• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Snigelkotten

Ja, vi säger det.

Just ni hippies har inga svettkörtlar som alla vi andra dödliga. Och OM ni mot all förmodan skulle svettas så luktar er svett inte svett.

Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro.

Over & out.

• Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 11:11:51 följande:
    Mig veterligen finns det numera god grund för att ämnen som tas upp via huden lagras i kroppen? Sen finns det ju ännu ingen forskning som kan visa på exakt vad dessa gör med oss, eftersom det handlar om såpass nya ämnen. Det där är ju min ståndpunkt också, jag missionerar inte för att nån anna ska sluta med deo! Alla gör som de vill Jag argumenterar ju bara utifrån mig själv, jag ser ingen anledning att använda vanlig deo eftersom det inte funkar för mig, alun funkar bättre & innehåller mindre skumheter som man inte vet hur de kan påverka kroppen. Jag har inte gått på cancermyten för fem öre Däremot protesterar jag mot myten att det skulle vara ohygiensiskt att inte använda vanlig deo.
    Nja, det var att generalisera lite för mycket.  Det finns t.ex. gott om läkemedel som tas upp genom huden (i plåsterform) som inte lagras över huvud taget.  Men visst är det ny kunskap.

Att det skulle vara ohygieniska tt skippa deo stämmer inte heller i mina ögon. Hygien har med tvål och vatten att göra. Inte aluminiumsalter och parfym. Jag behöver dock antiperspirant eftersom jag inte tycker lösningen med alkoholbaserade och parfymerade tvättlappar varannan timme skulle vara bättre för min hud än roll-on en gång om dagen.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:10:53 följande:
    OK, då förstår jag bättre. Jag trodde att du använde argumentet "inga kemiska tillsatser i min kropp" för att visa varför du ansåg att deo var skadligt.  Om du inte argumenterar för att deo är skadligt har jag missat din poäng, och det ber jag om ursäkt för. Huruvida du har känsliga körtlar eller ej kan jag ju naturligtvis inte svara på, jag ville bara veta på vilket sätt du argumenterade för att "(armhålan) är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. (!)"  Är det rakt in i dina känsliga svettkörtlar du syftar på då? Bara nyfiken på din argumentation.
    Tack. Jag vill absolut inte diskutera deodorantens skadlighet eller icke skadlighet. Jag ställde tex inte upp på argumentet att det orsakar cancer. Jag vill, precis som du förstått, bara påpeka varför jag inte vill använda det, eller ens behöver använda "vanlig" deo i form av lukt och aluminium.

Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
  • Kat the bat

min sambo använder bara deo när det är något speciellt. :-P och han luktar inte svett eller något annat illa.

• Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:01:09 följande:
    Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner. Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan.
    Jo jag vet att de ska det, det oroar mig inte direkt
    Men det är just det där nog. "Det påverkar nog inte". Då undviker jag hellre, särskilt eftersom alternativen som sagt funkar bättre för mig än "vanlig" deo. Deo är inte heller det enda jag undviker, för att förtydliga ytterligare. Jag argumenterar dock inte för att någon annan ska göra som jag utan alla får gärna göra som de vill.
    & Ja, huden är definitivt en faktor också.
  • SweetNilam
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:17:20 följande:
    Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
    Nu skrev jag så galet igen... missar alltid på ä och ö. En gång är ingen gång.. men upprepade gången kan ju tolkas som att jag inte kan stava! Känsliga körtlar, givetvis!
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:16:47 följande:
    Ja, vi säger det. Just ni hippies har inga svettkörtlar som alla vi andra dödliga. Och OM ni mot all förmodan skulle svettas så luktar er svett inte svett. Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro. Over & out.
    Ja, för det är preciiis det vi skrivit
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:17:20 följande:
    Tack. Jag vill absolut inte diskutera deodorantens skadlighet eller icke skadlighet. Jag ställde tex inte upp på argumentet att det orsakar cancer. Jag vill, precis som du förstått, bara påpeka varför jag inte vill använda det, eller ens behöver använda "vanlig" deo i form av lukt och aluminium. Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
    Nu förstår jag dig bättre! Tack för förklaringarna!

Beträffande lymfkörtlar och armhålan så är jag så fräck att jag citerar mig själv (igen):
    "Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner.
    Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan."

Ha en bra dag, SweetNilam!
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 11:18:18 följande:
    Jo jag vet att de ska det, det oroar mig inte direkt Men det är just det där nog. "Det påverkar nog inte". Då undviker jag hellre, särskilt eftersom alternativen som sagt funkar bättre för mig än "vanlig" deo. Deo är inte heller det enda jag undviker, för att förtydliga ytterligare. Jag argumenterar dock inte för att någon annan ska göra som jag utan alla får gärna göra som de vill. & Ja, huden är definitivt en faktor också.
    Låter som kloka val.

Fast jag blir ju nyfiken på en annan sak: hur vet man att alternativen (alun, osv) är ofarligt? 
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:20:21 följande:
    Nu förstår jag dig bättre! Tack för förklaringarna! Beträffande lymfkörtlar och armhålan så är jag så fräck att jag citerar mig själv (igen): "Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner. Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan." Ha en bra dag, SweetNilam!
    Tack för sunt argumenterande. Det är givande, även för mig!

Ja, de ska svullna upp, men obehagligt för det liksom. Och oavsett vad forskningen säger och inte säger, vill jag vara restriktiv med sådant som eventuellt kan påverka. Men ja, det är ju jag det!
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!