zamihr skrev 2011-11-01 14:27:41 följande:
Hej på er!
Tänkte kolla om någon här vet hur man ska göra i detta fall...
Dagis ringde precis och berättade att min son och ett annat barn som är äggallergiska blivit serverade mat med äggvita i (eller om de va äggviteämne? kommer inte ihåg vad hon sa). Detta uppdagades då det andra barnet fått en allergisk reaktion och de ringde till storköket som lagar maten och frågade. Då framkom det efter att kökspersonalen tittat på förpackningen att maten innehöll ägg. Min son är mycket petig i maten och hade endast tagit en mycket liten bit och sen inte ätit mer av maten med ägg i (tack gode gud!)
Min son har tidigare fått starka reaktioner av ägg via amning och att vi har tex stekt ägg eller bakat muffins, men sen några månader tillbaks har vi nu kunnat tillaga ägg hemma utan att han reagerar på det. Dock visade senaste pricktesterna för ca en månad sen att han fortfarande har stark allergi mot ägg.
De jag då undrar är, borde man typ göra något med denna händelsen, anmäla eller så?
Jag frågade dagis personalen hur de gör med de, då sa de bara att nej de behövs inte, utan att de skulle ha ett extra möte bara på centralköket och gå igenom det hela.
Jag känner att händelsen är allvarlig och att det kanske skulle göras mer....
Vad tycker ni här som har allergi erfarenheter?
Om jag ska anmäla eller nåt liknande, var gör jag det? (kollade GBG stads hemsida, men hittade inget där)
De jag tänker är ju att när det gäller äggallergi (och en del andra allergier) så kan ju en gång med en sån här händelse vara en gång för mycket!
Tack snälla för lite synpunkter!!!!
Dagiset ska göra en avvikelse som du ska skriva på det är inget som de ska tveka att göra just för att förbättra rutinerna.