• Eddam

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!!

Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

• Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • sri

Hej alla

jag har ätit pergo för första gången och fick ett tydligt utslag på äl stickor på dag 17, men är inte det lite sent i cykeln igentligen? vad är det normala?

• mira69
    sri skrev 2010-10-19 19:16:51 följande:
    Hej alla

jag har ätit pergo för första gången och fick ett tydligt utslag på äl stickor på dag 17, men är inte det lite sent i cykeln igentligen? vad är det normala?
    Jag har ÄL dag 16 i vanliga fall och mens 14 dagar efter det, så jag tror dag 17 med pergo är jätte bra :) Lycka till!
  • Fimpen72
    sri skrev 2010-10-19 19:16:51 följande:
    Hej alla

jag får på dag 19.

Mellan 5-9dgr efter sista pergotabletten står det ofta men många får ju senare ändå typ dag 24-26
  • barnlängtan2011

Grattis till äl MD, hoppas det tar sig denna gång! Blir det tredje gången nu?

Brukar oxå drömma mig bort i graviditetsdrömmar, gillar att gå och titta på babykläder, kan ibland inte hålla mig utan köper något, tänker att jag alltid kan ge bort det i present om det inte blir något.

Skriver lite kort om menscykeln, enkelt beskrivet och pergos roll i det hela.
    Pergotime, binder estrogenreceptorer på hypfysen vilket får FSH( follikelstimulerande hormon) att stiga. FSH får äb att växa och mogna ut, När ÄB växer börjar de bilda östrogen, vilket får slemhinnan i livmoderna att växa, bli tjockare och oxå ger det sekret vi kan se som tecken på snar äl. Den stigande östrogenhalten får tillslut hypfysen att frisätta LH, som vi kan mäta med våra äl- stickor. LH får äb att brista så ägget släpps ut och fångas upp av äggledaren för vidare transport till livmodern. Där ägget satt blir det et sorts ärr, eller corpus luteum, som bildar gulkroppshormon= progesteron, detta får livmoderslehinnan att slutmogna. Corpus luteums livslängd ligger vanligtvis mellan 13-14 dagar, när den dör slutar den att bilda progesteron vilket får livmoderslemhinnan att stötas av= mens. Ny cykel börjar med stigande FSH nivåer men hos  oss behövs Pergo för att få upp nivåerna lite

Betydelsen av äl flytning, omdiskuterat om det har någon betydelse eller inte. Pergon binder östrogen rec inte bara i hypofysen utan även i livmodern och i livmoderhalsen. Pergo blockerar östrogenrec och man kan då alltså få mindre stimulans av östrogenet från äb på tillväxten av slemhinnan och bildning av sekret. Betydlesen av detta är dock något omtvistad där man i vissa studier inte funnit någon påverkan på grav med tunn slemhinna. I de flesta studier har man dock sett en negativ inverkan på graviditet om slemhinnan är för tunn.

• barnlängtan2011

Fimpen: Vad har du för BMI, om man får fråga. Du skrev 26 i ett tidigare inlägg, det är väl inget skäl för att inte skriva ut pergo! Det är ju nästan normalt!

Man har sett tydliga samband mellan effekt av pergo och BMI, men det är ju inte farligt med pergo även med högt BMI. Däremot ger lägre BMI fler äl, graviditer. Högre BMI är oftare klomifenresistenta.
    Man kan ju inte begära att folk, typ över 35 år, ska gå ner massor i vikt, då hinner de ju bli alldels för gamla för att bli gravida överhuvudtaget.
    Dock kan ju en rätt så liten viktminskining, 5%, förbättra effekten av pergo. Sen så har ju feta, högre risk för andra åkommor under graviditeten(preeklampsi, diabetes, fostermissbildningar mm), men det borde inte vara ett skäl att inte förskriva pergo.

• MD77
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:06:42 följande:
    Grattis till äl MD, hoppas det tar sig denna gång! Blir det tredje gången nu?
    Tack! Japp, nu blir det tredje gången gillt Glad Bara att hoppas och hålla tummarna!
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • barnlängtan2011

MD: spännande med dejt!
    Själv träffade jag min prins på nätet, tycker det var ett superbra sätt att träffa män via. Fick dock träffa många, ca 20, inna jag hittade honom. Men jag hade himla roligt under tidenFlört

Hoppas ni får en trevlig dejt, vad ska i göra? Hur gör du med alkhol, säger du att du är nykterist?

• Fimpen72
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:13:23 följande:
    Fimpen: Vad har du för BMI, om man får fråga. Du skrev 26 i ett tidigare inlägg, det är väl inget skäl för att inte skriva ut pergo! Det är ju nästan normalt!

Man har sett tydliga samband mellan effekt av pergo och BMI, men det är ju inte farligt med pergo även med högt BMI. Däremot ger lägre BMI fler äl, graviditer. Högre BMI är oftare klomifenresistenta.
    Man kan ju inte begära att folk, typ över 35 år, ska gå ner massor i vikt, då hinner de ju bli alldels för gamla för att bli gravida överhuvudtaget.
    Dock kan ju en rätt så liten viktminskining, 5%, förbättra effekten av pergo. Sen så har ju feta, högre risk för andra åkommor under graviditeten(preeklampsi, diabetes, fostermissbildningar mm), men det borde inte vara ett skäl att inte förskriva pergo.
    he he.. BMI 26 hade jag före tvillingarna men redan då tyckte läkaren att jag ju var lite överviktig (suck):
     Efter det har vikten rusat på höjden tillbaka på ca 100kg som jag vägde innan jag fick mitt första barn.
    Men jag reagerar bättre på pergo nu är när jag var smal.
    Nu har jag ju fått två ÄL på raken av enkelkur. När jag var smal fick jag en ÄL sen inte ÄL av enkel kur.

Det är ju själva ålder vs. vikt som är kampen. Jag hinner ju bli 38år innan jag har godkänd BMI och då är man ju för gammal istället.

Jag har gått ner i vikt långsamt. Från 124kg till 105kg på två år.
  • Fimpen72
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:24:05 följande:
    MD: spännande med dejt!
    Själv träffade jag min prins på nätet, tycker det var ett superbra sätt att träffa män via. Fick dock träffa många, ca 20, inna jag hittade honom. Men jag hade himla roligt under tidenFlört

Hoppas ni får en trevlig dejt, vad ska i göra? Hur gör du med alkhol, säger du att du är nykterist?
    Jag hittade min prins på nätet jag också =)
    Nästa år har vi varit tillsammans i 10år.
  • Fimpen72

Jag måste passa på att "rekommendera" testlagrets tester ha ha.

Förra kuren beställde jag grav-tester. De skickade inte en stav jag hade beställt utan jag fick en extra sticka och de skulle skicka staven sen.
    Efter ett tag påminde jag och de bad om ursäkt och skickade 3-4 stavar (á 28kr) plus 4 stickor gratis.
    En vecka senare kommer sen min saknade stav,,,, ha ha...
    Hade ju alltså redan fått flera innan.

Nu mailade jag i förrgår och angav en erbjudande kod som jag fick som kompensation för att de strulade med beställningen. Skrev att jag ville beställa ÄL tester.
    Nu två dgr senare har jag inte hört ngt och de ska ju skicka samma dag man beställer.
    MAilade och bad dem stryka min beställning pga att de inte klarar att leverera.
    Får nu mail där de ber om ursäkt för deras långsamma hantering och de kommer skicka 14 gratis ÄL tester =)
    *sweet*

Duktiga att kompensera

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??