• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:22:03 följande:
    Låter som kloka val. Fast jag blir ju nyfiken på en annan sak: hur vet man att alternativen (alun, osv) är ofarligt? 
    De starkaste sakerna jag använder på min kropp är alun, bikarbonat & citronsyra Annars är det främst vegetabiliska oljor & honung.
    Känns bättre än aluminiumsalter, parabener, icke-ätbara konserveringsmedel, silikoner, sulfater, osv... även för miljön
  • Lindreas
    Kokomo skrev 2010-05-18 13:57:17 följande:
    Så om jag fattar dig rätt så tror du att de som inte använder deo är sjuka och sprider sjukdomar, typ pesten och smittkoppor, från sina armhålor? Å eftersom det är värre att inte använda deo och därmed sprida dessa sjukdomar så är det lugnt för din del att använda massor av parfym så allergiker hamnar på sjukhus? Vilken spännande, och smått annorlunda, bild av världen! Du verkar felaktigt tro att  deo är någon form av tvål som man automatiskt blir REN av att använda.
    Haha! Jag håller med dig! Vem fan har blivit smittad av någon sjukdom av någons svettlukt??? Det skulle jag vilja veta! För jag luktar också svett ibland, beroende på vad jag har för tröja på mig (ni vet såndär äcklig tröja som luktar svett så fort den blir varm), och det måste i så fall betyda att jag får gå hem från jobbet så jag inte smittar någon annan? Hm..?
  • NSternhag

Jag kan gå utan deo om jag vill, men jag gör det inte. Jag tycker det finns så många olika deos idag som luktar himmelskt gott och jag känner mig mer fräsch när jag har tagit deo dessutom.

• AlvaLovisa

Jag klarar mig utan deo en dag om jag duschat på morgonen, men duschar jag kvällen och sen går hela dagen därpå utan så svettas jag om jag inte har deo. Och nej, det är inte alltid det luktar illa, men det ser inte så kul ut med blöta ringar i armhålorna

• Smulan 89
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 15:19:40 följande:
    Vänta tills det blir sommar, då lär du inte lukta hallonbåt.Deo är fan ett måste, allt annat är äckligt.Varför har du fått för dig att börja missköta din hygien plötsligt?
    Håller med. Har man någon gång glömt deo när man tex sover över hos folk, så känner sig iallafall jag mig jättesmutsig. Deo och tandborste är hemskt att vara utan.
  • o0Mia0o

jag använder bara deo till sommaren på jobbet, för där svettas jag en hel del. (jobbar i kök)
    annars låter jag bli.
    funkar alldeles utmärkt. tvättar mig ju självklart noga och smörjer armhålorna med kroppsolja. och det räcker för att inte lukta.

det är alldeles för mycket skit i vanliga deo för att jag skulle vilja ha det på min kropp

• Fridayyy

Tänk att detta blev en sån het debatt. Trodde jag aldrig! Jag är väligt noga annars med handhygien för jag är rädd för bakterier och baciller så jag använder både tvål och handsprit! Men jag känner och känne i armhålan och jag är inte mer svettig där än nån annanstans på min kropp. Vet inte varför..i tonåren kunde jag känna att det rann i armhålan trots deodorant. Tänk om jag förlorat alla mina hormoner?

• ShaGaDeLiC
    BlommyNess12 skrev 2010-05-17 15:56:27 följande:
    Nej man måste inte använda just Deo, det finns andra preparat som hjälper. Själv gnuggar jag mig ju med thai sten under armarna, det är toppen, och kladdar inget, och det luktar INGET om mig. Inte nån äcklig deodoft utan INGET, perfekt för oss allergiker. Men jag håller med om att man måste sköta sin hygien.
    Jag har också thai sticket :D det fungerar såå bra!

Duscha, sen blöter man stenen och "kladdar" in under armarna och eller på andra ställen som kan lukta svett.
    OCh visst, man svettas, men det luktar absolut ingenting. Finns inga konstiga ämnen i den heller, helt naturligt
  • greenfish

Alun innehåller aluminium, som lite information till er som säger er aldrig vilja ha aluminium på er från deos... Thaistenen innehåller i sin tur alun...

I övrigt använder jag själv deodorant, men vissa får mig bara att svettas mer, så det har tagit ett bra tag att hitta en bra variant. Helst hade jag velat vara utan, men det får bli ett senare projekt.
  • Rockan
    greenfish skrev 2010-05-18 19:09:16 följande:
    Alun innehåller aluminium, som lite information till er som säger er aldrig vilja ha aluminium på er från deos... Thaistenen innehåller i sin tur alun... I övrigt använder jag själv deodorant, men vissa får mig bara att svettas mer, så det har tagit ett bra tag att hitta en bra variant. Helst hade jag velat vara utan, men det får bli ett senare projekt.
    Jag är inte så rädd för just aluminium Alun är heller inte ett aluminiumsalt som täpper till porerna såsom det aluminiunklrhydrat som de flesta vanliga antiperspiranter innehåller. Det drar samman porerna, men låter ändå huden andas. Sen känns allt annat i vanlig deo (parabener, konserveringsmedel, alkoholer...) väldigt överflödigt när det räcker med bara Alun.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!