• Eddam

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!!

Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

• Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • barnlängtan2011
    kaakis skrev 2010-10-21 15:35:12 följande:

Hej igen!!! Skäms lite över att jag skrev i tisdag och har lyst med min frånvaro sen dess.....
    Jag vill ändå tacka Er alla för Ert välkomnandet....det värmerSkäms....

Har läst lite och vad jag förstår verkar det inte vara då viktigt så länge äggblåsorna + slemhinnan ser ok ut??
    Har jag fattat det rätt, eller MÅSTE man ha flytningar??

Min läkare viftade bort detta med flytningar och menade på att det är min första kur och bla bla bla...
    Hur som helst så kommer jag att boka en ny tid under nästa vecka för att kolla upp hur göra nästa månad...alltså fortsätta med Pergo + Otrivellet eller något annat...
    Räkna med BIM den 27/10 men har inga som helst gravidsymptom Gråter

Kram på Er

Tycker inte du ska lägga så mycket vikt vid flytningarna. Hur mycket och hur den ser ut kan variera stort mellan kvinna till kvinna, och från cykel till cykel hos samma kvinna.
    Flytningarna kan man själv använda mer som ett tecken på snar äl, dvs riklig, glasklar eller äggvitelik flytning hos de flesta.
    Du kan mycket väl ha tillräckligt med sekret i livmoderhalsen för att spermierna ska kunna simma igenom, behöver inte synas på toapappret.

Men det finns vissa kvinnor som inte blir gravida på pergo trots bekräftat äl och sex på rätt dagar, då kan man fundera kring de ev negativa effekter som pergo kan ha på livmoderhalssekretet och livmoderslemhinnan. Då får man fundera kring andra sätt för ovulationsstimulering.

Varför ska du ta Ovitrelle? Hur ser din menscykel ut utan pergo?
  • LillaMy3
    kaakis skrev 2010-10-21 15:38:16 följande:
    Hur länget har Ni/Du försökt??
    Vi har försökt i 1 år men känns som evigheter...jag förstår att det kanske inte är så långt...men har aldrig upplevet en sån jä...a karrusell av känslor....Det är fruktansvärt vad mycket man får stå ut med.
    Snart ett år sen vi började med Pergotime denna gång. Sonen blev till på första pergokuren hösten 2008.

Jag har inte så mkt äggviteflytningar heller och har ganska sparsam mens, men det verkade ju funka med sonen i vart fall. Blev gravid på kur 3 nu i våras, men det varade inte så länge tråkigt nog. Så uppenbarligen kan jag bli gravid, men det är lite segt att det tar sån tid. Trodde ju helt naivt att det skulle gå på första försöket som med sonen... Men ikke.

Nu har jag haft äl typ i söndags. Känner inte något som tyder på graviditet. Hungrig som en varg, men det brukar jag bli mellan äl och mens. Förvisso också när jag varit gravid... Så såklart hoppas jag. Men vi får se. Har lite lust att tjuvtesta innan BIM. Får se vad jag gör nästa vecka.
  • sassa07

Tack tjejer, ja det ska bli skönt att lämna hjärnverkstaden hemma!

Barnlängtan: Tack för svaret

kaakis: Jag har BIM den 24e och jag känner heller inget! Jo jag har ätit mycket och gråtfärdig för minsta lilla men vem vet vad kroppen kan ställa till med... Jag litar inte på min kropp förrän jag ser ett +

MD77: Lycka till på dejten

Trevlig helg alla ni underbara här i tråden

• FannyB
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:06:42 följande:
    Grattis till äl MD, hoppas det tar sig denna gång! Blir det tredje gången nu?

Brukar oxå drömma mig bort i graviditetsdrömmar, gillar att gå och titta på babykläder, kan ibland inte hålla mig utan köper något, tänker att jag alltid kan ge bort det i present om det inte blir något.

Skriver lite kort om menscykeln, enkelt beskrivet och pergos roll i det hela.
    Pergotime, binder estrogenreceptorer på hypfysen vilket får FSH( follikelstimulerande hormon) att stiga. FSH får äb att växa och mogna ut, När ÄB växer börjar de bilda östrogen, vilket får slemhinnan i livmoderna att växa, bli tjockare och oxå ger det sekret vi kan se som tecken på snar äl. Den stigande östrogenhalten får tillslut hypfysen att frisätta LH, som vi kan mäta med våra äl- stickor. LH får äb att brista så ägget släpps ut och fångas upp av äggledaren för vidare transport till livmodern. Där ägget satt blir det et sorts ärr, eller corpus luteum, som bildar gulkroppshormon= progesteron, detta får livmoderslehinnan att slutmogna. Corpus luteums livslängd ligger vanligtvis mellan 13-14 dagar, när den dör slutar den att bilda progesteron vilket får livmoderslemhinnan att stötas av= mens. Ny cykel börjar med stigande FSH nivåer men hos  oss behövs Pergo för att få upp nivåerna lite

Betydelsen av äl flytning, omdiskuterat om det har någon betydelse eller inte. Pergon binder östrogen rec inte bara i hypofysen utan även i livmodern och i livmoderhalsen. Pergo blockerar östrogenrec och man kan då alltså få mindre stimulans av östrogenet från äb på tillväxten av slemhinnan och bildning av sekret. Betydlesen av detta är dock något omtvistad där man i vissa studier inte funnit någon påverkan på grav med tunn slemhinna. I de flesta studier har man dock sett en negativ inverkan på graviditet om slemhinnan är för tunn.
    oj, vad du kan!! jobbar du inom vården? tack för hjälpen!

själv har jag känt lite små symptom sen ÄL. lite smärta långt ner i magen, nåt som inte påminner om nåt annat jag känt förut. jag har dessutom metallsmak i munnen då och då som jag aldrig har annars. och nu kommer det mest intressant av allt - jag är trög i magen (hoppas ni antecknar nu Flört) vilket jag inte heller brukar ha. så - nu känner jag att jag för första gången på lääänge vågar hoppas på ett plus. men samtidigt är jag arg på mig själv för att jag hoppas & tror - det känns som att jag gräver min egen grav, för jag vet ju hur besviken jag kommer bli när "den röda häxan" ändå dyker upp..

ha en trevlig helg bruttor!! MD77 - önskar dig en lite EXTRA trevlig helg, med tanke på dejten Flört
  • ellenkey

Jag förstår er precis ang symptom, man letar efter dem varje månad och tycker att man hittar alla bevis på graviditet tills mensen kommer. Jag gillar inte tiden mellan äl och bim, hoppas för mkt då.

Ni som äter progesteron, när började ni med det? Läkaren sa efter äl, tror jag har äl NU vilket beyder att jag ska börja imorgon med tabletterna eller ska jag vänta en dag till? Vore för övrigt bra att få till det idag, får se hur det går

• kaakis
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-21 18:42:57 följande:
    Tycker inte du ska lägga så mycket vikt vid flytningarna. Hur mycket och hur den ser ut kan variera stort mellan kvinna till kvinna, och från cykel till cykel hos samma kvinna.
    Flytningarna kan man själv använda mer som ett tecken på snar äl, dvs riklig, glasklar eller äggvitelik flytning hos de flesta.
    Du kan mycket väl ha tillräckligt med sekret i livmoderhalsen för att spermierna ska kunna simma igenom, behöver inte synas på toapappret.

Men det finns vissa kvinnor som inte blir gravida på pergo trots bekräftat äl och sex på rätt dagar, då kan man fundera kring de ev negativa effekter som pergo kan ha på livmoderhalssekretet och livmoderslemhinnan. Då får man fundera kring andra sätt för ovulationsstimulering.

Varför ska du ta Ovitrelle? Hur ser din menscykel ut utan pergo?
    Hej,
    Jag vet inte varför jag behövde Otrivelle. Troligtvis för att vara säker att de mognar och släpper??
    Däremot håller inte mina ägg måttet, därav 3 st missfall i år.
    Annars ser min menscykel helt normal ut utan pergo d.v.s ÄL+äl flytningar..
    Hoppas att du har rätt Skrattande
  • kaakis
    LillaMy3 skrev 2010-10-21 20:03:08 följande:
    Snart ett år sen vi började med Pergotime denna gång. Sonen blev till på första pergokuren hösten 2008.

Jag har inte så mkt äggviteflytningar heller och har ganska sparsam mens, men det verkade ju funka med sonen i vart fall. Blev gravid på kur 3 nu i våras, men det varade inte så länge tråkigt nog. Så uppenbarligen kan jag bli gravid, men det är lite segt att det tar sån tid. Trodde ju helt naivt att det skulle gå på första försöket som med sonen... Men ikke.

Nu har jag haft äl typ i söndags. Känner inte något som tyder på graviditet. Hungrig som en varg, men det brukar jag bli mellan äl och mens. Förvisso också när jag varit gravid... Så såklart hoppas jag. Men vi får se. Har lite lust att tjuvtesta innan BIM. Får se vad jag gör nästa vecka.
    Hej!
    Vi har försökt i ca 14 månader nu (gud vad tiden går fort...), hände ingenting förrans jag fick en spolning av äggledarna i Maj, sen blev jag gravid men det slutade med MF efter ca 1 vecka.  Sen dess har jag blivit gravid 2 ggr till men båda har slutat i MF. Läkaren på kliniken jag gick hos tappade intresset för mig efter det, träffade en annan läkare på samma klinik som menade på att jag är för gammal, och att jag gått och inbillat mig att jag var gravid m.m..
    Hur som helst bytte jag klinik och min nya läkare säger att det är mina dåliga ägg som gör att jag får missfall.
    Därav Pergo+Otrivelle+ Trombyl+Progesteron om jag plussar....
  • Fimpen72

Kaakis - du har inte fått provat prednisolon?
    Vissa får ju äta lite kortision efter flera missfall.
    En svag svag dos..

• MD77

Ellenkey: Jag började ta progesteron dagen efter ÄL. Visste inte att det fanns i tablettform, vad är det för tabletter?

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • kaakis
    ellenkey skrev 2010-10-22 09:03:19 följande:
    Jag förstår er precis ang symptom, man letar efter dem varje månad och tycker att man hittar alla bevis på graviditet tills mensen kommer. Jag gillar inte tiden mellan äl och bim, hoppas för mkt då.

Ni som äter progesteron, när började ni med det? Läkaren sa efter äl, tror jag har äl NU vilket beyder att jag ska börja imorgon med tabletterna eller ska jag vänta en dag till? Vore för övrigt bra att få till det idag, får se hur det går
    Hej
    Det där med progesteron (vaginatorier) är olika för olika läkare. Min förra läkare sade efter Äl både morgon och kväll. 
    Den nya läkaren säger från och med ett + 3ggr/dag.
    ...Måste erkänna att jag känner mig lite osäker och funderar på att börja snart... har ca 4 dagar kvar till BIM.... (men å andra sidan tror jag inte att vi lyckades denna månad)....suck..... 
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??