• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:40:58 följande:
    Då får du ju tvätta dig i armhålorna flera ggr per dag? Måste ju vara värre än att stryka på lite deo.
    Hur vet du det? Hur vet du att jag måste tvätta mig flera ggr per dag? Hur vet du om det är värre för mig med vatten än med deo?
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:38:41 följande:
    Jag vill ändå inte täppa till i armhålan! Det är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. Oavsett vad som inte framkommit eller har framkommi i forskning vill jag inte tillföra kemiska tillsatser till min kropp, helt i onödan. För jag behöver inte det! Observera alla jag i alla mina inlägg! Vad som är viktigt för dig skite rjag i! Min "odör" försvinner med vatten. Tråkigt om inte din gör det...
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas?

Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Snigelkotten
    Queenie70 skrev 2010-05-18 10:39:03 följande:
    Fast gamlingar liksom små barn har ju inte alls samma utsöndringar hormoner och skit som vi i fertil ålder har, som gör att vi börjar sprida odörer i tonåren.
    Amen to that.
  • Snigelkotten
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:38:41 följande:
    Jag vill ändå inte täppa till i armhålan! Det är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. Oavsett vad som inte framkommit eller har framkommi i forskning vill jag inte tillföra kemiska tillsatser till min kropp, helt i onödan. För jag behöver inte det! Observera alla jag i alla mina inlägg! Vad som är viktigt för dig skite rjag i! Min "odör" försvinner med vatten. Tråkigt om inte din gör det...
    Varför skapar du dig en obefogad oro i onödan?
  • SweetNilam
    Bedan skrev 2010-05-18 10:41:30 följande:
    Nej men sluta nu SweetNilam, du måste ju förstå att du nu måste börja använda deo! Man kan inte bestämma själv över sina armhålor, herreguuuud asså
    Nej precis. Och inte vet jag eller min omgivning heller hur jag luktar. Jag tror hela värden förstört sina doftsinnen!! Gah, vart ska detta sluta. {#lang_emotions_dreamer}
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:39:45 följande:
    Jag försöker leva mitt liv så fritt från kemikalier som är möjligt. Jag gör allt jag kan. Varken cigarettröken eller avgaserna hamnar precis vid mina lymfkörtlar & det är inget jag kan styra över. Sen upprepar jag igen: Varför ska jag använda en produkt som inte fungerar för mig? Jag använde vanliga deodoranter/antiperspiranter i flera år, testade varenda en tror jag & resultatet var alltid svettfläckar, dålig lukt & kläder förstörda av deo. Snälla, förklara hur det är mer hygiensikt än att använda Alun, som jag gör idag & som gjort att jag varken luktar illa eller får fläckar på kläderna. Nu kan jag använda färger än svart utan att oroa mig för svettfläckar, men du tror ändå att jag är mer ohygienisk än innan?
    För mig får du göra precis som du vill med deon.

Bara nyfiken på vad det är med lymfkörtlarna som gör dig så rädd för deo?  Varför är lymfkörtlarna ett problem?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:43:17 följande:
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas? Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
    Fast att parabener & konserveringsmedel lagras i kroppen via deo är helt sant, det är inget påhitt. Sen finns det olika teorier om hur mycket detta påverkar oss eftersom det inte går att veta ännu.
  • Queenie70
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:19:03 följande:
    För att dom fått nån fixidèe av nån skitig hippie på nån flummig hemsida?Hygien är inte svårt, det lär sig alla barn.
    Men man sätter ju inte deo på barn? Eller duschar varje dag heller, men de är ju rena ändå?
  • Snigelkotten
    Rockan skrev 2010-05-18 10:39:45 följande:
     Varken cigarettröken eller avgaserna hamnar precis vid mina lymfkörtlar
    Nej, då är ju allt frid och fröjd eller. *ler snett*
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:43:17 följande:
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas? Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
    Det har jag inte alls gjort. Jag har överallt skrivit om mig och jag! Hur andra väljer att tolka det ger jag blanka faan i, rent utsagt. Jag är ingen forskare som vill sprida saker över världen! Utanpå, innanför, spelar mig ingen roll. Det är en anledning, visst. Men inte den största. Den största anledningen är att jag inte behöver "vanlig" deo! Varför skall jag då använda det? Om jag inte behöver det?
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!