• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-02-26 08:30:55 följande:

Kan man välja mellan 3dagars eller 5dagars på AVA Riga? ENligt info på nätet är det inte per automatik man gör blastocystodlingar. Vi funderar på AVA Riga eller IVF Riga....

Har du kontaktat någon av klinikerna och bett att få deras Patientformulär (info om dig/er) Donationsformulär (hur ni önskar donatorn ska se ut,) och listan på blodprover du (och ev partner ) behöver ta ? Om inte, så börja med det.

Du behöver också scanna in bilder på dig (och ev partner) när ni var i 20-års åldern.

Vissa kliniker kan också ha en lista med gyn de samarbetar med i olika länder, kontakta klinikerna och fråga isåfall.

Man brukar inte behöva betala kliniken något innan de matchat er mot donatorer och du/ni fått förslag på donatorer. När ni meddelat kliniken vilken donator du/ ni önskar så får ni första fakturan.
  • UndrandeSökare

Kan man välja mellan 3dagars eller 5dagars på AVA Riga? ENligt info på nätet är det inte per automatik man gör blastocystodlingar. Vi funderar på AVA Riga eller IVF Riga....

De blodprover ni behöver ta på ER BÅDA om ni väljer Avaclinic är dessa:

Blodgrupp och rhesusfaktor

Hiv

Syfilis

Hepatit B

Hepatit C

Anti HBC

Mannen behöver också ta Spermaanalys MED Morfologi. Måste vara med morfologi. Det är viktigaste delen.

Ni behöver också fylla i 2 dokument :

Patientdokument (info om er)

Donatorsdokument (Hur ni vill donatorn ska se ut)

Samt scanna in bilder på er i 20-års åldern

Efter att ni fyllt i och mailat in dessa 2 dokument och tagit proven och skickat in provsvaren och bilderna så kommer ni matchas mot klinikens donatorer.

Efter att ni gjort ert val och meddelat kliniken så kommer ni få en faktura, och efter ni betalt den påbörjar donatorn sin behandling.
  • UndrandeSökare

Hur gick det för dig? Vilken klinik valde du sen?
  • nypan78
    UndrandeSökare skrev 2019-03-20 18:31:00 följande:
    Hur gick det för dig? Vilken klinik valde du sen?
    Hej!!
    Vi är inte riktigt där ännu, det slutgiltiga beslutet blir när vi försökt klart med våra egna ägg. Vi fick ju ett 3pack beviljad på CvL trots min ålder och tveksamt amh värde men de tror på oss än så länge...så jag ruvar på 2 blastisar sedan igår eftermiddag!!! Försöker tänka positivt men samtidigt inte ha för höga förväntningar...
  • nypan78

Just det, sedan sa vår läkare i Uppsala att man kan göra ÄD i Uppsala efter sommaren...så vi kanske slipper åka utomlands. Får se när vi är där. Väntetid vill man ju inte ha...

• Missne

Hej! Kontaktade Riga igår för att börja planer syskonförsök efter sommaren. Fick då veta att man tidigast 5 månader efter avslutad amning får göra nytt försök, för att kroppen ofta inte är redo. Blev lite besviken då jag skiktat in mig på augusti och nu blir det istället oktober. Tydligen är det nya rutiner för efter första graviditeten /amningen var det bara 2 månader man behövde vänta så därför var jag inställd på att kunna börja i augusti. Någon annan som fått samma besked?

• Zwillinge86
    Missne skrev 2019-06-18 16:49:53 följande:

Hej! Kontaktade Riga igår för att börja planer syskonförsök efter sommaren. Fick då veta att man tidigast 5 månader efter avslutad amning får göra nytt försök, för att kroppen ofta inte är redo. Blev lite besviken då jag skiktat in mig på augusti och nu blir det istället oktober. Tydligen är det nya rutiner för efter första graviditeten /amningen var det bara 2 månader man behövde vänta så därför var jag inställd på att kunna börja i augusti. Någon annan som fått samma besked?

Kul att ni tänker försöka med nr.3 :) även om jag förstår besvikelsen över att er planering blir sinkad av det nya förhållningssättet. Har aldrig hört den rekommendationen tidigare. Kommer du att göra ny immunutredning i Aten i samband med nya syskonförsök?
  • Missne
    Zwillinge86 skrev 2019-06-18 20:17:01 följande:
    Kul att ni tänker försöka med nr.3 :) även om jag förstår besvikelsen över att er planering blir sinkad av det nya förhållningssättet. Har aldrig hört den rekommendationen tidigare. Kommer du att göra ny immunutredning i Aten i samband med nya syskonförsök?
    Nej , den här gången tror jag inte att vi gör en ny immunutredning. Gjorde ju det förra gången och då hade det inte ändrats till det värre, och det är ju ett stresspåslag att fixa med provtagning och skicka etc så tänkte nog låta bli. Däremot tänkte jag kanske kontakta Dr D igen för konsultation för medicinering, så jag hoppas att han ställer upp utan att man tar dessa prover igen. Hoppas det kan räcka med FBC.
    Hade jag vetat att de ändrat rutinen till 5 månader hade jag nog slutat amma två månader tidigare. Nu fortsatte jag bara för att det var mysigt till sonen var 14,5 månader. Å andra sidan kanske det är bra med 5 månader eftersom det inte lyckades efter första stimuleringen 2 månader efter amning förra gången men nästa stimulering, som lyckades, faktiskt var 5 månader efter avslutad amning.

Hur är det för dig då nu? Vad är dina planer?
  • Zwillinge86
    Missne skrev 2019-06-18 23:13:56 följande:

Nej , den här gången tror jag inte att vi gör en ny immunutredning. Gjorde ju det förra gången och då hade det inte ändrats till det värre, och det är ju ett stresspåslag att fixa med provtagning och skicka etc så tänkte nog låta bli. Däremot tänkte jag kanske kontakta Dr D igen för konsultation för medicinering, så jag hoppas att han ställer upp utan att man tar dessa prover igen. Hoppas det kan räcka med FBC.

Hade jag vetat att de ändrat rutinen till 5 månader hade jag nog slutat amma två månader tidigare. Nu fortsatte jag bara för att det var mysigt till sonen var 14,5 månader. Å andra sidan kanske det är bra med 5 månader eftersom det inte lyckades efter första stimuleringen 2 månader efter amning förra gången men nästa stimulering, som lyckades, faktiskt var 5 månader efter avslutad amning.

Hur är det för dig då nu? Vad är dina planer?

Hoppas du får bra rådgivning av D. Vi ligger lågt (försöker naturligt lite halvdant sådär). Planen är att samla krafter och spara pengar till nya ÄD-försök. Står i kö i Umeå, men försöker hitta info om vilka svenska klinker som kommer erbjuda ÄD efter lagändringen. Tyvärr börjar jag dock inse att det nog inte blir något syskon, har varken råd eller lust att göra nya utredningar eller avancera i immunbehandlingen. Så om det inte sker plötsliga stora framsteg inom fertilitetsvården så är väl chansen liten att ny ÄD (utan annan förändring) skulle lyckas. Inget jag förlikar mig med med lätthet utan det är en stor sorg och saknad som till och från gör sig mycket påminnd i vardagen. Vill ju gärna ha tre barn. Antar att det var ett riktigt mirakel att vi fick sonen på första ÄD-försöket, för varken immunsupport eller ÄD verkar vara lösningen för syskon, varken enskilt eller kombinerat...
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2019-06-22 10:52:43 följande:

Hoppas du får bra rådgivning av D. Vi ligger lågt (försöker naturligt lite halvdant sådär). Planen är att samla krafter och spara pengar till nya ÄD-försök. Står i kö i Umeå, men försöker hitta info om vilka svenska klinker som kommer erbjuda ÄD efter lagändringen. Tyvärr börjar jag dock inse att det nog inte blir något syskon, har varken råd eller lust att göra nya utredningar eller avancera i immunbehandlingen. Så om det inte sker plötsliga stora framsteg inom fertilitetsvården så är väl chansen liten att ny ÄD (utan annan förändring) skulle lyckas. Inget jag förlikar mig med med lätthet utan det är en stor sorg och saknad som till och från gör sig mycket påminnd i vardagen. Vill ju gärna ha tre barn. Antar att det var ett riktigt mirakel att vi fick sonen på första ÄD-försöket, för varken immunsupport eller ÄD verkar vara lösningen för syskon, varken enskilt eller kombinerat...

Zwillinge- Se Nypan78s inlägg här itråden från 20 mars 2019. Hon går på Carl von Linnekliniken i Uppsala och där kommer de börja med äggdonation efter sommaren 2019. Du kan ju höra av dig till den kliniken också och ställa dig i kö, om du vill ?

Testa med Antibiotika inför nästa ÄD-insättning och progesteronsprutor är mitt tips, det verkar vara många som lyckas nu itrådarna som använt dessa 2 läkemedel.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2019-06-22 10:52:43 följande:
    "Carl von Linnékliniken har i april 2019 fått tillstånd att göra IVF både med donerade ägg och med donerade spermier. Vi rekryterar nu donatorer till äggdonation, för att kunna erbjuda behandling till behövande. "

"Vi har nu, efter det att en ny lag trädde i kraft 2019-01-01, som första privata klinik i Sverige fått tillstånd att göra även IVF-behandlingar med donerade könsceller."
    Läs mer här:
    www.linne.se/aggdonation---bli-donator/
  • nypan78

Nu är jag tillbaka och efter ytterligare 2 ivf försök, en spontan graviditet som ledde till sen abort pga kromosomavvikelserstår vi på ruta 1. Funderar på Ava Riga igen då det är hopplöst lång väntan i Uppsala.

Någon som är i behandling i Riga och vill dela med sig? Hur går det med all Corona och stängda gränser nu?

• UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2020-04-20 17:52:55 följande:

Nu är jag tillbaka och efter ytterligare 2 ivf försök, en spontan graviditet som ledde till sen abort pga kromosomavvikelserstår vi på ruta 1. Funderar på Ava Riga igen då det är hopplöst lång väntan i Uppsala.

Någon som är i behandling i Riga och vill dela med sig? Hur går det med all Corona och stängda gränser nu?

Lettland har stängt sina gränser helt från i mars tom 12 maj 2020, men det datumet kommer troligtvis att förlängas så länge Corona/Covid-19 härjar. Om du vill kan du maila kliniken och fråga om mer info.
  • PeeWee44
    Glädje5 skrev 2020-04-23 15:48:19 följande:

Ni som har genomgått äggdonation utomlands tog det för er på första försöket?

För mig tog det sig på 11:e insättningen. Tre olika äggdonatorer, sen tre embryodonation (olika donatorer på tre insättningar). Vi hade aldrig fått vår älskade prins om vi inte hittat till Olga Fertility i St Petersburg. Vi hade fått leva ett liv utan barn men vi hittade till Olga och deras bästa läkare och embryologer, idag är han 13 veckor.
  • Maran73
    Glädje5 skrev 2020-04-23 15:48:19 följande:

Ni som har genomgått äggdonation utomlands tog det för er på första försöket?

Ja, med lillasyster behövdes dock två försök. Men det är förstås lite det också! <3
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2020-04-20 17:52:55 följande:

Har du kontaktat Avaclinic i Riga nu och pratat med dem?

Om inte så brukar de ha gratis Webinarier (föreläsningar på internet) som man kan vara med på om man vill. Kolla på deras hemsida när de har nästa.

Ytterligare ett sätt är att gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid och chatta med någon av deras patientkoordinatorer, då har du chans att fråga allt du vill. Sen fortsätter.man kontakten via mail. Det var så jag fick kontakt med kliniken.

De mailade då över ett patientformulär (där fyller ni i info om er) och ett donatorsformulär (önskemål ni har på donator) som man fyller i och scannar in och mailar tillbaka till kliniken.

Sen behöver också du och din man ta en del infektionsprover, och din man behöver ta Spermaprov med Morfologi i Sverige och scanna in resultaten på papper och maila till kliniken. Allt detta behöver göras innan man går vidare och får förslag på donatorer från kliniken.