• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Vroooooom
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:54:11 följande:
    All svett luktar illa, och alla svettas. Precis som att allas bajs stinker, och alla bajsar.
    Är inte svett luktlöst? Det är väl bara i kontakt med bakterier som svetten börjar lukta?
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:47:53 följande:
    Ja det är inte du som är envisast här Lymfkörtlarna är ju kroppens försvarssystem, & de är lättpåverkade. Mina svullnar upp lite bara jag får en vanlig förkylning & jag vill helst inte reta dem mer än nödvändigt.
    Det är en intressant och lärorik debatt, detta!  Kul att alla är på så gott humör!

Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner.

Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:56:35 följande:
    Tror att du missade poängen med mitt inlägg #252, SweetNilam. Jag skrev att du gärna får vara utan deo. Eller använda deo. Det har jag inga som helst synpunkter på. Det jag undrade över var om varför du använde påhittade argument om "känsliga körtlar" och "kemiska tillsatser i din kropp"?  Varför inte bara nöja dig med att säga att du inte vill använda deo, istället för att hitta på att det är giftigt?  Att inte vilja är ett tillräckligt argument för att låta bli. "Jag vill inte åka moped så jag låter bli", liksom... Jag behöver inte skriva att mopeder är farliga och ger mig gifter i rumpan.
    Jag syftade på mycket annat. Och i/på. Skall förtydliga mig "kemiska tillsatser på min kropp". Men hur kan du tycka att jag hittat på? eller visst, det har jag gjort. Hittat på att jag inte vill ha det på/i min kropp (för det gäller andra tillsatser också). Ingen stans har jag snakat om giftiga saker. Allt jag sa var kemiska tillsatser, om du sedan väljer att läsa mellan raderna och hitta på andra kontexter är det ditt problem. Inget jag ens antytt. "Känsliga körtlar" du vet väl inget om mina körtlar? Jag kanske har känsliga körtlar om inte fungerar ihop med deodorant- kemiska tillsatser!

Du hittar på kontexter som inte går att utläsa ur min text.
  • Snigelkotten
    Vroooooom skrev 2010-05-18 10:58:06 följande:
    Är inte svett luktlöst? Det är väl bara i kontakt med bakterier som svetten börjar lukta?
    Bakterier har du på huden hela tiden.
  • Doktorn
    Vroooooom skrev 2010-05-18 10:58:06 följande:
    Citerar mig själv från inlägg #44:

Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte.

Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar):
    "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • JosieJosie

Svett luktar inte, bakterierna som frodas i svett däremot luktar. Speciellt i varma fuktiga veck så som armhålor. Olika mycket beroende på hur mycket man svettas och hur mycket bakterier som får gro och hur länge. Därför gamla skor lukat värre än nya, de frodas massa snubbiga bakterier i dom. Om man står på gymmet i rena träningskläder och svettas en timme så luktar man inte illa för det. Struntar mani att duscha efter eller läggerde svettiga kläderna i en plastpåse luktar de snart mumma...

• SweetNilam
    Queenie70 skrev 2010-05-18 10:57:07 följande:
    Ni säger att ni inte stinker, men jag tror att många av er faktiskt gör det fast ni känner inte det själva, på samma sätt som de som använder för mycket parfym inte hajjar att de stinker. Man slutar känna sin egen doft. Jämför med att kliva in i en svinstia. De första minuterna håller man på att krevera av lukten, men efter en halvtimme känner du den inte längre.
    Många vittnar ju om att personer i ens närhet inte tycker det! Om något säger att jag luktar (någon man litar på vill säga), gör jag ju något åt det! På jobbet/skolan är det svårt. Men så fort jag är hemma duschar/tvättar jag mig ju. Sen luktar jag olika mycket olika perioder i månaden och hanterar givetvis min hygien efter behovet. Sedan vill jag bara säga en sak. Jag känner visst hur jag luktar!
  • Snigelkotten
    JosieJosie skrev 2010-05-18 11:03:47 följande:
    Svett luktar inte, bakterierna som frodas i svett däremot luktar.
    Och bakterier har du på huden HELA tiden. Kontentan blir att svett luktar.
  • Schnauser

Jag använder kristalldeo istället för vanlig deo. Funkar fint. 

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Snigelkotten
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:04:56 följande:
    Många vittnar ju om att personer i ens närhet inte tycker det!
    Det är väl inte direkt svenskt att våga säga till nån att den luktar svett.
    Att folk inte säger det till dig betyder inte att du inte stinker.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!