Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

Jag har slutat med deodorant!!

Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:33:36 följande:
    Varför denna fruktansvärda rädsla för att dofta gott och vara fräsch? Vad har hänt med den svenska kvinnan och kvinnligheten? Sunkigast vinner känns det mest som. Alla ska sluta tvätta håret och bara smörja in sig med stinkande ägg, deo och parfym är helt uteslutet, figurnära snygga kläder och klackar ska man inte ha för då är man en bimbo. Alla ska rösta på kommunisterna och sluta raka armhålorna. Är det pga den ökade jämställdheten som kvinnan inte längre vill vara kvinnlig? Har det blivit nåt dåligt att bejaka sin kvinnlighet?

Vad är så fel med att välja bort deodoranter?

Vad är så fel med att välja bort schampo?

Vad är så fel med att välja bort parfym?

Vad är så fel med att klä sig bekvämt?

Vad är kvinnan om inte kvinnlig? Definiera gärna, för jag är då övertygad om att kvinnligheten sitter i huvudet, inte i det yttre
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:00:29 följande:
    Man riskerar andra hälsa genom att inte sköta sin hygien. Vet du hur jäkla många liv som sparats sedan läkarna begrepp vidden av att tvätta händerna t ex? Att lukta svett antyder att man inte sköter sin övriga hygien, såsom t ex handhygienen heller. Enormt många sjukdomar sprids i smuts.
    Jag fattar inte vad du drar för paralleller? Du är mästare på att läsa bakom, mellan och rint det man skriver. Ingen har någonstans sagt något om handhygien. Jag tror att alla fattar vidden av vikten med bra hygien! Och vad den gjort för människan. Parfymerade material, parfymerade saker har ingenting med hygien att göra!

Att vissa tycker att svett luktar bättre än parfym, har ju ingenting med den slutgiltiga hanteringen av hygienen att göra.
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:10:05 följande:
    Att inte använda deo tyder på att man missköter sin hygien rent generellt.
    Och hur kan du dra en sådan parallell?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:11:53 följande:
    Uppenbarligen inte. Om man inte begriper att deo tillhör normal daglig hygien, så är det sannolikt att den personen inte heller begriper att t ex handhygien är oerhört viktigt.
    Hur menar du nu?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:15:55 följande:
    Jag menar att fattar man inte att deo hör till normal hygien, så fattar man antagligen inte vidden av hygien i övrigt heller. Det ena ger det andra.
    Nej, jag fattar inte hur du menar. Vad gör att du kan dra den parallellen?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:16:57 följande:
    Utan att "kladda" deo i armhålan håller man sig inte ren nån längre stund.
    Vad baserar du detta på?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:19:53 följande:
    Vad fattar du inte?
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:17:33 följande:
    Nej, jag fattar inte hur du menar. Vad gör att du kan dra den parallellen?
    Om du läser hela inlägget istället för att bara citera vissa delar blir det nog lättare för dig att förklara för mig det jag inte fattar!
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:23:24 följande:
    Sweetnilam - Läs inläggen igen så slipper jag upprepa hela tiden.
    Nej det handlar inte om det. Jag har läst, men får ingen förklaring på vad du grundar dina uttalanden på. För mig finns det inget rätt eller fel. Du får gärna använda deo för min del. Jag bryr mig inte ett skit om det. Men varför du bryr dig om hur andra gör, förstår jag inte. När vi gång på gång meddelar och påpekar att 1, vi kan vår hygien 2, vi luktar inte svett! Hur kan du inte se att vi känner oss själva? Och ja, man blir (som även du påvisat) blind för sin egen doft. Så därför har vi påpekat hur andra i vår omgivning faktiskt inte sagt något om vår doft. Förklara då gärna för mig hur det, enligt dig (och , ja gärna källor!), kan vara så ohygieniskt!

Som sagt. Det är inte svart eller vitt. Därför man kan tolka det jag nu klistrar in på olika sätt. Men det är ändock en färklaring från min sida på varför jag inte vil lanvända "vanlig" deo (gör egen på alun)

" En deodorant tar bort dålig lukt men har ingen svetthämmande effekt. För att motverka dålig lukt kan man maskera doften med parfym, eller reducera doften genom att applicera ämnen till armhålan som binder doften eller gör de illaluktande doftämnena mindre flyktiga. Till skillnad mot deodoranter innehåller antiperspiranter aluminiumsalter som både tar bort lukten och minskar svettbildningen. De har en bakteriehämmande effekt samt drar ihop huden och täpper till svettkörtelgångarnas mynningar och minskar därmed svettproduktionen. De vanligaste aluminiumsalterna i antiperspiranter är aluminium klorhydrat eller en kombination av aluminimum- och zirkoniumsalter. " www.aconordic.se/kropp/antitranspiration.aspx
  • SweetNilam

" De har en bakteriehämmande effekt samt drar ihop huden och täpper till svettkörtelgångarnas mynningar och minskar därmed svettproduktionen."
    '
    Jag poängterar att detta är inget jag vill göra med min hud. Därför föredrar jag naturlig hygien, dvs vatten! och eteriska oljor, som tyvär rär flyktiga, men doftar gott!

• SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:32:22 följande:
    Jo, tyvärr. Och det är SÅ lätt att undvika.
    Nej! Du har ingen som helst aning om hur jag luktar!

Återigen har du frånsett hela mitt inlägg.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!