• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-02 09:26:33 följande:
    Vi har skickat in formuläret om längd och vikt det var i söndags och fick veta att i nästa vecka får vi förslag på donator.

Vi har valt ava och hon heter Katerina.

Vi fick vårt senaste missfall i vecka 10 för två veckor sen så kommer tyvärr ta någon månad innan vi kan börja. Men vill ju gärna ha koll på allt innan vi drar igång.

Vi ska göra äggdonation har gjort tre ivf behandlingar med egna ägg men fick missfall alla tre gångerna vecka 6,12 och 10.

Missfallet vecka 12 visade kromosomfel på pojken så är helt övertygad om att mina egna ägg har ruttnat.

När ska ni göra er dubbeldonation?
    Jag inboxar dig !
  • Kimmon

Hej

Jag och min man hade kontakt med Ava Riga (koordinator) för ett tag sedan och sedan ovumia i Finland. Båda gav bra intryck men vad som förvånade mig var att AVA förespråkade färska ägg vid äggdonation medan ovumia mer förespråkade frysta ägg. Jag trodde att de flesta använde frysta ägg för det var enklare då man slipper synka cykler.

Har någon här erfarenhet av hur ?man brukar göra??

Sen undrar jag om den statistik på födslar som ava presenterar (55%)är glädjesiffror? Ovumia presenterade siffran 40% och de borde väl inte vara sämre? Eller beror den sämre siffran på att de använder frysta ägg?å

Tusen tack för era svar!

• UndrandeSökare
    Kimmon skrev 2018-02-10 14:04:47 följande:

Hej

Jag och min man hade kontakt med Ava Riga (koordinator) för ett tag sedan och sedan ovumia i Finland. Båda gav bra intryck men vad som förvånade mig var att AVA förespråkade färska ägg vid äggdonation medan ovumia mer förespråkade frysta ägg. Jag trodde att de flesta använde frysta ägg för det var enklare då man slipper synka cykler.

Har någon här erfarenhet av hur ?man brukar göra??

Sen undrar jag om den statistik på födslar som ava presenterar (55%)är glädjesiffror? Ovumia presenterade siffran 40% och de borde väl inte vara sämre? Eller beror den sämre siffran på att de använder frysta ägg?å

Tusen tack för era svar!

Det är stor skillnad på om man använder färska ägg eller frysta ägg. Det har att göra med att celler kan tappas vid upptining och obefruktade ägg innehåller endast en cell och tappar de den så dör ägget. Det är mycket större chans att ett befruktat ägg (embro) överlever upptining än att ett obefruktat ägg gör det, det är därför vissa kliniker använder färska ägg. Det är billigare att köpa frysta ägg men man måste räkna med att om man köper ett visst antal frysta ägg, så kommer inte alla överleva upptiningen och sen faller fler ifrån under befruktning och odling.

Vi valde ÄvaClinic och fick 13 färska ägg från donatorn, 12 blev befruktade, och alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8st och 7 var friska kromosommässigt.  Hoppas det var förklaring på dina frågor.

• Vonatlina

Hej! Hoppar in här. Planerar ÄD nu i vår på IVF Riga.

Har varit i kontakt med dom och fått blanketter kontrakt etc att besvara. Har lite frågor till er. Ska till min gyn här i Sverige i början av mars.

Behöver veta min blodtyp så att jag kan besvara alla blanketter. Kan min gyn hjälpa mig med detta tror ni?

Utöver detta så undrar jag vad mer för prover som jag ska ta inför ÄD? Har ej fått någon information om detta.. har ni skickat in gamla journaler till Riga också?

Vad har ni gjort och fått uträttat under erat första möte med läkaren i Sverige?

Mycket funderingar nu!

• UndrandeSökare
    Vonatlina skrev 2018-02-12 14:00:45 följande:

Hej! Hoppar in här. Planerar ÄD nu i vår på IVF Riga.

Har varit i kontakt med dom och fått blanketter kontrakt etc att besvara. Har lite frågor till er. Ska till min gyn här i Sverige i början av mars.

Behöver veta min blodtyp så att jag kan besvara alla blanketter. Kan min gyn hjälpa mig med detta tror ni?

Utöver detta så undrar jag vad mer för prover som jag ska ta inför ÄD? Har ej fått någon information om detta.. har ni skickat in gamla journaler till Riga också?

Vad har ni gjort och fått uträttat under erat första möte med läkaren i Sverige?

Mycket funderingar nu!

Brukar vara Blodgrupp, Rh-faktor, Hiv, Syfilis, HepB, Hep C, Anti-Hbc, från både mannen och kvinnan. Mannen måste också ta spermaprov med morfologi.
    Alla resultat scannar man in och mailar till kliniken.
    Detta gäller hos AvaClinic i Riga.
    Du kan fråga om din gyn vill hjälpa dig ordna med alla prover, annars brukar man också kunna ta dem på kliniken.
  • Vonatlina
    UndrandeSökare skrev 2018-02-12 15:08:17 följande:

Brukar vara Blodgrupp, Rh-faktor, Hiv, Syfilis, HepB, Hep C, Anti-Hbc, från både mannen och kvinnan. Mannen måste också ta spermaprov med morfologi.

Alla resultat scannar man in och mailar till kliniken.

Detta gäller hos AvaClinic i Riga.

Du kan fråga om din gyn vill hjälpa dig ordna med alla prover, annars brukar man också kunna ta dem på kliniken.

Tack för ditt svar! Kliniken skrev att det inte var nödvändigt men att det kunde hjälpa doktorn att välja rätt behandling för mig om jag hade lite hormonprover tagna också. Vilka prover tror du kan vara till hjälp inför en ÄD?
  • UndrandeSökare
    Vonatlina skrev 2018-02-12 16:08:29 följande:
    Tack för ditt svar! Kliniken skrev att det inte var nödvändigt men att det kunde hjälpa doktorn att välja rätt behandling för mig om jag hade lite hormonprover tagna också. Vilka prover tror du kan vara till hjälp inför en ÄD?
    Hormonprover kan vara tex några av dessa nedan:
    Sköldkörtelprover (TSH, t3, t4, TPO, TRAK)
    Östrogen, Progesteron, Prolaktin
    FSH, LH, AMH, etc
    Ibland vill de ha Blodstatus och B-celler/diff  för att kolla allmänläget

Maila kliniken och fråga exakt vilka hormonprover  och andra prover de vill ha svar på. På den kliniken vi går Avaclinic (inte ivfRga som du går på) så får man ett pdf-dokument via mail med alla prover man behöver ta, om man mailar och säger att man vill ha det. Då kan du sen visa upp det dokumentet för din gyn och fråga om han/hon vill hjälpa dig ordna de proverna.

• Salacka
    Hej Vonatl­ina!
    I mitt fall var jag på iVF Riga i januari. Ja, jag gjorde blodprov (Blodgrupp, Rh factor; infektioner: HIV, Syfilis, Hep B / C, Anti-Hbc från mig och partner); blodstatus (allmänläget); sköldkörtelprover (TSH, T3, T4, TPO, TRAK); prolaktin. Spermiprov för mannen.
    Koordinator berättade för mig att de andra inte är nödvändiga.
    Och alla tester tog bara en dag!
    Om du gör dessa tester med din läkare i Sverige ska du skanna resultaten och skicka till kliniken.
    Lycka till! Glad {#emotions_dlg.flower}
  • nypan78

Undrar också!
    Då är det samma prover som vid IVF plus ibland några extra blodprover beroende på klinik?