Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

t0va skrev 2011-08-21 21:07:55 följande:
    Samma här vi skulle inte heller fortsatt ge något som ger eksem. Slutade med havre och vete och då försvann Theos eksem. Får se vad läkaren säger om det. 

Igår hade vi Theos ettårskalas, han fick fruktsallad och pannkakstårta och köttbullar. Var en höjdare. Jag förskte vara lite taktisk och satte honom brevid min mormor, hon lyssnar på vad jag säger och det jag säger gäller. Alla andra brukar försöka stoppa i honom en massa saker men hon såg bara till att han åt det han hade på tallriken som jag gett honom.

Men han blev dålig igår kväll. Han somnade i morfars knä medans jag och sambon packade bilen inför hemfärden idag. Men sen efter ca 30min så vaknade han och var superledsen, jag hörde skriken när jag stod utanför. Han kom inte alls till ro, men efter 30min till så började det bli bättre. Då hade han fått nästan 3dl ersättning. Så somnade han om i någon timme men när jag gick in för att lägga mig så vaknade han och grät och skrek. Då gav jag 1 dos alvedon, det brukar hjälpa.

Han sov 2 timmar men vaknade sen igen flera gånger och var otröstlig, ville inte ha flaskan och skulle inte ligga ner. Så jag och sambon växlades om att sitta med honom mage mot mage. Sambon var snäll och tog och satt nästan en timme så jag skulle få sova. Är jag som kör bilen eftersom han inte har körkort.

Trots att Theo inte kom till ro förrens vid 22 och hade många uppvaknanden på natten så vaknade han 8 och ville upp. Idag var han lite orolig och sov dåligt i bilen hem men nu ikväll så somnade han som vanligt. Hoppas han får sova bättre för imorgon har vi första dagen på förskolan.

Men blir det inte bättre så får vi väl gå dit på info och prata om vi inte ska skjuta upp det en vecka.

Jag kommer bara inte på vad han kan ha fått i sig. Han gick inte runt i hos allas famnar igår utan satt i sin stol eller kröp på golvet, eftersom det var 2 hundar där så fanns det inget ätbart han kunde få tag på, hundarna var snabbare ;)

Funderar på om han kan ha reagerat på mildan, det har gått tidigare eller om det är något i stekpannan som användes. Är så jobbigt att inte ha stenkoll. Funderar på om vi ska ta med egen stekpanna nästa gång. Kastruller verkar fungera för han har inte reagerar annars på maten men inte heller när jag gjort pannkaka där.

Blir galen på att inte veta om det är pga. allergin eller något annat. Men det känns som om det är något med allergin.  
    Även om hundarna hinner äta upp det som hamnar på golver har han ändå krupit där och haft händerna på golvet som han sedan stoppar i munnen. 
    Det kanske räcker för att han ska reagera. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

I morgon ska W till doktorn och självklart har han inte en prick i ansiktet. Det enda är att han är röd i rumpan.

• 2små2stora

Nu har vi varit hos doktorn, tyvärr fick jag ta med mig J så glömde nog hälften. Han har gått ned 300g sedan i juni.
    Det blev prover tagna för gluten, ägg och mjölk. Eftersom han är hård ena gången och lös nästa. Och nytt besök om 6 månader samt telefontid om 2 veckor.

• 2små2stora

Vi ska göra ett eget lapptest på ägg. De gör inte sånt på vårt sjukhus men doktorn tyckte att vi skulle testa själva hemma med ägg på armen. För att se i vilken grad han tål ägg inför mpr vaccinationen. 

• 2små2stora

Hur vanligt är det att barn reagerar på ananas? Tror att det är det som orsakar W's prickar och röda rumpa. 

• 2små2stora

Kavat: svårt att säga om annan citrus funkar, han har nästan bara fått kombinationen ananas och citrus i barnmatsburkarna

• 2små2stora
    Ela skrev 2011-08-25 13:36:43 följande:
    Är det någon här vars barn reagerar på luftburet ägg? Sonen som är åtta månader har aldrig ätit ägg själv utan bara fått i sig det via amning så vi vet inte riktigt hur kraftigt han reagerar. Tidigare har övriga familjen (utom jag då) kunnat laga och äta utan problem men idag fick systrarna äggröra och strax därpå var E alldeles rödfläckig i hela ansiktet. Det var min moster som knäckte äggen och hon tog inte i honom. Jag rörde visserligen runt i äggröran och la upp den men jag tror inte att jag fick något på fingrarna och jag har verkligen inget minne av att jag tallat honom i ansiktet en massa efter det - särskilt inte runt ena ögat som var alldeles rött. Så det verkar inte bättre än att han reagerade av att det fanns i luften. Kan det bli fläckar om reaktion på luftburet? Det såg inte ut som eksem direkt men det var väldigt distinkta röda fläckar. Kanske reagerar han extra för att han är förkyld? I vilket fall vågar jag inte låta honom sova middag ensam nu utan ligger bredvid och bevakar andetag.
    Min son reagerade tidigare väldigt tydligt på luftburet. Knäckte vi ägg och stekte så kräktes han 30 min senare. 
  • 2små2stora

Lillskruttet: Trist med en sådan läkare. Vi har en jättebra till W som lyssnar på vad jag har att säga. 

W verkar inte reagera på ägg mot huden.

Men han snodde en slickapott igår efter att jag gjort sockerkaka. Så nu har han fullt med nässelutslag efter bajset, dessa har till viss del gått sönder så ni kan tänka er hur han ser ut  

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-08-26 09:01:52 följande:
    Idag har amanda massa röda fläckar på överkroppen. Kanske en femkrona stora eller lite mer men inte helt runda.
    Det är liksom bara som rodnad på huden, inte torrt eller fnasigt. Men i dessa rodnader så är det några st små upphöjningar som är hudfärgade.

är det nässelutslag? Påminner lite om alexanders nässelutslag men ändå inte riktigt.
    Försökt ta bild men det syns ju nästan inget.
    Tycker fläckarna börjar bli mindre än de var imorse, eller inte mindre direkt, men mer rosa än ilsket röda.
    Jag har upptäckt att min telefon (som inte har blixt) är mycket bättre på att ta bilder på utslag än vad kameran är. 

Se till att ha ordentligt med ljus och stäng av blixten så brukar det fungera bättre. 
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-08-26 21:43:53 följande:
    Vi skruvar nog på nappen rätt normalt =)
    Men vakum blir det ju såklart... Men blir det inte det oavsett ? Sätter vi det lösare kommer den ju ramla av och vällingen rinna ur ?
    Fast kan ju testa såklart =)
    Den ska vara så lös att det kommer små luftbubblor när de äter. Man kan ha det väldigt löst innan det rinner ut. 
Svar på tråden Allergitråden