barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:06:42 följande:
Grattis till äl MD, hoppas det tar sig denna gång! Blir det tredje gången nu?
Brukar oxå drömma mig bort i graviditetsdrömmar, gillar att gå och titta på babykläder, kan ibland inte hålla mig utan köper något, tänker att jag alltid kan ge bort det i present om det inte blir något.
Skriver lite kort om menscykeln, enkelt beskrivet och pergos roll i det hela.
Pergotime, binder estrogenreceptorer på hypfysen vilket får FSH( follikelstimulerande hormon) att stiga. FSH får äb att växa och mogna ut, När ÄB växer börjar de bilda östrogen, vilket får slemhinnan i livmoderna att växa, bli tjockare och oxå ger det sekret vi kan se som tecken på snar äl. Den stigande östrogenhalten får tillslut hypfysen att frisätta LH, som vi kan mäta med våra äl- stickor. LH får äb att brista så ägget släpps ut och fångas upp av äggledaren för vidare transport till livmodern. Där ägget satt blir det et sorts ärr, eller corpus luteum, som bildar gulkroppshormon= progesteron, detta får livmoderslehinnan att slutmogna. Corpus luteums livslängd ligger vanligtvis mellan 13-14 dagar, när den dör slutar den att bilda progesteron vilket får livmoderslemhinnan att stötas av= mens. Ny cykel börjar med stigande FSH nivåer men hos oss behövs Pergo för att få upp nivåerna lite
Betydelsen av äl flytning, omdiskuterat om det har någon betydelse eller inte. Pergon binder östrogen rec inte bara i hypofysen utan även i livmodern och i livmoderhalsen. Pergo blockerar östrogenrec och man kan då alltså få mindre stimulans av östrogenet från äb på tillväxten av slemhinnan och bildning av sekret. Betydlesen av detta är dock något omtvistad där man i vissa studier inte funnit någon påverkan på grav med tunn slemhinna. I de flesta studier har man dock sett en negativ inverkan på graviditet om slemhinnan är för tunn.
oj, vad du kan!! jobbar du inom vården? tack för hjälpen!
själv har jag känt lite små symptom sen ÄL. lite smärta långt ner i magen, nåt som inte påminner om nåt annat jag känt förut. jag har dessutom metallsmak i munnen då och då som jag aldrig har annars. och nu kommer det mest intressant av allt - jag är trög i magen (hoppas ni antecknar nu
) vilket jag inte heller brukar ha. så - nu känner jag att jag för första gången på lääänge vågar hoppas på ett plus. men samtidigt är jag arg på mig själv för att jag hoppas & tror - det känns som att jag gräver min egen grav, för jag vet ju hur besviken jag kommer bli när "den röda häxan" ändå dyker upp..
ha en trevlig helg bruttor!! MD77 - önskar dig en lite EXTRA trevlig helg, med tanke på dejten