• Maran73

AVA klinik i Riga

Missne skrev 2017-03-24 20:51:37 följande:

Hur går det för alla? Jag har nu fått tid för FET den 30 mars. Vi kommer att åka hela familjen, tar färjan/kryssning så det blir som en liten minisemester. Ska bli mysigt. Är dock lite oroad över min slemhinna som i tisdags bara var 6 mm. Kliniken har höjt dosen och är optimistiska att slemhinnan ska bli tillräckligt tjock. Jag hoppas verkligen det blir så. Är det någon mer som är på gång?

Hej Missne, och alla andra! Jag väntar på ET (AVA, bytt fr IVF Riga) den 12-13 april, sååå otålig! Tror inte jag har presenterat mig i denna tråd? Har dock följt er. Jag och min man har tröttnat på att försöka med mina skruttiga gamla ägg, har gjort 2 IVF som aldrig blev ngt av då PGS visade kromosomfel båda ggr. Så nu är det ÄD som gäller, känns helt ok! Min visst är det en besvikelse att bearbeta först. Hur som, jag fyller 44 i år och min man blir 41, träffades sent. Byråkrater som bor i Stockholm.

Hur gick det med slemhinna och ET??
  • Maran73
    Missne skrev 2017-04-02 12:25:24 följande:

Välkommen till tråden. Spännande att ni snart är på gång också. Inte långt kvar nu.

Jag är nu hemma igen och har två embryon insatta. Det ena var toppkvalitet och det andra mediumkvalitet efter upptiningen. Nu är det bara att vänta och hoppas på det bästa. Har tesdag 10 april men kommer nog att börja testa tidigare än så . Slemhinnan var 7,1 mm vid insättningen så den är ju i tunnaste laget men åtminstone över 7 mm som de helst vill att den ska vara.

Åh, grattis!! Det är så spännande att följa andra i samma sits, skönt också att fokusera på andra än sig själv! Slemhinnan är en sak jag funderat på, min gyn är mkt noga m att kolla så att den är treskiktad, vilket han säger är lika viktigt som måttet. Varken IVF Riga eller AVA Riga har dock sagt ett knyst om det... hmm... men det finns ju så många olika åsikter om vad som är viktigt, så det är väl därför antar jag. Min har ca 10 dagar på sig att tjocka till sig från 6,3 som den var i torsdags, så det tror jag den klarar. Som du säger, 7 och uppåt SKA ju vara ok. Hur som helst, håller alla tummar och tår för ett stort fint PLUS för er. Vilket försök i ordningen?
  • Maran73
    Frazze skrev 2017-04-02 13:38:20 följande:

Jag blev ju gravid naturligt nu och månaden innan hade jag typ ingen slemhinna alls. Jag satte på ett östrogenplåster tog 2 st progynon/dag, 1 bidrottninggele tablett och 300mg med Evitamin om dagen från mens till äl och kanske några dagar till. Verkar ha funkat i alla fall, för gravid är jag

Lycka till nu!

Tack Stort grattis!!!
  • Maran73
    Missne skrev 2017-04-03 12:48:50 följande:

Ja, jag glömde fråga om den var treskiktad.... Hade varit intressant att veta.

Jag har gjort massor med IVFer i Sverige tidigare (ca 10 insättningar) utan att lyckas. För två år sen gjorde vi vårt första ÄD-försök och lyckades på första försöket så vi har nu en son på 15 månader . Detta är vårt första syskonförsök som vi nu gör med frysta embryon från 2 år sen. Hoppas verkligen att det ska funka igen.

Din slemhinna kommer nog att hinna bli tjock och fin om du har 10 dagar kvar

Ah, då är du veteran alltså! Tänker hoppa in till min gyn sent i veckan o kolla slemhinnan igen, mest för att få lite sinnesro.

Har nu fått datum bekräftade, ÄP blir på torsdag, för att följas av blastocyst odling och PGS, ET nästa onsdag! Blir ju (ta i trä) vår första ET då vi aldrig kom dit under våra "vanliga" IVF. Så, mannen skickas på egen hand t Riga på torsdag. Nu börjar det kännas riktigt riktigt pirrigt!!! Har f ö fått reda på att donatorn är blygsamma 23 år gammal. Unga pigga ägg!
  • Maran73
    Micro skrev 2017-04-03 18:48:43 följande:

Jag går på ivf Riga o håller på m syskonförsök. Får jag fråga hur mycket du gjort på ivf Riga o varför du bytt klinik? Verkar som d som går på Ava generellt är nöjdare. Funderar för framtida försök.

Hej Micro! Absolut, svarar gärna. Två IVF försök m egna ägg, men kom aldrig till återföring då PGS visade ganska allvarliga kromosomfel. Jag är nöjd med behandlingen i sig och bemötandet på plats, men missnöjd med vår koordinator som missat att informera om många viktiga saker, ger snabba men ofullständiga svar, mm mm. Informationsbiten alltså. Är ju alltid viktigt inom vården men speciellt viktigt när man som vi bor i ett annat land, tycker jag. Det är ju inte alls lika lätt att plocka upp telefonen, svänga förbi kliniken, eller kanske ta upp det när man ändå ska dit för UL eller något sådant. Hittills är vår nya koordinator lite vassare, men någon miss har även hon gjort, t ex skrev hon fel dos på Progynon.. Suck. Gäller att vara lite påläst... Sådana här grupper är guld värt! Hur som helst, nöjd m bytet iaf.
  • Maran73
    Missne skrev 2017-04-04 12:36:09 följande:

Åh, låter toppen med 23-åriga ägg. Borde inte vara så många fel på dem, ja det blir mer verkligt när man väl fått alla datum. Så din man åker själv nu på torsdag. Åker du själv nästa vecka för insättningen då eller åker ni båda då?

Hej! Nej alltså, jag är en aning harig när det gäller att vara ensam i "främmande" länder, känner mig pytteliten när jag går omkring ensam på stora flygplatser. Och för att inte tala om mitt urusla lokalsinne! Går vilse när jag svänger runt ett hörn... Samt att ET känns som en lite större grej, vill att vi är där båda om jag får välja. Så han släpas med!
  • Maran73
    Frazze skrev 2017-04-04 16:28:46 följande:

Då behöver du inte vara orolig på denna flygplats! Den är yttepytteliten! Riga är inte särskillt avancerat heller. Vi bodde på hotellet som låg i samma byggnad som ivf riga det var bara runt hörnet som kliniken låg. Hur bra som helst och en hel radda med restauranger runt det andra hörnet. Jag hade lätt åkt själv och jag har oxå lokalsinne som en trasig brödrost Du fixar det

Ha ha, jag HAR varit på flygplatsen men har noll minne av den... Hur som helst så ska ju mannen med så jag går efter honom... med ett krampaktigt tag i kavajen. Nej då, så farligt är det inte men det känns bra att han är med.

Albert hotel va? Där sov vi också en gång! Helt ok och SÅ skönt m kliniken så nära. Fast nu är det ju AVA som gäller och bara över dagen, åker hem nästan direkt efter. Fast lite hinner vi pusta ut emellan.
  • Maran73

Hej tjejer!
    Tack för glada tillrop. Glad 

Idag har det hänt två bra saker: jag var hos gyn imorse och kollade slemhinnan igen (fast kliniken inte tyckte det behövdes mer UL men det är som sagt så lätt att hoppa in till min gyn på drop-in, vill inte ha några obehagliga sistaminuten överraskningar..). Den har tjockat på sig fint till 8,7 mm och är treskiktad. Så för min del är allt "good to go"! Mannen har varit över "pölen" till kliniken och lämnat sitt bidrag, allt gick fint, blev ju första besöket på nya kliniken. Han fick även med sig Utrogestan till mig som jag börjar med imorgon.

Tror vi bestämt oss för att sätta in bara ett embryo. Har ju ökad risk för komplikationer pga min diabetes också, så det känns som det (tillsammans med åldern och IVF/ÄD) gör att det räcker med ökade risker för vår del... samt att jag faktiskt inte vill HA tvillingar förstås. Glad

Vi får besked ikväll gällande hur många ägg det blev, spännande! To be continued alltså... Kram!

• Maran73
    La Conejita skrev 2017-04-05 20:39:18 följande:

Hej!

Är ny här i tråden. Efter två IVF och en insemination i Danmark utan graviditet bestämde jag mig för att gå vidare med äggdonation på AVA Riga. Jag är 42 år och skaffar barn utan man, jag är singel nämligen. Har en behandlingsplan med ett preliminärt datum för insättning den 29 april. Men nu väntar jag på mensen, som enligt planen borde ha kommit den 3 april, så jag antar att allt blir lite försenat. Tror det måste ha gått fem dagar efter mens innan jag kan börja ta tabletterna. Tänk om den inte kommer, tänker jag, oroligt.

Skulle förresten ha haft insättning en lördagmorgon, trots att det står på hemsidan att de har stängt på helgerna. Nån som vet om de trots det har öppet på helger?

Hej! och välkommen! Vet inte hur de gör på lördagar, har också undrat! De borde inte varje gång kunna planera runt helgerna kan man tycka... tänker att de "officiellt" inte har öppet men kan komma in vid behov? Har du fått mens förresten? Vet hur stressigt det känns, min blev också ett par dagar försenad. Är det Progynon du ska ta? Den började iaf jag med på mensens andra dag...
  • Maran73

Update: 11 små godingar blev det! Heeeelt ok antal, mycket glada. "Alla har befruktats" (antar att en del är omogna ibland som de ratar, tror det är det de menar?) och nu återstår att se om och hur de utvecklas. /Belåten Maran

Svar på tråden AVA klinik i Riga