• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 22:50:48 följande:

Vi hade haft 5 naturliga missfall så därför misstänkte vi att äggen var för gamla och tänkte byta till ÄD. jag är 40+

Hos vissa kvinnor fungerar äggen aldrig tyvärr oavsett ålder, så de kan bli tvungna att använda äggdonation redan i 20-25års åldern om de vill ha barn.

Men äggen blir långsamt sämre från 30år och framåt, men det går snabbare från 35 och runt 40 är det försent för väldigt många.

Ok. Det här med åldern är väldigt stressande. Jag blir 35 i år...
  • Emma30
    Zwillinge86 skrev 2018-10-12 08:08:09 följande:

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.

Ok intressant!

Äd är väl mkt dyrare än vanlig IVF med donerad sperma?
  • UndrandeSökare

Zwillinge- Det där med att både du och din ÄD-son reagerar på liknande sätt på narkos, kan ju vara ett exempel på epigenitik tänker jag. Att han växt i din kropp och att era kroppar därför har lite gemensamt tex vissa allergiska reaktioner?

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 08:23:10 följande:

Ok intressant!

Ja, kvinnans ålder är tyvärr en viktig faktor.

Vad kostar ivf med donerad sperma?

Om du vill göra dubbeldonation (alltså både donerade ägg och donerade ägg), så måste du kolla upp var det är lagligt först och kolla på kliniker och jämföra priser.

Dubbeldonation är olagligt i länder som Sverige, Norge och Danmark. Men ska bli lagligt i Sverige efter 1 januari 2019.

I många andra länder är det dock lagligt som Grekland, Lettland, Ryssland ete

Vi har gjort dubbeldonation i Riga i Lettland och vi valde dessutom tillvalet PGS (kromosomanalys för att rensa bort onormala embryon på dag 5). Det kostade lite drygt 100.000kr. Men då fick vi 13 ägg som blev 8 blastos varav 7 var friska kromosommässigt.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-12 08:23:10 följande:

Ok intressant!

Vi fick vår första ÄD via landstinget och sedan har vi gått via Livio Umeå som är den enda privata aktören som får göra ÄD i Sverige (detta ska dock som sagt ändras från årsskiftet). I Umeå har vi betalt ca 70 000 kr för uppstart, donerade ägg och återföring. Sedan har varje FET kostat 15000kr, men nu verkar de ha höjt till 17000kr. Vet inte vad IVF med spermadonation kostar då vi inte haft spermafaktor (vad vi vet).
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 08:35:54 följande:

Ja, kvinnans ålder är tyvärr en viktig faktor.

Vad kostar ivf med donerad sperma?

Om du vill göra dubbeldonation (alltså både donerade ägg och donerade ägg), så måste du kolla upp var det är lagligt först och kolla på kliniker och jämföra priser.

Dubbeldonation är olagligt i länder som Sverige, Norge och Danmark. Men ska bli lagligt i Sverige efter 1 januari 2019.

I många andra länder är det dock lagligt som Grekland, Lettland, Ryssland ete

Vi har gjort dubbeldonation i Riga i Lettland och vi valde dessutom tillvalet PGS (kromosomanalys för att rensa bort onormala embryon på dag 5). Det kostade lite drygt 100.000kr. Men då fick vi 13 ägg som blev 8 blastos varav 7 var friska kromosommässigt.

Jag tror att jag betalade 22000 danska kronor. Då hade jag redan sperma på kliniken så den betalade jag inte för vid det tillfället.

Hur kommer det sig att man får olika antal ägg vid äd?

Jag vill ha helsyskon så visar det sig att mina ägg är värdelösa så vet jag inte hur jag gör.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 14:30:18 följande:

Jag tror att jag betalade 22000 danska kronor. Då hade jag redan sperma på kliniken så den betalade jag inte för vid det tillfället.

Hur kommer det sig att man får olika antal ägg vid äd?

Jag vill ha helsyskon så visar det sig att mina ägg är värdelösa så vet jag inte hur jag gör.

Hur många ägg man får vid äggdonation beror på hur många ägg kliniken kan plocka på äggdonatorn vid just det äggplocket. Det beror på äggdonatorns ålder, hur bra gener hon har och hur hon svarar på medicineringen. Sen beror det ju hur bra spermierna är också, hur många embryon det blir i slutändan.

Sen har olika kliniker olika regler. På vissa kliniker måste man dela mängden ägg med ett annat par. Men på Avaclinic i Riga får man själv behålla ALLA ägg från det äggplocket. Så vi fick 13 färska ägg, 12 blev befruktade. Alla levde på dag 3. Dag 5 hade vi valt att göra PGS (tillval) på 8 embryon och 7 var normala kromosommässigt.

På kliniker där man delar mängden ägg så om äggdonatorn får ut 10ägg, så får varje par (mottagare) 5 ägg vardera. Så kolla upp om du får behålla alla ägg eller om du måste dela med någon annan.
  • UndrandeSökare

Emma30- Man kan ju få 2 helsyskon även om man använder både donerade ägg och donerade spermier eftersom om du får alla ägg från ett äggplock så befruktas äggen och 1 eller 2 sätts in i din livmoder och resten fryses in. Så vill du sen ha fler barn(syskon) så tar du bara av dem i frysen. Vi fick 2 insatta och har nu 5st i frysen i Riga. Nästa gång kommer jag tina upp och sätta i ett i taget.

• Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 14:52:33 följande:

Emma30- Man kan ju få 2 helsyskon även om man använder både donerade ägg och donerade spermier eftersom om du får alla ägg från ett äggplock så befruktas äggen och 1 eller 2 sätts in i din livmoder och resten fryses in. Så vill du sen ha fler barn(syskon) så tar du bara av dem i frysen. Vi fick 2 insatta och har nu 5st i frysen i Riga. Nästa gång kommer jag tina upp och sätta i ett i taget.

Jo absolut men jag har ett barn redan o vill ha ett till. Inte två till helst hihi.. även om det finns risk för det nästa gång.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 17:38:11 följande:

Jo absolut men jag har ett barn redan o vill ha ett till. Inte två till helst hihi.. även om det finns risk för det nästa gång.

Ok, jag visste inte att du hade ett barn redan. Är det batnet via samma samma spermadonator du använder nu?