• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Vroooooom
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:01:40 följande:
    Bakterier har du på huden hela tiden.
    Jo, men svett luktar inte likadant över hela huden. Om jag inte minns helt fel så har det även att göra med vilken typ av svettkörtlar det är också.
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • litetpyre

jag har aldrig använt deo... och vist kan jag bli lite fuktig under armarna ibland med det är inget som luktar... (inte bara min åsikt)

så man behöver inte alls använda deo.

varför ska man klanka ner på folk på en gång? säga att man är äcklig och inte sköter sin hygien!
    har ni luktat under TS armar eller? nä jag tror inte det ... så knip igen innan ni vet bättre! TS ställde en fråga...

• Snigelkotten
    Vroooooom skrev 2010-05-18 11:07:26 följande:
    Jo, men svett luktar inte likadant över hela huden. Om jag inte minns helt fel så har det även att göra med vilken typ av svettkörtlar det är också.
    Svett består av vatten och salt och kommer från en speciell sorts körtlar (svettkörtlar eller ekrina körtlar). Mellan svettkörtlarna sitter doftkörtlar (apokrina körtlar) som producerar fetter, proteiner och kolhydrater — näring för bakterier!
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:06:54 följande:
    Det är väl inte direkt svenskt att våga säga till nån att den luktar svett. Att folk inte säger det till dig betyder inte att du inte stinker.
    Men du kan inte dra sådana slutsatser! Det är så mycket du inte vet om mig eller andra, så det går inte! Jag har många i min omgivning som visst skulle säga till. Vad vet du om det?
  • giftgrodan
    Det är väl inte direkt svenskt att våga säga till nån att den luktar svett. Att folk inte säger det till dig betyder inte att du inte stinker.
    Varför inte, du gör ju det?
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:01:29 följande:
    Jag syftade på mycket annat. Och i/på. Skall förtydliga mig "kemiska tillsatser på min kropp". Men hur kan du tycka att jag hittat på? eller visst, det har jag gjort. Hittat på att jag inte vill ha det på/i min kropp (för det gäller andra tillsatser också). Ingen stans har jag snakat om giftiga saker. Allt jag sa var kemiska tillsatser, om du sedan väljer att läsa mellan raderna och hitta på andra kontexter är det ditt problem. Inget jag ens antytt. "Känsliga körtlar" du vet väl inget om mina körtlar? Jag kanske har känsliga körtlar om inte fungerar ihop med deodorant- kemiska tillsatser! Du hittar på kontexter som inte går att utläsa ur min text.
    OK, då förstår jag bättre. Jag trodde att du använde argumentet "inga kemiska tillsatser i min kropp" för att visa varför du ansåg att deo var skadligt.  Om du inte argumenterar för att deo är skadligt har jag missat din poäng, och det ber jag om ursäkt för.

Huruvida du har känsliga körtlar eller ej kan jag ju naturligtvis inte svara på, jag ville bara veta på vilket sätt du argumenterade för att "(armhålan) är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. (!)"  Är det rakt in i dina känsliga svettkörtlar du syftar på då?

Bara nyfiken på din argumentation.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:51:47 följande:
    Jaså?  Jag har bara hittat motsträviga uppgifter om detta. Vissa små labprover som visar en sak, vissa små studier som visar något annat.  Det finns alltså ingen entydig kunskap på detta område (upptag och inlagring av parabener/konserveringsmedel via epikutan applikation).  Än mindre något som säger att vi skulle påverkas av det. Alltså återvänder jag till min ståndpunkt: använd deo om ni vill, strunta i det om ni vill. Jag bryr mig inte i vad folk har under armarna. Men argumentera inte med påståendenen som att deo orsakar cancer eller påverkar det mänskliga homonsystemet, för det vet vi inget om. Alla sådana påståenden är grundlösa. (Argumentet att man ska undvika deo för att vi inte vet vad det gör med hormonsystemet är däremot gångbart. Precis som argumentet att inte använda annat än källvatten att tvätta sig med, eller att inte tillaga sina grönsaker innan man äter, eftersom det inte är noggrannt forskat på om kranvattentvätt eller grönsakskokning förkortar den mänskliga livslängden.)
    Mig veterligen finns det numera god grund för att ämnen som tas upp via huden lagras i kroppen? Sen finns det ju ännu ingen forskning som kan visa på exakt vad dessa gör med oss, eftersom det handlar om såpass nya ämnen.
    Det där är ju min ståndpunkt också, jag missionerar inte för att nån anna ska sluta med deo! Alla gör som de vill Jag argumenterar ju bara utifrån mig själv, jag ser ingen anledning att använda vanlig deo eftersom det inte funkar för mig, alun funkar bättre & innehåller mindre skumheter som man inte vet hur de kan påverka kroppen. Jag har inte gått på cancermyten för fem öre
    Däremot protesterar jag mot myten att det skulle vara ohygiensiskt att inte använda vanlig deo.
  • Valente

Vi är alla olika, och vissa luktar starkare än andra. Men vi är alla totalt intutade i att man absolut inte får lukta kropp. Märkligt... Fast jag tycker inte det är mysigt att lukta kattlåda under armarna förvisso. Själv har jag ingen stark kroppsdoft förutom när jag är nervös, stressad, eller på något annat sätt i "olag". Då är det ju hemskt bra att deodoranter finns! Men över lag så tycker jag att det är trist med denna rådande och helt onödiga hygienhysteri.

• Doktorn
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:09:55 följande:
    Svett består av vatten och salt och kommer från en speciell sorts körtlar (svettkörtlar eller ekrina körtlar). Mellan svettkörtlarna sitter doftkörtlar (apokrina körtlar) som producerar fetter, proteiner och kolhydrater — näring för bakterier!
    Jupp, och de apokrina körtlarnas utsöndringar luktar vare sig et är bakteriefritt eller ej. Just därför räcker inte alltid "god hygien" för att hålla lukter borta.

Om man sedan accepterar sina "naturliga dofter" eller hellre vill dölja dem är en helt annan sak. Själv anvädner jag deo men retar mig inte på människor som avstår.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Rockan
    Mina vänner är rätt osvenska i så fall & vi talar om för varandra ifall någon luktar illa, för det har nämligen hänt. Så jag är inte orolig.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!