt svart att tro att ni som valjer bort det pa sommaren luktar frascht. Dar jag bor ar det ett maste med antiperspirant stora delar av aret eftersom vi har hog luftfuktighet, dvs man storsvettas bara man gar ut, man svettas i skuggan och man svettas pa natten. Att ga utan deo vore sjukt ofrascht. 

• Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 20:33:29 följande:
    Hmm...  Allt "onaturligt" skiljer sig inte så mycket från "naturligt"... Alun är väl ett aluminiumsalt.  Bikarbonat bildar tvål tillsammans med fett från hudytan eller hårbotten (vilket förstås är förklaringen till dess rengörande funktioner). Varför inte använda t.ex. grönsåpa på en en gång istället för att blanda alkaliska produkter på huden för att få fram en kemisk förtvålningsprocess på hudytan? Är inte risken större för frätskador än själva nyttan av att undvika t.ex. färdig ekologisk tvål utan parabener och konserveringsmedel? Vill bara passa på att påpeka att du gärna får använda vilka hygienprodukter du vill för min del. Jag är inte ute efter att provocera - jag är bara nyfiken på hur du tänker. Och vem vet, kanske kan du omvända mig?  Fast troligen inte... 
    Jo jag vet att allt onaturligt inte är farligt Men oftast är det naturliga billigare, & det är en definitiv faktor för mig!

Alun är inte ett aluminiumsalt, men det innehåller aluminium.

Jag tvättar mig inte med bikarbonat, förutom håret ibland Det är för uttorkande. Jag använder det (eller askorbinsyra) i ansiktsskrubber tillsammans med ricinolja eller honung. Honung är min allt-i-allo produkt, funkar suveränt som tvål, speciellt under armarna där man vill ta död på lite bakterier, & som antiseptisk ansiktsmask. För mig, ska tilläggas. Allas kroppar reagerar ju olika.
    Vegetabilisk olja funkar för att tvätta bort den mest envisa skit på kroppen & bättre hudkräm än Olivolja har jag aldrig testat!
    Citronsyran är också till håret, utspädd med vatten, & funkar nästan som balsam. Det är dock bara om jag tvättat med bikarbonat det behövs. Allra oftast tvättar jag håret med rasullera, som också innehåller aluminium Det är dock oerhört milt mot hår & hud, & jag brukar använda det istället för tvål också.
    Vill jag lukta lite extra gott så är jag inte främmande för några droppar parfym.
  • greenfish

Min poäng var just att man kan inte propagera mot ett specifikt grundämne... Det gäller att vara mer specifik än så!

Denebola skrev 2010-05-18 20:19:12 följande:
    Bara för att aluminium finns i en kemisk förening betyder det inte att den föreningen är skadlig. Klorgas är giftigt. Natrium är giftigt. Natriumklorid är inte giftigt. Vanligt bordssalt.
  • Denebola
    Blå damcykel skrev 2010-05-18 20:27:56 följande:
    När ska Ni fatta att det är skillnad på deodorant och antiperspirant. Självklart svettas man när man använder deodorant, eftersom en deodorant endast är parfym och inget annat. En antiperspirant gör att huden inte utsöndrar svett där man använt den. Ta och läs på Er "deo" och se om ordet antiperspirant står där. Gör det det så är det ingen deodorant Du har!!!!!
    Nja, att deodorant endast är parfym stämmer inte riktigt. Men man kan säga så här: Antiperspirant tar bort fukt och lukt (det är alltså även en deodorant), deodorant tar enbart bort lukt.
  • Denebola
    greenfish skrev 2010-05-18 20:58:15 följande:
    Min poäng var just att man kan inte propagera mot ett specifikt grundämne... Det gäller att vara mer specifik än så!
    True, true.
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 20:49:06 följande:
    Jo jag vet att allt onaturligt inte är farligt Men oftast är det naturliga billigare, & det är en definitiv faktor för mig! Alun är inte ett aluminiumsalt, men det innehåller aluminium. Jag tvättar mig inte med bikarbonat, förutom håret ibland Det är för uttorkande. Jag använder det (eller askorbinsyra) i ansiktsskrubber tillsammans med ricinolja eller honung. Honung är min allt-i-allo produkt, funkar suveränt som tvål, speciellt under armarna där man vill ta död på lite bakterier, & som antiseptisk ansiktsmask. För mig, ska tilläggas. Allas kroppar reagerar ju olika. Vegetabilisk olja funkar för att tvätta bort den mest envisa skit på kroppen & bättre hudkräm än Olivolja har jag aldrig testat! Citronsyran är också till håret, utspädd med vatten, & funkar nästan som balsam. Det är dock bara om jag tvättat med bikarbonat det behövs. Allra oftast tvättar jag håret med rasullera, som också innehåller aluminium Det är dock oerhört milt mot hår & hud, & jag brukar använda det istället för tvål också. Vill jag lukta lite extra gott så är jag inte främmande för några droppar parfym.
    Jo, alun är svavelsyras och kaliumsulfats aluminiumsalt.  Det är för övrigt också en livsmedelstillsats med nummer E522 (surhetsreglerande medel), om man nu är noga med att undvika att behandla sin kropp med "onaturliga" tillsatsämnen.

Jag förstår att bikarbonat är uttorkande med tanke på det jag nämnde ovan (att det är ett alkaliskt ämne som genomgår en kemisk förtvålningsprocess på hudytan).

Personligen är jag alldeles för feg för att byta ut min bekväma två och mitt schampoo mot honung och olivolja...  Jag är lite avis på dig som vågat prova och upptäckt att det fungerar.  {#lang_emotions_undecided}

Tack för att du hjälpt mig förstå lite mera!  Det är så roligt att få lära sig nya saker!  {#lang_emotions_sunny}
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!