• Micro

AVA klinik i Riga

Frazze skrev 2017-02-27 20:11:19 följande:
    Ja vi satte in två st ägg och jag blev gravid men fick mf i v 7 el 8. Den blev jag ju spontangravid i dec 2015 som resulterade i vår underbara son. 2 ggr har jag fått uppleva sparkar i magen men första bebisen som var ivf barn dog ju i magen i v 24. Nu är jag ju tyvärr i den fasen i klimakteriet där mensen börjar utebli så vi ska jobba hårt på nr 2 nu tills allt hopp är ute sen så åker vi tillbaka till riga och kör äd istället. Vem har ni som handledare där? Vi hade Jelena, henne gillar jag jättemycket
    Tack för lyckönskningar, behövs verkligen då det varit en riktigt jobbig period efter minuset. många känslor/ tankar fr mf i höstas som kom tillbaka o att d är våra sista embryon. Tycker att d vimlar av gravida runtomkring mig just nu men nog bara för att jag är känslig. Vi har oxå Jelena. Tycker hon är bra men lite svårt att få svar på frågor på kliniken, känns stressade. Bättra på mail. Lycka till ni oxå m syskon. .
  • Micro
    Maran73 skrev 2017-04-02 13:04:30 följande:
    Åh, grattis!! Det är så spännande att följa andra i samma sits, skönt också att fokusera på andra än sig själv! Slemhinnan är en sak jag funderat på, min gyn är mkt noga m att kolla så att den är treskiktad, vilket han säger är lika viktigt som måttet. Varken IVF Riga eller AVA Riga har dock sagt ett knyst om det... hmm... men det finns ju så många olika åsikter om vad som är viktigt, så det är väl därför antar jag. Min har ca 10 dagar på sig att tjocka till sig från 6,3 som den var i torsdags, så det tror jag den klarar. Som du säger, 7 och uppåt SKA ju vara ok. Hur som helst, håller alla tummar och tår för ett stort fint PLUS för er. Vilket försök i ordningen?
    Jag går på ivf Riga o håller på m syskonförsök. Får jag fråga hur mycket du gjort på ivf Riga o varför du bytt klinik? Verkar som d som går på Ava generellt är nöjdare. Funderar för framtida försök.
  • Micro
    Maran73 skrev 2017-04-04 00:14:15 följande:
    Hej Micro! Absolut, svarar gärna. Två IVF försök m egna ägg, men kom aldrig till återföring då PGS visade ganska allvarliga kromosomfel. Jag är nöjd med behandlingen i sig och bemötandet på plats, men missnöjd med vår koordinator som missat att informera om många viktiga saker, ger snabba men ofullständiga svar, mm mm. Informationsbiten alltså. Är ju alltid viktigt inom vården men speciellt viktigt när man som vi bor i ett annat land, tycker jag. Det är ju inte alls lika lätt att plocka upp telefonen, svänga förbi kliniken, eller kanske ta upp det när man ändå ska dit för UL eller något sådant. Hittills är vår nya koordinator lite vassare, men någon miss har även hon gjort, t ex skrev hon fel dos på Progynon.. Suck. Gäller att vara lite påläst... Sådana här grupper är guld värt! Hur som helst, nöjd m bytet iaf.
    Tack för sitt svar. Förstår o håller helt med. Ibland svarar d jättesnabbt, ibland inte. i fredags, behövde info om medicin o snart helg, efter flera mail så ringde jag kl 16 för att få svar:( Stort lycka till me ÄD, håller tummarna för många fina blastisar.
  • Micro
    UndrandeSökare skrev 2017-04-13 10:43:01 följande:

Hej !
    Jag tänkte jag skulle presentera mig i denna tråd. Skrattande
    Vi har haft 5 missfall, svenska missfallsutredningen visade inget, åkte till Dr D han hittade koagulationssjukdom på mig, sen till AvaRiga där de hittade spermaproblem, så har nu gjort dubbeldonation hos dem med
    PGS, embyro glue. och mediciner. 

Äggplock var 22 mars, insättning 28 mars av 2 kromosommässigt normala embryon och 5st normala till frysen och har nu plussat förra veckan.
    Hcg hade stigit från 230 till 1060 på 3 dagar.

Men nu undrar jag - hur räknar man ut vilken vecka man är i när man gjort ivf?
    Nån som vet hur man räknar?
    Eller har tips på bra räknare på nätet?

Jag önskar er alla en Glad Påsk !

Grattis!!!
    Här är en bra sida som jag fått tips om härvor fl www.babymed.com/pregnancy-due-date-conception-calculator
  • Micro
    UndrandeSökare skrev 2017-04-13 12:02:13 följande:
    Tack så hemskt mycket ! Ska genast in och kolla på din länk !

Hur går det för dig nu Micro?
    Planerar du inför 4e syskonförsöket nu? eller tänker du ta paus över sommaren?
    Hoppas det går bra nästa gång !
    Fjärde försöket avklarat, tyvärr minus:( Väntar på att blödningen ska komma igång. Kände hela tiden att d inte lyckats så blev inte ens förvånad vid test. Bara att ladda upp o börja om. Ge ur upp gör vi inte. Firat 2 åring o nu påskvila, skönt.
  • Micro
    La Conejita skrev 2017-05-07 13:17:58 följande:

UndrandeSökande: Fy så tråkigt, jag lider med dig. Gråter

Maran73: Tur att det gick bra ändå och att den lille mådde bra! Det är så läskigt med blödningar. Hade gärna velat få veta från AVA vad man ska göra om det händer, och jag frågade Veronika men hon sa bara att man då ska kontakta dem. Vända sig till gynakuten, är det det man ska göra om det kommer lite mer blod än en rosa flytning? Själv fick jag en beigerosa flytning i fredags och blev riktigt nervös, en det kan ha varit en implantationsblödning. Jag messade Veronika och fick som svar att jag skulle öka dosen av Progynon.

Och jo, jag har tjyvtestat! Skrattande Igår kväll kom jag på att jag har flera ägglossningstest hemma och att dessa inte känner skillnad på LH och HCG, så jag tog ett. Och minsann, glad gubbe blev det! Jag blev än mycket överväldigande glad gumma. Självklart ville jag då ta ett riktigt graviditetstest, men jag skulle iväg in till stan och gå ut och äta. Tog vägen förbi ICA och köpte ett tvåpack RFSU graviditetstest och gick sen in på toa på restaurangen för att ta testet. Men, attans... Enligt instruktionen skulle man kissa i en mugg. Nåväl, någon mugg hade jag inte så det fick bli direkt på stickan. Efter fem minuter skulle man egentligen kunna läsa av resultatet men då var där inga streck alls. Efter tio minuter var där dock två lika tydliga röda streck! Sen imorse när jag vaknade tog jag det andra testet och även det var positivt, men med det ena strecket lite svagare. Det gör mig lite orolig. Gick och köpte ett Clearblue-test och det blev snabbt ett plus. Nu kommer jag testa med ägglossningstesten måndag och tisdag för att kolla så att det inte avtar (neurotiskt, jag vet) och på tisdag ska jag även ta blodprov..

Jag undrar vad ni alla tänker om graviditetsförhållningsreglerna man får från AVA Riga. Under de fyra första dagarna ta det väldigt lugnt och inte ens se på nyheter eller gå på snabbköp och handla. Inte heller bad eller bastu de fyra första dagarna. Sen får man träna men lugnare än vanligt, dock inga magövningar och inga tunga lyft. Och man får inte träfffa några nya djur och man ska undvika sjuka människor. Inga mediciner utan att kolla med kliniken först. På CFC i Danmark fick jag helt andra råd. Man fick enligt dem inte springa, bada, eller ha sex under de första tre månaderna. Man får inte heller träna spinning, cykling är däremot okej. (Danskarna cyklar ju väldigt mycket.) Rökning och sprit nämndes inte, men det vet ju iofs alla att det inte är okej. I Sverige är det helt andra råd man får, tror jag. Jag tycker att det är konstigt att det kan vara så olika råd man får.

En annan men relaterad sak: Törs man åka utomlands under graviditeten? Det kanske är säkrast att hålla sig hemma där man vet var nämsta sjukhus ligger om man måste bege sig till gynakuten. Eller att man åtminstone håller sig inom EU för att unvika höga kostnader. Vill inte behöva uppsöka sjukhus i USA t ex, även om reseförsäkringen kanske täcker det (vet ej).

Och just det, jag måste fråga, är ni nyfikna på vilka era donatorer är? Jag är det. Inte så att jag lider av att inte veta men när jag gick omkring i Riga tittade jag på alla mörkhåriga tjejer i 27-årsåldern med någon likhet med mig och undrade om de kunde vara donatorn och det hade varit roligt att veta mer och se ett foto.

Går själv på Ivf Riga o har fått liknande förhållningsregler bl.a. Ingen träning minst tom v 12. Funderar om man verkligen måste undvika motion. Det är ju inte elitidrott man håller på med. Tränade under förra grav som slutade m missed abortion i v 13, tror jag började träna tunt v 11, upptäcktes mf först i v 18. Vet inte om jag kommer att våga träna nästa gång jag blir gravid trots att jag inte riktigt tror på detta, tror inte träningen orsakade mf, men ändå.... svårt att undvika lyft oxå då min son är 2 år.
  • Micro

Har gjort 4 syskonförsök varav 3 minus och ett mf. Jag har haft kontakt med min klinik som föreslår ERA test och hysto innan mitt närsta försök. Någon som gjort ERA och varit hjälpt av det? Vad tror ni? Är det värt att göra dessa? Ni som har gjort hysto, hur snabbt efter den har ni gjort fet eller ET? Kan man börja medicinera för transfer vid första mensen som kommer efter.

• Micro
    Vårt väntrum skrev 2017-05-16 08:48:21 följande:
    Vad är era nu igen? Är det dedär "fönstret"?
    Fet/et i cykeln efter hysto är perfekt. Jämförst med LEI (rispning av livmoderslemhinnan) som görs i cykeln före återföringen. :)
    Jättetack för ditt svar. Ja d är implantationsfönstret, vilken dag återföring ska ske. Lite skeptisk, har ju blivit gravid 2ggr varav ett mf men då var ju återföring på rätt dag, kan iof ha ändrats enl kliniken. Om jag för ERA måste jag medicinera som inför fet o åka dit på rätt cykeldag annars kan ju hysto göras när som. Visst menar du att fet görs cyckeln efter både hysto o LEI? Förstod jag rätt.
  • Micro
    Vårt väntrum skrev 2017-05-16 11:24:00 följande:
    Jaha. Bad AVA dig göra detta? Hur görs det?

Ja precis. Kanske var lite otydlig. Men gör du hysto görs fet efter blödningen. Lika med LEI. :)
    Jag gjorde LEI förra måndagen. Igår kom mensen och snart blir fet :)
    Ja de föreslog ERA inför förra fet oxå men jag valde bort det. Både jag o min svenska läkare är lite skeptiska. De tar ett prov fr livmoderhinnan, enkelt ingrepp. Svar efter 2 veckor. Men om det skulle visa att d är fel dag i cykeln för transfer så måste ju ta om d för att se när rätt dag är. Besvärlig o dyrt i så fall.
Svar på tråden AVA klinik i Riga