Alvi skrev 2011-10-15 11:10:38 följande:
Hej på er megakunniga föräldrar...! Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp av er...?
Jag skrev ett långt inlägg i mjölkallergitråden, och fick fina svar (tack!) men jag börjar fundera på om det INTE är mjölkallergi ändå....
Därför vänder jag mig hit.
Så här är det: Jag har en dotter på 2 månader. Senaste månaden har hon börjat bete sig som storebror gjorde under amning, och som också var anledningen till att jag tvingades ge upp vid 5,5 månader (efter att ha kämpat oss svettiga i någon månad innan). Hon börjar äta, efter någon minut hör man hur hela magen tjongar och knorrar och mullrar och hon drar upp benen, sparkar med benen, blir knallröd i ansiktet och spänner sig och skriker. Det enda som lindrar är att få napp, den suger hon tag i direkt och tuttar hysteriskt, samtidigt som hon slappnar av.
Detta gör att hon äter mindre, eftersom det blir så himla jobbigt för oss båda, och ur en napp kommer ju ingen mat...
Om jag samtidigt klappar henne ganska hårt i rumpan samtidigt som hon äter, kan hon fortsätta äta trots att hon har ont (eller vad hon nu har), precis så var det med storebror med.
Storebror var en supergnällig bebis, och hade utslag kring munnen, samt kräktes hela tiden, i ett år. Prover visade ingen allergi, men jag märkte att det blev bättre när vi tog bort mjölk runt 8-månader. Nu vid 4 års ålder äter han som vanligt, men är ofta lös i magen, och bajsar även väldigt ofta, 5-7 gånger per dag.
Jag har märkt på lillasyster att ätandet går bättre när jag undviker mjölk och sedan ungefär en vecka har jag HELT uteslutit det, men det verkar inte hända så mycket!
Vissa gånger äter hon utan problem, men så ibland tjorvar magen sådär på henne igen och jag kan inte se sambandet...
Kan andra allergier yttra sig så här, eller kan det i hennes fall helt enkelt bero på att hon inte hinner med att äta, jag har ganska stark utdrivningsreflex. Eftersom jag har märkt att det försämras när jag äter mjölkprodukter, råkade ta grädde till en bit kladdkaka för 1 vecka sedan, har jag såklart trott att det är mjölken... men kan det vara något annat, eller ingen allergi alls?
Känns inget kul att hon mår såhär när hon äter, är en superglad och nöjd bebis annars, sover bra både dag och natt. Skrovlig på kinderna, lite prickar, men det kan väl vara hormoner fortfarande eller? Hon var dunderprickig vid 1 månads ålder.
Hjälp....
(Kom på att jag kan ju ställa samma, fast nerkortad, fråga i amningskategorin med... Men jag hoppas att någon här också läser, som kanske kan ge tips...
)
Det tar ganska lång tid innan mjölkproteinet är helt ur bröstmjölken och barnet, om jag inte minns helt fel handlar det om 3-4 veckor.
Vad har du ersatt mjölkprodukterna med? det är ganska vanligt att reagera på soja vid mjölkallergi.