Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-10-06 20:42:08 följande:
    Aj fasen. Tack för att du berättade för det har ingen annan gjort. Jag ringde även allergimott och berättade om besvären och de sa att det var dags att börja med pulmicorten, men de sa aldrig något om airomir. Trodde vi bara skulle ge den vid akuta besvär? Tusan, man är fortfarande hemskt outbildad inom allt det här. :) Man borde väl ändå komma in i det snart? Jättestort tack igen! Ska genast börja med även airomir.

älsklingen: Tack! Japp, då börjar vi igen då. Men ska vi ge airomir 2 gånger om dagen då? Innan pulmicorten? Eller var 4e timme som innan?
    Mollipect har hon ingen, enda hon har heter lepheton (nåt liknande) och den vill jag inte ge henne. Har för mig det var morfin eller liknande morfin i den. Hon fick den mot astma hosta i vintras men det var något i den som gjorde att jag inte ens hämtade ut den.
    Ge airomir morgon och kväll och även mitt på dagen eller innan hon går ut om hon hostar när hon är ute.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Har pratat med J's doktor idag och han tror att hon nog kommer att kunna äta mjölk i viss mängd framöver men inte fullt ut.

• 2små2stora

Johanna fick lämna blod för glutentest igår eftersom hennes mage är som den är. Och när hon ändå skulle stickas tyckte doktorn att nu kollar vi allt på en gång. Så hon fick lämna 8 rör blod eller något liknande. Då var det inte de små rören som används när de sticker i fingret utan vuxenrör. 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-10-12 11:12:22 följande:
    Min mellan reagera med nässelutslag av att ta i ägg och han har tagit alla sprutor hitills (4 år) utan problem.  (Inte influensa eller så utan de vanliga) Men det säger ju inte att Amanda kommer reagera. Men frågan är: odlas de verkligen i ägg?
    Jag hade först bett sköterskan tagit reda på det.
    Vi har gjort så här:
    När jag kommer dit hade jag sagt till så de verkligen är förberedda ifalll (laddat mentalt..) och sedan hade jag stannat minst en kvart efteråt ifall att hon skulle reagera.

Det är nog olika på olika ställen, men vi har fått ta på vanliga bvc (men jag har alltså för mig att de sa att det inte är odlat på ägg längre...) Det finns de som tagit på allergimottagning och liknande.
    Vi ska till barn innan W får 18 månaders vaccinet och antagligen kommer han att få ta den på barnmottagningen. Det är det enda vaccinet som odlas i ägg, förutom när de skulle massproducera influensavaccinet. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:21:26 följande:
    Ja, 18mån sprutan odlas i ägg fortfarande.
    Pratade med dom om det. Ska nog be om att de testar ägg i fall att och sen att man har någon form av beredskap redo om det skulle hända något. Jag vet ju som sagt inte om hon reagerar på ägg eller inte. Hon har ju aldrig ätit ägg, förutom den burken som kunde innehålla spår av.
    W reagerar starkt på spår av ägg även om testerna visar negativt.

Han har aldrig ätit rent ägg, endast fått i sig om det varit spår av i maten.

Reagerar hon om du tex steker mat till henne i samma stekpanna som du stekt något med ägg i? Det gör William vi kan inte steka pannkakor till honom hemma han reagerar direkt på det.  
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:41:44 följande:
    Har jag aldrig gjort. :) Vi har inte ens haft ägg hemma sen vi upptäckte alla allergier på henne.
    En gång blev hon dålig och fick nässelutslag efter att ha ätit på ett lekland. Hon åt då korv och pommes, de friterade enbart pommes i fritösen och korven var okej. Läste själv förpackningen. Enda jag kan komma på att hon kan ha reagerat på den gången är om de stekt korven på stekbordet där de dessutom stekt ägg till pyttipannan.
    Men jag är ju inte säker. Hon blir ju ofta dålig utan att jag vet orsak till det.
    Även om vi inte har stekt ägg i stekpannan på flera omgångar som den använts så reagerar han. 

Men det är jättesvårt att veta vad de reagerar på, vi har haft en jätte stökig natt men vad det beror på vet jag inte, möjligen att han reagerade på löken i maten men samtidigt så reagerar han inte på lök i köttfärssåsen. Eller på den bullbit han tuggade på visserligen var fri från både mjölk, baljväxter och ägg.
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-10-12 20:19:35 följande:
    Ont i magen, svullen, gasig, hård/lös mage (går i perioder), akuta toalettbesök trots att jag inte är lös, sura uppstötningar/halsbränna. Kan ha glömt ngt Oftast inte allt samtidigt utan det går i perioder. Ont i magen har jag väl iof nästan jämt! MEN sen ca 2,5 månad tillbaka äter jag LCHF och är såååå mycket bättre. Började eg med LCHF för att min migrän skulle bli bättre och det blev den, bättre mage fick jag på köpet
    Samma som för min man, alla magbesvär och små eksem försvann med LCHF.
  • 2små2stora
    The Luckiest skrev 2011-10-13 11:25:39 följande:

Frågar igen.

Någon som vet vad det är man är allergisk mot som finns i kritor o pärlor? 

Har ingen aning faktiskt
  • 2små2stora
    Alvi skrev 2011-10-15 11:10:38 följande:
    Hej på er megakunniga föräldrar...! Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp av er...?

Jag skrev ett långt inlägg i mjölkallergitråden, och fick fina svar (tack!) men jag börjar fundera på om det INTE är mjölkallergi ändå.... Därför vänder jag mig hit.

Så här är det: Jag har en dotter på 2 månader. Senaste månaden har hon börjat bete sig som storebror gjorde under amning, och som också var anledningen till att jag tvingades ge upp vid 5,5 månader (efter att ha kämpat oss svettiga i någon månad innan). Hon börjar äta, efter någon minut hör man hur hela magen tjongar och knorrar och mullrar och hon drar upp benen, sparkar med benen, blir knallröd i ansiktet och spänner sig och skriker. Det enda som lindrar är att få napp, den suger hon tag i direkt och tuttar hysteriskt, samtidigt som hon slappnar av.

Detta gör att hon äter mindre, eftersom det blir så himla jobbigt för oss båda, och ur en napp kommer ju ingen mat... Om jag samtidigt klappar henne ganska hårt i rumpan samtidigt som hon äter, kan hon fortsätta äta trots att hon har ont (eller vad hon nu har), precis så var det med storebror med.

Storebror var en supergnällig bebis, och hade utslag kring munnen, samt kräktes hela tiden, i ett år. Prover visade ingen allergi, men jag märkte att det  blev bättre när vi tog bort mjölk runt 8-månader. Nu vid 4 års ålder äter han som vanligt, men är ofta lös i magen, och bajsar även väldigt ofta, 5-7 gånger per dag.

Jag har märkt på lillasyster att ätandet går bättre när jag undviker mjölk  och sedan ungefär en vecka har jag HELT uteslutit det, men det verkar inte hända så mycket! Vissa gånger äter hon utan problem, men så ibland tjorvar magen sådär på henne igen och jag kan inte se sambandet...

Kan andra allergier yttra sig så här, eller kan det i hennes fall helt enkelt bero på att hon inte hinner med att äta, jag har ganska stark utdrivningsreflex. Eftersom jag har märkt att det försämras när jag äter mjölkprodukter, råkade ta grädde till en bit kladdkaka för 1 vecka sedan, har jag såklart trott att det är mjölken... men kan det vara något annat, eller ingen allergi alls?

Känns inget kul att hon mår såhär när hon äter, är en superglad och nöjd bebis annars, sover bra både dag och natt. Skrovlig på kinderna, lite prickar, men det kan väl vara hormoner fortfarande eller? Hon var dunderprickig vid 1 månads ålder.

Hjälp....

(Kom på att jag kan ju ställa samma, fast nerkortad, fråga i amningskategorin med... Men jag hoppas att någon här också läser, som kanske kan ge tips... )
    Det tar ganska lång tid innan mjölkproteinet är helt ur bröstmjölken och barnet, om jag inte minns helt fel handlar det om 3-4 veckor.
    Vad har du ersatt mjölkprodukterna med? det är ganska vanligt att reagera på soja vid mjölkallergi. 
  • 2små2stora
    Sousafon skrev 2011-10-18 10:54:11 följande:
    Hej!

Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.

Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...

Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort? 
    Min tjej reagerar på mjölk med att sluta äta och bli hård i magen. 
Svar på tråden Allergitråden