Spraystart i maj (Synarela)
Hej, jag börjar med Synarela nästa vecka den 21 maj. Ska spraya i 4 veckor innan jag börjar med sprutorna.
JaneD: Hur känns det idag efter att du börjat spraya? Är det första gången?
Hej, jag börjar med Synarela nästa vecka den 21 maj. Ska spraya i 4 veckor innan jag börjar med sprutorna.
JaneD: Hur känns det idag efter att du börjat spraya? Är det första gången?
Det är min första gång för sprayning också. Hoppas på att slippa eventuella biverkningar. Ska ut och resa några dagar efter att jag börjat med sprayen, hade varit skönt att få må bra då. Vilket sjulkhus gör du din IVF hos?
Toyota10: Av det jag har läst på forumet verkar flera tycka att sprayen ger en viss eftersmak som inte är så god. När ska du börja med sprutorna?
Loppi 11: Skoj med fler som vill följas åt.
JaneD: Skönt att höra att eftersmaken av sprayen verkar lägga sig med tiden. För mig som ska spraya i 4 veckor är det goda nyheter ;o) Ser fram emot att få börja spraya på fredag, känns som att det är då allvaret börjar. Även sprutorna ser jag fram emot, något man inte trodde tidigare. Skönt att ha fått provsticka sig själv hos barnmorskan innan, då vet man hur det känns och att man gör rätt.
JaneD: Innan jag hade provstuckit mig själv var jag lite orolig för sprutorna med nu känns det bra. Min första spraydag närmar sig med stormsteg nu, börjar på fredag. Har du fortfarande inga biverkningar av sprayen?
JaneD: Jag tog min första dos av nässpray nu på morgonen. Gav en viss eftersmak av ättika. Hoppas verkligen att jag slipper biverkningar. Just nu är jag förkyld så kroppen känns trött och sliten redan innan spraystart.
JaneD: Modigt av dig att ta sprutan själv om du kände obehag inför detta. Måste kännas kul att ha kommit så långt i processen. Själv har jag tagit nässpray i ca 1½ vecka nu. Har inte sprutstart förräns den 19 juni.
JaneD: Visst känns det som att tiden gått fort när man väl sitter där. Väntan på att få komma igång med nässprayen kändes lång men nu är man i full gång och har sprayat i två veckor imorgon. Visst är det märkligt att det känns mer när man drar ut nålen än när man sticker in den. Får du några märken där du stuckit dig? Jag provstack mig hos barnmorskan när jag hade IVF samtal, fick då en röd prick som stannade några dagar. Antar att det kan bero på hur känslig hud man har. Brukar bli lite röd när jag tar blodprov också.
Toyota10: Lycka till med sprutorna!
Loppi11: Jag går på KI i Huddinge. Lite omständigt när man bor nere i Skåne. VI ska göra IVF med PGD och då var det Sthlm som gällde. Är dock ingen större uppoffring krävs bara lite mer planering och en förstående och stöttande chef. På ons ska jag ta blodprov för att kontrollera hur det går med sprayandet. Kan göra kontroller här nere i SKåne, måste bara åkja till Stockholm när det är dags för uttag och insättning.
Loppi11 och JaneD: PGD betyder "preimplantorisk genetisk diagnostik". Ett ord jag fick lära mig i höstas. Detta innebär att mina ägg kommer genomgå en genetisk kontroll innan de återförs. Vi vill förhindra att en ögonsjukdom jag är bärare av förs vidare. Den kan bara "drabba" pojkar och vi kommer därför endast sätta tillbaka embryon av kvinnligt kön.