• Emma30

AVA klinik i Riga

Fröken lillasyster skrev 2018-04-06 22:32:19 följande:

Jag har hittills bara gjort en enklare provtagning i Danmark, inte lika omfattande som Grekland/England men fick i alla fall påvisat att jag har väldigt lågt värde av mannosbindande lektion och hla-dr3 vilka kan ha betydelse/påverka att mina tidigare ivf misslyckats/att jag fått tidiga missfall. (Har inga koagulationsproblem)

Fick tilläggsbehandling via danmark med kortison och ivig vid mitt sista ivf i höstas men testade negativt då...

Kommer inte ihåg vilken av klinikerna det var, tror det var ngn av de i Tjeckien jag gjort förfrågan till, som själva utförde såväl immuntester som ev immunbehandling. hade varit skönt att få allt omsett på samma ställe...!

Hur har det gått för dig? Var du hos Ole Bjarne Christiansen i Danmark?

Jag var hos honom nu i september och jag har oxå lågt mannosbindande lektin. Jag försöker nu hitta medicin som ingår i högkostnadsskyddet o någon som kan hjälpa mig ge den.
  • Emma30
    Fröken lillasyster skrev 2018-10-11 16:19:08 följande:

Hej,

Jag var hos Ole inför mitt sista IVF-försök (och fick då en ivig-behandling men testade negativt) Provtagningen på VitaNova visade lågt mannosebindande lektion vilket kan ha betydelse för att kunna behålla graviditeten. (Har testat plus tre gånger innan efter ivf men alla slutat med tidiga mf)

Sedan hade jag även hla-dr3 vävnadstyp.

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstans 

Har du lyckats få reda på mer/lämplig behandling för lektinet? Var står ni i era ÄD-processer?

Du är den första jag sett här som har lågt MBL som mig. Jag har oxå gått hos Ole. Har dock inte råd med Ivig som han rekommenderar..

Har du tagit Prednisolon?

Vad hade du för MBL värde? (Mannosbindande lektin)

Vad är äd?
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 20:33:10 följande:

Emma30- äd betyder äggdonation, dvs man får ägg av en annan kvinna (en äggdonator). Detta kan användas om de egna äggen har för dålig kvalitet eller fallit för ålderstrecket.

Dum fråga men får barnet några gener från mamman då eller bara från äggdonatorn?
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 21:03:01 följande:

Barnet ärver 50% av sina gener från den som ägget kommer ifrån, och 50% från den som spermierna kommer ifrån. Så använder du äggdonation så kommer inte barnet ha dina gener, men det kommer ha 50% av din makes gener.

Är man ensamstående kvinna och behöver både äggdonation och spermiedonation så kallas det dubbeldonation eller embryodonation.

Det är ej lagligt i Sverige just nu, men kommer att bli det enligt en ny lag som träder i kraft från 1 januari 2019.

Jag och min man (sambo) gör dubbeldonation i Riga, Lettland för där har dubbeldonation varit lagligt länge. Vi gör det för min man har dnafel på spermierna och mina ägg är för gamla.

Vid äggdonation eller spermiedonation försöker kliniken alltid matcha utseendet på donatorn med mottagaren, tex hårfärg, ögonfärg etc.

Ok som jag trodde då.

Hur gammal är du? Hur vet man att äggen är för gamla?
  • Emma30
    Fröken lillasyster skrev 2018-10-11 16:19:08 följande:

Hej,

Jag var hos Ole inför mitt sista IVF-försök (och fick då en ivig-behandling men testade negativt) Provtagningen på VitaNova visade lågt mannosebindande lektion vilket kan ha betydelse för att kunna behålla graviditeten. (Har testat plus tre gånger innan efter ivf men alla slutat med tidiga mf)

Sedan hade jag även hla-dr3 vävnadstyp.

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstans 

Har du lyckats få reda på mer/lämplig behandling för lektinet? Var står ni i era ÄD-processer?

Vad är hla-dr3 vävnadstyp?

Funkar det inte med dina ägg?
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 22:50:48 följande:

Vi hade haft 5 naturliga missfall så därför misstänkte vi att äggen var för gamla och tänkte byta till ÄD. jag är 40+

Hos vissa kvinnor fungerar äggen aldrig tyvärr oavsett ålder, så de kan bli tvungna att använda äggdonation redan i 20-25års åldern om de vill ha barn.

Men äggen blir långsamt sämre från 30år och framåt, men det går snabbare från 35 och runt 40 är det försent för väldigt många.

Ok. Det här med åldern är väldigt stressande. Jag blir 35 i år...
  • Emma30
    Zwillinge86 skrev 2018-10-12 08:08:09 följande:

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.

Ok intressant!

Äd är väl mkt dyrare än vanlig IVF med donerad sperma?
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 08:35:54 följande:

Ja, kvinnans ålder är tyvärr en viktig faktor.

Vad kostar ivf med donerad sperma?

Om du vill göra dubbeldonation (alltså både donerade ägg och donerade ägg), så måste du kolla upp var det är lagligt först och kolla på kliniker och jämföra priser.

Dubbeldonation är olagligt i länder som Sverige, Norge och Danmark. Men ska bli lagligt i Sverige efter 1 januari 2019.

I många andra länder är det dock lagligt som Grekland, Lettland, Ryssland ete

Vi har gjort dubbeldonation i Riga i Lettland och vi valde dessutom tillvalet PGS (kromosomanalys för att rensa bort onormala embryon på dag 5). Det kostade lite drygt 100.000kr. Men då fick vi 13 ägg som blev 8 blastos varav 7 var friska kromosommässigt.

Jag tror att jag betalade 22000 danska kronor. Då hade jag redan sperma på kliniken så den betalade jag inte för vid det tillfället.

Hur kommer det sig att man får olika antal ägg vid äd?

Jag vill ha helsyskon så visar det sig att mina ägg är värdelösa så vet jag inte hur jag gör.
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 14:52:33 följande:

Emma30- Man kan ju få 2 helsyskon även om man använder både donerade ägg och donerade spermier eftersom om du får alla ägg från ett äggplock så befruktas äggen och 1 eller 2 sätts in i din livmoder och resten fryses in. Så vill du sen ha fler barn(syskon) så tar du bara av dem i frysen. Vi fick 2 insatta och har nu 5st i frysen i Riga. Nästa gång kommer jag tina upp och sätta i ett i taget.

Jo absolut men jag har ett barn redan o vill ha ett till. Inte två till helst hihi.. även om det finns risk för det nästa gång.
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 20:42:18 följande:

Ok, jag visste inte att du hade ett barn redan. Är det batnet via samma samma spermadonator du använder nu?

Ja det är samma donator. Med dottern tog det sig på första insemineringen med den donatorn. Men jag hade gjort 4 insemineringar innan med två andra donatorer.

Så trodde inte det skulle vara såhär svårt att skaffa syskon.
  • Emma30
    Zwillinge86 skrev 2018-10-12 21:18:04 följande:

Känner igen känslan, det tog sig på vårt första ÄD-försök trots att bara ett av de nio befruktade äggen utvecklades normalt (dåliga ägg hos donatorn eller spermafel som inte svenska testar lyckats påvisa, who knows). Nu är jag snart inne på fjärde insättningen för syskonförsök där vi fick 19st ägg och samtliga befruktades och 5st kunde odla vidare och frysas. Fanns inte på min världskarta att jag nästan ett år efter att vi gjorde vårt första syskonförsök fortfarande är lika långt ifrån barn nr.2.

Man kan väl bara fortsätta hoppas? Jag är dock lite rädd för att jag ska vara för envis. Rädd för att jag lägger alla pengar i onödan..
  • Emma30
    Zwillinge86 skrev 2018-10-12 21:53:30 följande:

Ja balansgången är svår när man redan har barn. Vill inte ta tid och pengar som jag skulle kunna spendera på det barn jag faktiskt har, särskilt om det aldrig blir nåt syskon.... FET planerat till onsdag och det är vår sista blastocyst så efter denna gång är det stopp för oss. Jag har bokstavligt talat fått snåla ihop till sista insättningen så att börja om från början och därmed hosta upp 70000kr till lär ta oss några år. Kanske hoppar vi aldrig på tåget igen, skulle på ett sätt vara skönt men man vet ju inte hur man reagerar på att sätta punkt.

Oj då håller jag både tummar och tår att det går vägen för er den här gången!

Precis.. hur lever man med saknaden om man slutar försöka? Tycker det är jobbigt redan nu att se endel syskon ihop.. det blir väl inte lättare om man dessutom vet att det aldrig kommer hända en själv..
Svar på tråden AVA klinik i Riga