Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Jag tror jag har hittat en orsak till Williams prickar och ont i magen. Han gnagde på ett äpple igårkväll och i morse när han vaknade var han prickig i hela ansiktet. 

Äpple är det ju i nästan alla fruktpuréer  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Idag har han inte fått något med äpple i. Så nu får vi se om han sover i natt. Själv sitter jag på jobbet har bara 6 timmar kvar nu.

• 2små2stora
    YayasMami skrev 2011-07-28 18:18:45 följande:
    Han började skrika och åla sig massor så jag tror det handlar om allergi. Han är allergisk mot mjölk och ägg och reagerar likadant på banan även... Jobbigt det här...
    Hur mycket fick han av vällingen?
  • 2små2stora
    YayasMami skrev 2011-07-28 18:54:10 följande:
    Han drack ca en halv flaska per gång... Det är mest massa konstiga ämnen i innehållsförteckningen, det jag reagerade på var soja men det gav inte utslag på senaste pricktestet så det är klurigt det här
    Vi fick börja med 1 mått pulver och sedan öka var 3:e dag. Fullkornen i sig kan ge jätte ont i magen om det bli för mycket på en gång
  • 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 19:33:07 följande:
    Är det någon här som har barn som får movicol och som går på dagis?
    Ger fröknarna på dagis ert barn medicinen eller är de tvärnej?
    Min tjej står på movicol men vi ger det hemma. Hur ofta ska barnet ha det? Min tjej får det 1 gång/dag.
  • 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 20:29:05 följande:
    K kavat, så dom ska hjälpa till om man har läkarintyg?
    Nu tror jag iofs inte de blir problem, inga större iaf, då de gett honom medicin för hans krupp och astma innan, men de krävdes lite samtal innan personalen kände sig trygga.
    Men movicolen är ju ingen livsavgörande medicin å han dricker den duktigt  
    Om ni ger 2 påsar på morgonen, 2 direkt när ni kommer hem och 1 påse innan han somnar.
  • 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 21:13:28 följande:
    Dom på morgonen fixar han, men han fixar inte de 3 sist så tätt då mår han illa.

Kommer hem från dagis strax före 17 och somnar typ 19 
    ok

• 2små2stora
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:
    Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?
    Det är inte så att det är något till potatisen han reagerar på?
  • 2små2stora
    Jaramla skrev 2011-08-02 09:45:02 följande:
    halloj! skrev i celiakitråden häromdagen om våra erfarenheter från semestern. kom hem i helgen efter en nästan en månad lång resa i tunisien. det har verkligen inte varit alldeles lätt med sonen som har celiaki. han åt mindre och mindre varje vecka och nu hemma är facit minus 0,5kg på vågen

och min lille grabb var inte stor innan.....  känner mig verkligen som en usel mamma!

men har ni några stalltips? vad ger ni dem? standardmjölk, smör på smörgåsen och så är givet men finns det något gott och nyttigt som era kids nästan inte kan motstå? hoppas det!
    Nyttigt vet jag inte om det kan anses vara men här funkar alltid glass. Det är en orsak till att min tjej går upp i vikt.
    Har du möjlighet så gör glass själv det brukar alltid vara roligt att äta sånt de har fått vara med att göra och då går det att hålla igen på sockret. 
  • 2små2stora
    Ela skrev 2011-08-03 21:12:52 följande:
    Tack snälla K Kavat! Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi för ett par veckor sedan (vi fick en remiss till hudmottagningen på Danderyds sjukhus i Stockholm). Hon har ätit Clarityn förebyggande (och Betapred att ha i beredskap vid eventuell kraftig påverkan på allmäntillståndet) och haft mycket mindre reaktion sedan dess. Igår hade vi pinsamt nog glömt att ge henne den men hon fick ändå jättelite utslag trots att hon badade i havet. Funderar fortfarande på om det är någon korsreaktion som gjorde att det var så vansinnigt aggressivt ett tag. Ska definitivt kolla in FB-gruppen och se om jag kan få reda på mer.
    Även om man missar 1 dos av clarityn så finns det kvar i kroppen. Äter man den regelbundet under en tid så bygger man upp en nivå i kroppen. Det är inte så att efter 24 tim finns det ingen medicin kvar i kroppen. 
    Vad skönt att medicinen fungerar.  
Svar på tråden Allergitråden