• Zwillinge86

AVA klinik i Riga

Känner igen flera här från andra trådar, speciellt Aten-tråden :) så jag vågar slänga in en fråga utan vidare presentation eller bakåtläsning. Hur upplever ni att att kliniken ser på immunproblem, sätter de in kortison, fragmin, IL osv eller behöver man en annan kontakt (ex Dr.D) för det? Har planer på att hoppa blodproven vid framtida försök, men behöver ju ändå hjälp med medicinerna.

• Zwillinge86
    UndrandeSökare skrev 2017-04-15 07:53:54 följande:

Hej Zwillinge ! Hur har det gått för dig? Senaste gången du skrev i Atentråden skrev du att din son fått cancer och du var naturligt gravid. Undrar hur det gått? Är sonen frisk nu?

Jag gjorde Dr Ds behandling men det funkade inte för mig så nu gör vi dubbeldonation med PGS. Jag använder både trombyl, blodförtunnande sprutor och kortison men inte IL denna gång och inga blodprover. AvaRiga kan sätta in alla mediciner även IL men då måste man först maila alla tidigare papper till dem. De kan också ge IL-dropp på kliniken vid insättning. Men du hade ju varit och gjort utredning hos Dr D så då har du väl kvar alla papper du fått från honom?

Nu har AvaRiga stängt över påsk men om du går in på tisdag på deras hemsida under kontorstid så kan du börja chatta med någon av deras koordinatorer. Så gjorde jag. Då har du chans att fråga dem allt du vill om vad de kan erbjuda just dig.

Jo då sonens behandling är just avslutad och det värsta ligger förhoppningsvis bakom oss. Nu väntar år av uppföljning för att kontrollera att tumörresterna inte börjar växa igen. Med graviditeten gick det sämre, fick missfall vid årsskiftet och börjarn nu när det närmar sig bf bli desperat besatt av syskonförsök. Tanken är ny ÄD, vi står i kö till Umeå, men jag kan tänka mig att försöka få till en behandling utomlands i sommar. Vill kombinera ÄD med immunsupport, men slippa stressen över blodproven. Har alla papper från Dr.D så då borde Ava Riga kunna hjälpa mig med recept.
  • Zwillinge86
    Missne skrev 2017-08-24 20:57:16 följande:

Idag var jag på KUB-test och fick se vår lilla krabat. Allt såg bra ut  så nu känns det som att jag kan slappna av och kanske börja njuta lite mer av graviditeten. Har ju tvivlat en del sedan senaste ultraljudet v 8.

Har inte varit inne på länge så visste inte hur det gått för dig. Blir väldigt glad över att läsa att du är gravid igen!
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-11 20:48:22 följande:

Dum fråga men får barnet några gener från mamman då eller bara från äggdonatorn?

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-12 08:23:10 följande:

Ok intressant!

Äd är väl mkt dyrare än vanlig IVF med donerad sperma?

Vi fick vår första ÄD via landstinget och sedan har vi gått via Livio Umeå som är den enda privata aktören som får göra ÄD i Sverige (detta ska dock som sagt ändras från årsskiftet). I Umeå har vi betalt ca 70 000 kr för uppstart, donerade ägg och återföring. Sedan har varje FET kostat 15000kr, men nu verkar de ha höjt till 17000kr. Vet inte vad IVF med spermadonation kostar då vi inte haft spermafaktor (vad vi vet).
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-12 20:48:40 följande:

Ja det är samma donator. Med dottern tog det sig på första insemineringen med den donatorn. Men jag hade gjort 4 insemineringar innan med två andra donatorer.

Så trodde inte det skulle vara såhär svårt att skaffa syskon.

Känner igen känslan, det tog sig på vårt första ÄD-försök trots att bara ett av de nio befruktade äggen utvecklades normalt (dåliga ägg hos donatorn eller spermafel som inte svenska testar lyckats påvisa, who knows). Nu är jag snart inne på fjärde insättningen för syskonförsök där vi fick 19st ägg och samtliga befruktades och 5st kunde odla vidare och frysas. Fanns inte på min världskarta att jag nästan ett år efter att vi gjorde vårt första syskonförsök fortfarande är lika långt ifrån barn nr.2.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-12 21:35:54 följande:

Man kan väl bara fortsätta hoppas? Jag är dock lite rädd för att jag ska vara för envis. Rädd för att jag lägger alla pengar i onödan..

Ja balansgången är svår när man redan har barn. Vill inte ta tid och pengar som jag skulle kunna spendera på det barn jag faktiskt har, särskilt om det aldrig blir nåt syskon.... FET planerat till onsdag och det är vår sista blastocyst så efter denna gång är det stopp för oss. Jag har bokstavligt talat fått snåla ihop till sista insättningen så att börja om från början och därmed hosta upp 70000kr till lär ta oss några år. Kanske hoppar vi aldrig på tåget igen, skulle på ett sätt vara skönt men man vet ju inte hur man reagerar på att sätta punkt.
  • Zwillinge86
    Missne skrev 2019-06-18 16:49:53 följande:

Hej! Kontaktade Riga igår för att börja planer syskonförsök efter sommaren. Fick då veta att man tidigast 5 månader efter avslutad amning får göra nytt försök, för att kroppen ofta inte är redo. Blev lite besviken då jag skiktat in mig på augusti och nu blir det istället oktober. Tydligen är det nya rutiner för efter första graviditeten /amningen var det bara 2 månader man behövde vänta så därför var jag inställd på att kunna börja i augusti. Någon annan som fått samma besked?

Kul att ni tänker försöka med nr.3 :) även om jag förstår besvikelsen över att er planering blir sinkad av det nya förhållningssättet. Har aldrig hört den rekommendationen tidigare. Kommer du att göra ny immunutredning i Aten i samband med nya syskonförsök?
  • Zwillinge86
    Missne skrev 2019-06-18 23:13:56 följande:

Nej , den här gången tror jag inte att vi gör en ny immunutredning. Gjorde ju det förra gången och då hade det inte ändrats till det värre, och det är ju ett stresspåslag att fixa med provtagning och skicka etc så tänkte nog låta bli. Däremot tänkte jag kanske kontakta Dr D igen för konsultation för medicinering, så jag hoppas att han ställer upp utan att man tar dessa prover igen. Hoppas det kan räcka med FBC.

Hade jag vetat att de ändrat rutinen till 5 månader hade jag nog slutat amma två månader tidigare. Nu fortsatte jag bara för att det var mysigt till sonen var 14,5 månader. Å andra sidan kanske det är bra med 5 månader eftersom det inte lyckades efter första stimuleringen 2 månader efter amning förra gången men nästa stimulering, som lyckades, faktiskt var 5 månader efter avslutad amning.

Hur är det för dig då nu? Vad är dina planer?

Hoppas du får bra rådgivning av D. Vi ligger lågt (försöker naturligt lite halvdant sådär). Planen är att samla krafter och spara pengar till nya ÄD-försök. Står i kö i Umeå, men försöker hitta info om vilka svenska klinker som kommer erbjuda ÄD efter lagändringen. Tyvärr börjar jag dock inse att det nog inte blir något syskon, har varken råd eller lust att göra nya utredningar eller avancera i immunbehandlingen. Så om det inte sker plötsliga stora framsteg inom fertilitetsvården så är väl chansen liten att ny ÄD (utan annan förändring) skulle lyckas. Inget jag förlikar mig med med lätthet utan det är en stor sorg och saknad som till och från gör sig mycket påminnd i vardagen. Vill ju gärna ha tre barn. Antar att det var ett riktigt mirakel att vi fick sonen på första ÄD-försöket, för varken immunsupport eller ÄD verkar vara lösningen för syskon, varken enskilt eller kombinerat...
Svar på tråden AVA klinik i Riga