Doktorn skrev 2010-05-18 10:51:47 följande:
Jaså? Jag har bara hittat motsträviga uppgifter om detta. Vissa små labprover som visar en sak, vissa små studier som visar något annat. Det finns alltså ingen entydig kunskap på detta område (upptag och inlagring av parabener/konserveringsmedel via epikutan applikation). Än mindre något som säger att vi skulle påverkas av det. Alltså återvänder jag till min ståndpunkt: använd deo om ni vill, strunta i det om ni vill. Jag bryr mig inte i vad folk har under armarna. Men argumentera inte med påståendenen som att deo orsakar cancer eller påverkar det mänskliga homonsystemet, för det vet vi inget om. Alla sådana påståenden är grundlösa. (Argumentet att man ska undvika deo för att vi inte vet vad det gör med hormonsystemet är däremot gångbart. Precis som argumentet att inte använda annat än källvatten att tvätta sig med, eller att inte tillaga sina grönsaker innan man äter, eftersom det inte är noggrannt forskat på om kranvattentvätt eller grönsakskokning förkortar den mänskliga livslängden.)
Mig veterligen finns det numera god grund för att ämnen som tas upp via huden lagras i kroppen? Sen finns det ju ännu ingen forskning som kan visa på exakt vad dessa gör med oss, eftersom det handlar om såpass nya ämnen.
Det där är ju min ståndpunkt också, jag missionerar
inte för att nån anna ska sluta med deo! Alla gör som de vill
Jag argumenterar ju bara utifrån mig själv, jag ser ingen anledning att använda vanlig deo eftersom det inte funkar för mig, alun funkar bättre & innehåller mindre skumheter som man inte vet hur de kan påverka kroppen. Jag har inte gått på cancermyten för fem öre
Däremot protesterar jag mot myten att det skulle vara ohygiensiskt att inte använda vanlig deo.