• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:00:29 följande:
    Man riskerar andra hälsa genom att inte sköta sin hygien. Vet du hur jäkla många liv som sparats sedan läkarna begrepp vidden av att tvätta händerna t ex? Att lukta svett antyder att man inte sköter sin övriga hygien, såsom t ex handhygienen heller. Enormt många sjukdomar sprids i smuts.
    Eller bara att man var sen till bussen och var tvungen att springa sista biten. Eller att man är stressad. Eller att man är nervös. Trots att man duschade på morgonen.
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:10:05 följande:
    Att inte använda deo tyder på att man missköter sin hygien rent generellt.
    Varför?

Behöver man inte deo så använder man det inte.

Behöver man inte glasögon så använder man det inte.
  • Denebola
    Rockan skrev 2010-05-18 10:14:54 följande:
    För övrigt tror jag många av de som avstår deo har bättre kunskap om hygien & kroppsfunktioner än en vanlig Svensson.
    Håller med dig!
  • Denebola
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:30:32 följande:
    Det finns inga belägg för att parabener i den utsträckning som finns i deodorant skulle tas upp i kroppen genom armhålan, än mindre att mängderna det handlar om skulle vara hormonpåverkande.  Vilka konserveringsmedel lagras i levern? Och varför skulle det vara ett bekymmer att ha dessa medel nära just lymfkörtlarna i sådana fall?
    Fast om man anväder deodoranter med parabener och diverse hudkrämer och duschcremer med parabener så ökar ju halten. Möjligen inte till en farlig nivå, men varför chansa? Varför inte satsa på mildare alternativ?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:31:07 följande:
    Jag antar att du alltid håller dig inomhus så att du inte får avgaser, cigarettrök osv på dig? Och jag är helt säker på att du aldrig äter något onyttigt eller går på krogen och tar ett glas ibland? Sila mygg och svälja elefanter, är det ett bekant begrepp?
    Så om man inte undviker alla farliga grejer får man inte undvika vissa?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:52:22 följande:
    Jo, alla som svettas luktar svett.
    Nej?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:54:11 följande:
    All svett luktar illa, och alla svettas. Precis som att allas bajs stinker, och alla bajsar.
    Svett luktar inget när den är färsk, det är bakterier som gör att det luktar. Undantaget svett som uppkommer av stress, den kan ha en frän doft.
  • Kokomo
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:00:29 följande:
    Man riskerar andra hälsa genom att inte sköta sin hygien. Vet du hur jäkla många liv som sparats sedan läkarna begrepp vidden av att tvätta händerna t ex? Att lukta svett antyder att man inte sköter sin övriga hygien, såsom t ex handhygienen heller. Enormt många sjukdomar sprids i smuts.
    Så om jag fattar dig rätt så tror du att de som inte använder deo är sjuka och sprider sjukdomar, typ pesten och smittkoppor, från sina armhålor? Å eftersom det är värre att inte använda deo och därmed sprida dessa sjukdomar så är det lugnt för din del att använda massor av parfym så allergiker hamnar på sjukhus? Vilken spännande, och smått annorlunda, bild av världen!
    Du verkar felaktigt tro att  deo är någon form av tvål som man automatiskt blir REN av att använda.
  • Längtan efter liten

jag använder deo för deons dofts skull.. för mig blir det lite istället för parfym de dagar jag inte villl spruta på mig dyr parfym. sen känner jag mig fräschare med det också... så jag har inte det för svettets skull

Längtan efter liten är stor
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!