• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2018-10-11 16:19:08 följande:
    Hej,
    Jag var hos Ole inför mitt sista IVF-försök (och fick då en ivig-behandling men testade negativt) Provtagningen på VitaNova visade lågt mannosebindande lektion vilket kan ha betydelse för att kunna behålla graviditeten. (Har testat plus tre gånger innan efter ivf men alla slutat med tidiga mf)
    Sedan hade jag även hla-dr3 vävnadstyp.

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstansSkäms 

Har du lyckats få reda på mer/lämplig behandling för lektinet? Var står ni i era ÄD-processer?
    Jag kan tipsa dig om www.ivfserum.com/
    De håller både på med ÄD och immunbehandling.
    Många är nöjda med dem.
  • Emma30

Hej,

Jag var hos Ole inför mitt sista IVF-försök (och fick då en ivig-behandling men testade negativt) Provtagningen på VitaNova visade lågt mannosebindande lektion vilket kan ha betydelse för att kunna behålla graviditeten. (Har testat plus tre gånger innan efter ivf men alla slutat med tidiga mf)

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstans 

Har du lyckats få reda på mer/lämplig behandling för lektinet? Var står ni i era ÄD-processer?

Du är den första jag sett här som har lågt MBL som mig. Jag har oxå gått hos Ole. Har dock inte råd med Ivig som han rekommenderar..

Har du tagit Prednisolon?

Vad hade du för MBL värde? (Mannosbindande lektin)

Vad är äd?
  • UndrandeSökare

Emma30- äd betyder äggdonation, dvs man får ägg av en annan kvinna (en äggdonator). Detta kan användas om de egna äggen har för dålig kvalitet eller fallit för ålderstrecket.

• Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 20:33:10 följande:

Emma30- äd betyder äggdonation, dvs man får ägg av en annan kvinna (en äggdonator). Detta kan användas om de egna äggen har för dålig kvalitet eller fallit för ålderstrecket.

Dum fråga men får barnet några gener från mamman då eller bara från äggdonatorn?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-11 20:48:22 följande:
    Dum fråga men får barnet några gener från mamman då eller bara från äggdonatorn?
    Barnet ärver 50% av sina gener från den som ägget kommer ifrån, och 50% från den som spermierna kommer ifrån. Så använder du äggdonation så kommer inte barnet ha dina gener, men det kommer ha 50% av din makes gener.

Är man ensamstående kvinna och behöver både äggdonation och spermiedonation så kallas det dubbeldonation eller embryodonation.
    Det är ej lagligt i Sverige just nu, men kommer att bli det enligt en ny lag som träder i kraft från 1 januari 2019.

Jag och min man (sambo) gör dubbeldonation i Riga, Lettland för där har dubbeldonation varit lagligt länge. Vi gör det för min man har dnafel på spermierna och mina ägg är för gamla.

Vid äggdonation eller spermiedonation försöker kliniken alltid matcha utseendet på donatorn med mottagaren, tex hårfärg, ögonfärg etc.
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 21:03:01 följande:

Barnet ärver 50% av sina gener från den som ägget kommer ifrån, och 50% från den som spermierna kommer ifrån. Så använder du äggdonation så kommer inte barnet ha dina gener, men det kommer ha 50% av din makes gener.

Är man ensamstående kvinna och behöver både äggdonation och spermiedonation så kallas det dubbeldonation eller embryodonation.

Det är ej lagligt i Sverige just nu, men kommer att bli det enligt en ny lag som träder i kraft från 1 januari 2019.

Jag och min man (sambo) gör dubbeldonation i Riga, Lettland för där har dubbeldonation varit lagligt länge. Vi gör det för min man har dnafel på spermierna och mina ägg är för gamla.

Vid äggdonation eller spermiedonation försöker kliniken alltid matcha utseendet på donatorn med mottagaren, tex hårfärg, ögonfärg etc.

Ok som jag trodde då.

Hur gammal är du? Hur vet man att äggen är för gamla?
  • Emma30

Hej,

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstans 

Vad är hla-dr3 vävnadstyp?

Funkar det inte med dina ägg?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-11 21:59:49 följande:
    Ok som jag trodde då.

Hur gammal är du? Hur vet man att äggen är för gamla?
    Vi hade haft 5 naturliga missfall så därför misstänkte vi att äggen var för gamla och tänkte byta till ÄD. jag är 40+
    Hos vissa kvinnor fungerar äggen aldrig tyvärr oavsett ålder, så de kan bli tvungna att använda äggdonation redan i 20-25års åldern om de vill ha barn.
    Men äggen blir långsamt sämre från 30år och framåt, men det går snabbare från 35 och runt 40 är det försent för väldigt många.

• Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-11 20:48:22 följande:

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-10-12 08:08:09 följande:

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.

Jag har läst om det, området kallas Epigenitik.

Den som vill veta mer kan googla på ordet Epigenitik.