• Veritaslux

Spraystart i maj (Synarela)

Hej alla! Jag är ny här. Känner att jag behöver lite stöd. Jag började spraya i maj och idag fick vi tillbaka ett långtidsodlat perfekt (enligt läkaren) embryo/blastocyst.

Lite kort om mig:

Detta är min första IVF. Jag är såklart jätteglad att det blev ett fint ägg men oddsen var ganska goda - jag fick 19 ägg.  Förvånad Dock var jag nervös ändå in i det sista eftersom jag inte fick veta hur det gått med befruktingen som var via ICSI eftersom makens spermiekvalitet sjunkit drastiskt efter hög feberi våras (det pajar tydligen ofta "tillverkningen"). Så man vet ju aldrig. Tyvärr betyder detta också att jag är överstimulerad (mina äggstockar var tydligen jättestora, alla blåsor är vätskefyllda). Jag har haft ont sedan äggplock och ser redan gravid ut. Nu har smärtan dämpats så det gör bara ont om jag rör mig hastigt/går fort etc, men jag är fortfarande svullen och till råga på allt har min IBS (känslig tjocktarm) förvärrats. Lite fibrer har hjälpt den totala förstoppningen i alla fall, så det blir väl bättre.

Det fina i kråksången är att symtomen kommer förvärras om jag nu verkligen blir gravid, men det får jag väl stå ut med. Jag tycker jag mår lite illa redan nu. Haha. Kommer bli gaaaalen medan jag väntar på att testa.

Pixels, Stockholm, gift, 35 år, ofrivilligt barnlös 2,5 år.
  • Veritaslux

Hej Loppi!

Den 30:e... wow det är snart!!! Håller tummarna!

Det var det som var det knasiga, att vi fick inte veta riktigt hur många som var befruktade. Eller så lyssnade jag inte. för vi fick inte veta innan idag. Vi gjorde ÄP i onsdags och eftersom jag hade så många blåsor på VUL (jag gick på flera kontroller med sänkt dos för de såg att det var mycket på g) siktade de på en långtidsodling direkt. Sedan hörde jag inte ett knyst vilket jag då tvingades tolka som att allt gått bra. I dag kom vi dit klockan 13 och mitt hjärta slog nog i 200. Efter alla smärtor i helgen var jag så rädd att det var förgäves. Läkaren sade då direkt att vi hade ett perfekt befruktad ägg som han "trodde jag skulle bli gravid på om han fick säga så". Sedan sade han något om 14 ägg men jag vet inte om han menade 14 okej eller 14 befruktade. Vi skulle i alla få veta via brev hur många som går till frysen, men det lät som att det var ett par...Obestämd

Jag ska testa den 11/7. Mitt är ju långtidsodlat så det blir lite färre dagar. Får se om jag kan hålla mig...

Just det ja, kan tillägga att jag gick på akupunktur i torsdags och idag morse.

• Veritaslux

Toyota och Loppi, vad spännande. Jag tror på er båda!

LS: Jag hade lite symptom efter sprutan, fast inte så farligt. Kände mig lite yr och illamående men inte så att det var jätteilla (fast jag fick den andra, på "p" har glömt nu vad den hette). Tyvärr blev jag ju dock överstimulerad efter äggplock som du kan läsa ovan. Men för de flesta går det ju bra, så oroa dig inte och trots att jag fortfarande har ont är det än så länge värt det eftersom hoppet om ett pyre finns!

• Veritaslux

Stort grattis Loppi!!!!! Fira nu med att äta massa glass och jordgubbar (läste i någpn tråd att jordgubbar är bra, för de innehåller massa järn) eller något annat gott du gillar.

Gällande antal veckor så räknar man graviditesveckorna "från sista mensen", vilket ju är konstigt för om man har en normal cykel på 28 dagar så är man ju inte gravid de första två. För oss som gjort IVF blir det extra knasigt eftersom vi kan säga ganska exakt när befruktningn gick till. Men vecka normalt är man i v.4-5 när man "vet" att man är gravid. Själv är jag i v. 3. Haha.

• Veritaslux

Åh, grattis JaneD!!!!! Vad roligt. Och att du tog det på kvällen, tidigt och allt visar ju ännu tydligare att du verkligen är gravid.

• Veritaslux

Vad tråkigt FrejaP och Toyota. Det där med ett försök låter ju inte klokt. Gud vad tråkigt. Själv fick jag brevet nu om hur många ägg som gick till frysen och det var bara ett. Rynkar på näsan Av 19 ägg och jobbig överstimulering var det det som "blev över". Maken tycker jag ska lugna mig lite, jag ruvar ju faktiskt nu och behöver inte ta ut någon bedrövelse i förskott, men med så många ägg trodde jag att jag skulle få några fler bra. Men jag misstänker att de gjorde blastocystodling på samliga som blev befruktade (hur många det var vet jag inte) och att det då inte blev så många kvar. Jag får se om jag ringer nästa vecka.

Det skumma är ju också att jag har TD den 11/7 och då har de sommarstängt och jag fick lite blandade besked. Läkaren sade typ, ja, men är du gravid så är du men du kan alltid ringa oss om du har frågor, det är ju alltid folk som jobbar... men på webben står det att det är stängt. Så jag förstår inte. Funderar på att testa onsdag-torsdag och sedan ringa och höra hur de tänkt. Rutinen är ju att man får ett tidigt VUL om man är gravid och jag vill inte vänta en hel månad och vara orolig på semestern...Obestämd

Jag känner för övrigt ömsom massa symtom, ömsom nada. Min mage har lugnat sig efter överstimuleringen och då börjar jag funderar på när jag ska få ont igen, eftersom gravhormornerna ska kunna trigga så det blir värre. Men jag har bara blivit bättre och bättre efter ET. Nu är jag möjligen lite, lite svullen över äggstockarna, men inte så det känns annars (kunde ju knappt gå i början alls och magen såg ut som om jag var i femte månaden).

Nu borde de lilla fröet fäst. Hoppas, hoppas så...

• Veritaslux
    JaneD skrev 2010-07-04 19:14:44 följande:
    Min klinik har också sommarstängt i juli, men jag ska dit den 14 för UL. De har stängt för "nya" behandlingar men öppet för oss som är i rullning... Så är det säkert hos dig också. Det är även färre läkare och BM som jobbar, men alltid någon.

Ruva lugnt och njut av att vara gravid för det är du ju faktiskt just nu!
    Tack! Det låter logiskt. Ja, jag försöker tänka att jag är gravid. Nu borde det "fastnat" så jag väntar med spänning och fasa på nästa steg. Mina överstimuleringssymptom har i stort sett försvunnit, och jag känner mig alltmer som vanligt. Brösten är dock svullna, men det är de alltid innan mens. Då och då får jag dock för mig att jag känner tydliga symtom som hugg i "livmodern", yrsel, illamående... som ju egentligen kan beror på precis vad som helst - värme, progrestronet etc. Åh, det är så jobbigt att vänta!
  • Veritaslux
    LS 1976 skrev 2010-07-05 18:30:50 följande:
    Idag fick vi samtalet vi inte ville ha. Inget utav mina 5 ägg blev befruktade. Nu blir det till att ta nya tag i aug när kliniken öppnar igen.
    Åh, nej vad jobbigt. Fan, livet är så orättvist. Rynkar på näsan Ta hand om varandra och försök njuta av sommar och lite ledigt i alla fall. {#emotions_dlg.flower}
  • Veritaslux
    Loppi 11 skrev 2010-07-05 15:16:41 följande:
    När har du testdag?
    Du vet att det bara är posetivt att bli överstimulerad när man ska bli gravid, det hjälper tybligen till lite.
    Du beskriver ju alla symtom man ska ha för en graviditer =)

Hoppas, hoppas..
    Jag har testdag den 11/7, på söndag, men tror jag kommer testa torsdag (har tre tester hemma ändå). Då har det gått 15 dagar från äggplock och jag har ruvat i 10 (jag fick ju en blastocyst).

Gällande överstimuleringen är jag lite osäker. Jag trodde det var så att överstimuleringen blir värre av gravhormonerna (=fortsatta känningar=troligt gravid,) inte att överstimuleringen i sig hjälpte till??? Så det är däför jag undrar... jag har ju bara blivit bättre. Idag tycker jag mig känna att det sticker lite mina äggstockar, särskilt i den högra. Konstigt. För DÄR borde ju inte hända något nu. Obestämd 
  • Veritaslux

Här är en till som fått ett fett MINUS (den stora testdagen idag). Ingen mens ännu men det är bara att räkna med att den kommer när som helst.
    Gråter

Håller tummarna för er andra. LS, vi får följas åt efter sommaren!

• Veritaslux
    Lillan15 skrev 2010-07-11 18:46:50 följande:

Visst är det trist! jag känner med dig Pixels. Kramar till dig. Jag vill gärna följas åt efter sommaren med Er! Detta är så psykiskt jobbigt. Ser runda magar överallt känns det som...  Nalle 

Tack. Känner precis likadant. Det känns som att det är babyboom på Söder i Stockholm. Är det inte stora magar så är det bebbar i barnvagn. En kvinna vacklade höggravid, flämtade och var alldeles blank i pannan i den 30 gradiga värmen. Jag tittade avundsjukt på henne...
    Man blir ju knäpp...
  • Veritaslux

Oj, såg att tråden blivit aktiv. Jag har en dotter som fyller två i juni... känns jättekonstigt att titta tillbaka på var jag var för två år sedan. Jag blev ju inte gravid vid första försöket men det andra lilla embryot som låg i frysen sattes in i augusti... och i juni 2011 blev jag äntligen förälder. 

Önskar er alla som kämpar nu ett varmt lycka till! 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Spraystart i maj (Synarela)