• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:23:54 följande:
    Tack för sunt argumenterande. Det är givande, även för mig! Ja, de ska svullna upp, men obehagligt för det liksom. Och oavsett vad forskningen säger och inte säger, vill jag vara restriktiv med sådant som eventuellt kan påverka. Men ja, det är ju jag det!
    Kan ju inte skada att vara försiktig!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Queenie70
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:04:56 följande:
    Många vittnar ju om att personer i ens närhet inte tycker det! Om något säger att jag luktar (någon man litar på vill säga), gör jag ju något åt det! På jobbet/skolan är det svårt. Men så fort jag är hemma duschar/tvättar jag mig ju. Sen luktar jag olika mycket olika perioder i månaden och hanterar givetvis min hygien efter behovet. Sedan vill jag bara säga en sak. Jag känner visst hur jag luktar!
    Folk har frågat mig om de luktade, då har jag sagt: nej, jag känner inget, men jag har iof dåligt luktsinne.

Man ska inte tro på allt folk säger
  • Millan83

Oj oj vilken intressant tråd!! =) 

Tänk att angående deo ska man visa hänsyn och häva på sig feta lager för att inte folk ska risker att känna nån slags doft! En eventuell doft som på intet vis är skadlig för hälsan! 
    I andra trådar debatteras uteserveringsrökning och parfymdränkning, sånt som faktiskt kan vara skadligt för andra och där behöver man inte ta hänsyn till andras hälsa alls! 
    Snacka om dubbelmoral!! 
    Men jag använder deo. Jag behöver det, för jag har visst lärt min kropp att pyssla med kemikalier för att inte reagera med extrem-svett! Som det blir när jag glömmer en dag. 
    Körde på absolut torr under ungdomen också. Jävlar vad det sved!! Man skulle ju vara snustorr under armarna när man applicerade den, men jag var alltid fuktig så det gick ju inte! =( 
    Varför kan inte alla få göra som de vill i tvättfrågan? Jag får inte astma av att nån luktar svett! Helt ärligt! Det kanske luktar illa, men det gör andra saker också! 
  • Doktorn
    Millan83 skrev 2010-05-18 11:39:07 följande:
    Oj oj vilken intressant tråd!! =)  Tänk att angående deo ska man visa hänsyn och häva på sig feta lager för att inte folk ska risker att känna nån slags doft! En eventuell doft som på intet vis är skadlig för hälsan!  I andra trådar debatteras uteserveringsrökning och parfymdränkning, sånt som faktiskt kan vara skadligt för andra och där behöver man inte ta hänsyn till andras hälsa alls!  Snacka om dubbelmoral!!  Men jag använder deo. Jag behöver det, för jag har visst lärt min kropp att pyssla med kemikalier för att inte reagera med extrem-svett! Som det blir när jag glömmer en dag.  Körde på absolut torr under ungdomen också. Jävlar vad det sved!! Man skulle ju vara snustorr under armarna när man applicerade den, men jag var alltid fuktig så det gick ju inte! =(  Varför kan inte alla få göra som de vill i tvättfrågan? Jag får inte astma av att nån luktar svett! Helt ärligt! Det kanske luktar illa, men det gör andra saker också! 
    Jo, debattens vågor har gått höga.

Själv har jag inte agrumenterat för att någon ska sluta med deo eller för att någon ska börja med deo. Jag har ifrågasatt de argument som haglar från höger och vänster...  Lite spännande!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Vroooooom
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:09:55 följande:
    Svett består av vatten och salt och kommer från en speciell sorts körtlar (svettkörtlar eller ekrina körtlar). Mellan svettkörtlarna sitter doftkörtlar (apokrina körtlar) som producerar fetter, proteiner och kolhydrater — näring för bakterier!
    Just ja, det låter bekant och då luktar ju alltså inte all svett illa utan bara den som kommer ifrån de apokrina körtlarna. Eller?

Jag känner i alla fall stor skillnad mellan svett från armhålan och svett från exempelvis ansiktet. Finns ju en anledning till att jag använder antipersperant i armhålan och inte någon annanstans
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 08:49:46 följande:
    Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro.
    Mm, din tro flyger verkligen långt uppe bland molnen.

Bara för att du behöver duscha och använda deo varje dag, betyder det inte att samma sak gäller för alla andra.
  • Denebola
    Hyppolite skrev 2010-05-18 09:19:31 följande:
    Om man går utanför dörren och träffar andra människor varje dag så är det oerhört sunkigt att att inte duscha med rengöringcreme och använda deo varje dag. Snusk på högsta nivå. Och att det finns vuxna som använder samma plagg två dagar i rad eller längre är ju än värre.
    Varför göra saker "bara för att" om det inte behövs?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:33:36 följande:
    Varför denna fruktansvärda rädsla för att dofta gott och vara fräsch? Vad har hänt med den svenska kvinnan och kvinnligheten? Sunkigast vinner känns det mest som. Alla ska sluta tvätta håret och bara smörja in sig med stinkande ägg, deo och parfym är helt uteslutet, figurnära snygga kläder och klackar ska man inte ha för då är man en bimbo. Alla ska rösta på kommunisterna och sluta raka armhålorna. Är det pga den ökade jämställdheten som kvinnan inte längre vill vara kvinnlig? Har det blivit nåt dåligt att bejaka sin kvinnlighet?
    Vem har slutat att tvätta håret och vem smörjer in sig i stinkande ägg? Och varför är man mindre kvinna om man inte dränker sig i parfym efter alla dagens duschar?
  • Denebola
    Rockan skrev 2010-05-18 09:39:02 följande:
    På 50-talet var det ungefär likadant, håret skulle tvättas max var 14:e dag & det var om man hade mycket fett hår. Bad 1 gång/vecka, armhålor & underliv varje dag. Ungefär samma som i dend är Starlet då Detta enligt en "Husmorsguide" som jag lagt vantarna på.
    Lördagen har ju inte fått sitt namn utan anledning
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:40:29 följande:
    Låter direkt livsfarligt. Nu får folk sluta med det också. Kemikaaaaalier!
    Sluta ät mat. Sluta andas luft. Kemikaaaaaalier!

Kom igen, du är uppbyggd av kemikalier, alla kemikalier är inte dåliga.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!