• JaneD

Spraystart i maj (Synarela)

Det är dåligt med trådar med folk som sprayar med Synarela... jag ska starta på onsdag 12 maj. Är det fler som just börjat eller ska börja snart? Kunde vara kul att följas åt?

Om det nu verkligen är så dåligt med folk som ska spraya med just Synarela så får gärna alla som står i spraystarten skriva av sig här.

• Svar på tråden Spraystart i maj (Synarela)
  • Veritaslux
    Loppi 11 skrev 2010-07-05 15:16:41 följande:
    När har du testdag?
    Du vet att det bara är posetivt att bli överstimulerad när man ska bli gravid, det hjälper tybligen till lite.
    Du beskriver ju alla symtom man ska ha för en graviditer =)

Hoppas, hoppas..
    Jag har testdag den 11/7, på söndag, men tror jag kommer testa torsdag (har tre tester hemma ändå). Då har det gått 15 dagar från äggplock och jag har ruvat i 10 (jag fick ju en blastocyst).

Gällande överstimuleringen är jag lite osäker. Jag trodde det var så att överstimuleringen blir värre av gravhormonerna (=fortsatta känningar=troligt gravid,) inte att överstimuleringen i sig hjälpte till??? Så det är däför jag undrar... jag har ju bara blivit bättre. Idag tycker jag mig känna att det sticker lite mina äggstockar, särskilt i den högra. Konstigt. För DÄR borde ju inte hända något nu. Obestämd 
  • spattanjansson

LS1976: Nej va tråkigt :(   kram

ego: själv har jag ju sprayat med synarela i en månad nu ungeför...precis haft mens och nu känner jag att jag har fått en ny endometrioscysta. Trodde synarelan skulle motverka det men det verkar ju typ inte göra det....nåja..jag har en månad till att spraya så vi får väl se vad som händer.

Och jäklar va orättvist det är att det ska bero på var i landet man bor hur många försök man få gratis!! Låter helt förkastligt i mina öron!!

• JaneD

vad ledsen jag blir LS! Hoppas verkligen på att du får lyckas snart!! Håller tummarna för er som ruvar och sprayar!

• Veritaslux

Här är en till som fått ett fett MINUS (den stora testdagen idag). Ingen mens ännu men det är bara att räkna med att den kommer när som helst.
    Gråter

Håller tummarna för er andra. LS, vi får följas åt efter sommaren!

• Lillan15

Visst är det trist! jag känner med dig Pixels. Kramar till dig. Jag vill gärna följas åt efter sommaren med Er! Detta är så psykiskt jobbigt. Ser runda magar överallt känns det som...  Nalle 

• Veritaslux
    Lillan15 skrev 2010-07-11 18:46:50 följande:

Visst är det trist! jag känner med dig Pixels. Kramar till dig. Jag vill gärna följas åt efter sommaren med Er! Detta är så psykiskt jobbigt. Ser runda magar överallt känns det som...  Nalle 

Tack. Känner precis likadant. Det känns som att det är babyboom på Söder i Stockholm. Är det inte stora magar så är det bebbar i barnvagn. En kvinna vacklade höggravid, flämtade och var alldeles blank i pannan i den 30 gradiga värmen. Jag tittade avundsjukt på henne...
    Man blir ju knäpp...
  • Lillan15

Tänker på Er. Hoppas vi lyckas efter sommaren, skulle vara såå himla roligt!!!! Var går ni någonstans? Cool

• LS 1976

Toyota10: KI Huddinge, gör dock vissa tester på RMC Malmö eftersom vi bor i Skåne.

• kattm

Hej!

Jag har sprayat med Synarela sedan i måndags och är alltså inne på min fjärde dag nu (min första IVF). Har ni fått ont i slemhinnorna i näsan/svalget av att spraya? Jag tycker att det svider en bra stund efter att man sprayat, och idag kände jag t o m av det i öronen. Har ni upplevt samma sak, och blir det i så fall bättre med tiden (eller iaf inte sämre, hittills har det känts lite mer för varje gång)? Har ni fått andra biverkningar? Vallningar och så?

Toyota10, Pixels och LS 1976, hoppas att ni lyckas på nästa försök och att det kommer igång snabbt!

• LS 1976

Jag hade inga direkta biverkningar av sprayen. Kände dock ett visst obehag i näsan upp till kanske 30 min efter jag sprayat. Tog Synarela under 4 veckor och tyckte nog att det blev mindre obehagligt med tiden. Känner du av några biverkningar?

• JaneD
    kattm skrev 2010-07-22 10:10:55 följande:
    Hej!

Jag har sprayat med Synarela sedan i måndags och är alltså inne på min fjärde dag nu (min första IVF). Har ni fått ont i slemhinnorna i näsan/svalget av att spraya? Jag tycker att det svider en bra stund efter att man sprayat, och idag kände jag t o m av det i öronen. Har ni upplevt samma sak, och blir det i så fall bättre med tiden (eller iaf inte sämre, hittills har det känts lite mer för varje gång)? Har ni fått andra biverkningar? Vallningar och så?

Toyota10, Pixels och LS 1976, hoppas att ni lyckas på nästa försök och att det kommer igång snabbt!
    jag upplevde att det blev bättre, fast man kanske bara vande sig... fick vallningar som bara den och fick migrän vid ett tillfälle, men andra biverkningar minns jag inte att jag hade.  Lycka till!
  • kattm

Tack så mycket för era svar! Jag känner än så länge bara av att det svider i ungefär en halvtimme efter att jag sprayat, men räknar med att få vallningar så småningom, eftersom jag fick det av pergotime och av en annan medicin jag åt för några år sedan. Det verkar som att jag har lätt att få vallningar. Skönt att ni upplevde det som att svedan efter sprayen avtog efter ett tag, eller att man vänjer sig.

• Splash

Hoppar in i tråden fast den har några år på nacken. Har sprayat i 14 dagar just nu och dag 12 fick jag en mens blödning. Ska upp till kliniken och ta blodprov den 20 maj och ev blir det sprut dags på onsdag 22 maj hoppas vi på. Men allt hänger på hur bra blodprovet blir. Kommer man alltid att få använda nässpray även när man tar sprutor?

• kattm
    Splash skrev 2013-05-17 19:48:49 följande:
    Hoppar in i tråden fast den har några år på nacken. Har sprayat i 14 dagar just nu och dag 12 fick jag en mens blödning. Ska upp till kliniken och ta blodprov den 20 maj och ev blir det sprut dags på onsdag 22 maj hoppas vi på. Men allt hänger på hur bra blodprovet blir. Kommer man alltid att få använda nässpray även när man tar sprutor?
    Ja, man fortsätter oftast med sprayen även när man tar sprutor, men med halverad dos. Sprayen förhindrar för tidig ägglossning. Vid min tredje IVF sattes sprayen ut när jag började med sprutorna för att se om det kunde påverka äggkvaliteten, men det verkar vara ovanligt. Hoppas att du får ut flera fina ägg som är lagom mogna och befruktas fint!
  • Veritaslux

Oj, såg att tråden blivit aktiv. Jag har en dotter som fyller två i juni... känns jättekonstigt att titta tillbaka på var jag var för två år sedan. Jag blev ju inte gravid vid första försöket men det andra lilla embryot som låg i frysen sattes in i augusti... och i juni 2011 blev jag äntligen förälder. 

Önskar er alla som kämpar nu ett varmt lycka till! 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • JaneD

Jag minns inte att jag sprayade under sprutorna. Har en son på drygt två år och väntar nu ett syskon från samma äggkull. Lycka till!

• Atticus

Hej tjejer

Ska börja snart med Synarela, men kommer inte ihåg exakt vad sköterskan sa: ska jag spraya i varje näsborre varje gång eller bara i en av näsborrarna? I instruktionerna står "1 puff i en näsborre 3 gånger dagligen" och tycker att det är tolkningsbart...

Ni som har erfarenhet av det här, vad tycker ni? En eller båda två?

Tack på förhand!

Svar på tråden Spraystart i maj (Synarela)