Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:23:24 följande:
Sweetnilam - Läs inläggen igen så slipper jag upprepa hela tiden.
Nej det handlar inte om det. Jag har läst, men får ingen förklaring på
vad du grundar dina uttalanden på. För mig finns det inget rätt eller fel. Du får gärna använda deo för min del. Jag bryr mig inte ett skit om det. Men varför du bryr dig om hur andra gör, förstår jag inte. När vi gång på gång meddelar och påpekar att 1, vi kan vår hygien 2, vi luktar inte svett! Hur kan du inte se att vi känner oss själva? Och ja, man blir (som även du påvisat) blind för sin egen doft. Så därför har vi påpekat hur andra i vår omgivning faktiskt inte sagt något om vår doft. Förklara då gärna för mig hur det, enligt dig (och , ja gärna källor!), kan vara så ohygieniskt!
Som sagt. Det är inte svart eller vitt. Därför man kan tolka det jag nu klistrar in på olika sätt. Men det är ändock en färklaring från min sida på varför jag inte vil lanvända "vanlig" deo (gör egen på alun)
" En deodorant tar bort dålig lukt men har ingen svetthämmande effekt. För att motverka dålig lukt kan man maskera doften med parfym, eller reducera doften genom att applicera ämnen till armhålan som binder doften eller gör de illaluktande doftämnena mindre flyktiga. Till skillnad mot deodoranter innehåller antiperspiranter aluminiumsalter som både tar bort lukten och minskar svettbildningen. De har en bakteriehämmande effekt samt drar ihop huden och täpper till svettkörtelgångarnas mynningar och minskar därmed svettproduktionen. De vanligaste aluminiumsalterna i antiperspiranter är aluminium klorhydrat eller en kombination av aluminimum- och zirkoniumsalter. "
www.aconordic.se/kropp/antitranspiration.aspx