• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-01-31 15:39:10 följande:
    Halloj! Nu måste jag ju bara fråga om man kan ha nåt immunproblem med bara andra ägg och inte sina egna? Jag har ju blivit gravid 3 ggr med egna ägg även om sista ägget var ruttet. Men innan det så 2 st som blev bebis då i alla fall till v 24 och en fullgången. Men jag blev ju gravid på äd och vi såg hjärta dagen innan det kom ut i mf. Kan det bara ha vart något "tillfälligt" el kan det vara så att jag stöter bort andra embryon? El blastocyster? Jag har ju tänkt att åka igen i höst och göra FET, men jag blir lite orolig när jag läser sånt här att det kanske ska vara nåt fel på mig. Jag tror att jag bara tog en prednisolon om dagen. Vet inte i vilken enhet man skriver det i. Men vi säger 5 mg och jag har läst att en del tar 10 om dagen? Kan man ta kortison innan för att få ner immunförsvaret? Bara hålla upp någon vecka innan och sen köra fet och börja igen!?
    Jag inboxar dig !
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2018-01-31 16:10:59 följande:

Jag inboxar dig !

Kanoners!
  • Salacka
    UndrandeSökare skrev 2018-01-31 12:58:55 följande:
    Jag går också hos AvaRiga och kan säga att tyvärr kan den kliniken inte så mycket alls om immunförsvaret och de gör inga immunutredningar. Koagulationstestet (APTT, som AvaRiga tar räcker inte). Om du misstänker att ditt immunförsvar är problemet så är du varmt välkommen till Atentråden här på Familjeliv. Det heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Jag och min man har rest till Aten och gjort en stor immunutredning där blodprov skickas till USA för analys. Man kan tex ha ett överaktivt immunförsvar som attackerar embryona och aktivt motarbetar en graviditet och då blir det bara minus eller missfall. 
    Ja, anledningen kan vara för aggressivt immunförsvar, eller frågan är genetisk oförenlighet med din partner. Jag fick veta på en annan klinik, iVF Riga, att de ger speciella genetiska tester (HLA-typing och KIR-test) för dessa fall direkt i kliniken (de har genetiskt laboratorium).
    ...Men det här är inte mitt ämne, jag känner inte till detaljerna. Skäms
  • UndrandeSökare
    Salacka skrev 2018-02-01 11:30:55 följande:
    Ja, anledningen kan vara för aggressivt immunförsvar, eller frågan är genetisk oförenlighet med din partner. Jag fick veta på en annan klinik, iVF Riga, att de ger speciella genetiska tester (HLA-typing och KIR-test) för dessa fall direkt i kliniken (de har genetiskt laboratorium).
    ...Men det här är inte mitt ämne, jag känner inte till detaljerna. Skäms
    DQ-alfa test och LAD/LIT kan man göra.

KIR-test är för att se om man saknar receptorer, gör man det måste man använda Neupogen för att lyckas.

För mer info köp och läs boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.
  • Ivf-ulrika

Hej jag har precis fått hem mina mediciner från Riga men i te fått behandlingsplan än. Men är galet nyfiken på hur man ska ta injektionen som heter diphereline . Injektionsnålen ser ut som att man ska ta den intramuskelärt.

Nån här som vet hur man ska ta den?

• UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-01 18:53:09 följande:

Hej jag har precis fått hem mina mediciner från Riga men i te fått behandlingsplan än. Men är galet nyfiken på hur man ska ta injektionen som heter diphereline . Injektionsnålen ser ut som att man ska ta den intramuskelärt.

Nån här som vet hur man ska ta den?

Ja, du tar den själv i ändan (övre delen).
    Det är en nedregleringsspruta som försätter dig i konstgjort klimakterium.
    Sen inväntar du nästa mens och då börjar du ta östrogentabletterna.
  • Ivf-ulrika
    UndrandeSökare skrev 2018-02-01 20:04:14 följande:

Ja, du tar den själv i ändan (övre delen).

Det är en nedregleringsspruta som försätter dig i konstgjort klimakterium.

Sen inväntar du nästa mens och då börjar du ta östrogentabletterna.

Tusen tack för ditt svar. Det var som jag tänkte då! Ingen liten nål det där men med hjälp av mannen ska nog detta gå bra med!
  • UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-01 21:50:35 följande:
    Tusen tack för ditt svar. Det var som jag tänkte då! Ingen liten nål det där men med hjälp av mannen ska nog detta gå bra med!
    Du måste göra vul först och mäta slemhinnan, innan du sätter sprutan.
    Sen inväntar du nästa mens,
    sen några dagar efter det, börja med östrogentabletterna
    sen nytt vul efter nån vecka.
    Har du valt donator?

Gör du äggdonation eller dubbeldonation (både ägg och sperma)?
    Går du hos Ava eller IvfRiga? Vem har du som koordinator?
    Vi går hos Ava och har Veronika som koordinator, gör dubbeldonation.
  • Ivf-ulrika
    UndrandeSökare skrev 2018-02-02 08:05:05 följande:

Du måste göra vul först och mäta slemhinnan, innan du sätter sprutan.

Sen inväntar du nästa mens,

sen några dagar efter det, börja med östrogentabletterna

sen nytt vul efter nån vecka.

Har du valt donator?

Gör du äggdonation eller dubbeldonation (både ägg och sperma)?

Går du hos Ava eller IvfRiga? Vem har du som koordinator?

Vi går hos Ava och har Veronika som koordinator, gör dubbeldonation.

Vi har skickat in formuläret om längd och vikt det var i söndags och fick veta att i nästa vecka får vi förslag på donator.

Vi har valt ava och hon heter Katerina.

Vi fick vårt senaste missfall i vecka 10 för två veckor sen så kommer tyvärr ta någon månad innan vi kan börja. Men vill ju gärna ha koll på allt innan vi drar igång.

Vi ska göra äggdonation har gjort tre ivf behandlingar med egna ägg men fick missfall alla tre gångerna vecka 6,12 och 10.

Missfallet vecka 12 visade kromosomfel på pojken så är helt övertygad om att mina egna ägg har ruttnat.

När ska ni göra er dubbeldonation?