Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Lavish skrev 2011-10-28 21:07:22 följande:
    Har nyligen fått veta att vår bebis (6 mån) är allergisk mot ägg. Vad ska man tänka på? Undvika mat som innehåller ägg såklart, något annat?
    Vi kan inte ha ägg hemma alls.
    Har fått köpa egen stekpanna och redskap till den, då vi har gjutjärnspanna och den går inte att få ren ordentligt så det blir spår av ägg kvar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Lavish skrev 2011-10-28 21:47:53 följande:
    Oj! Men hur starka reaktioner har barnet visat mot ägg då? Vårt barn har bara haft diffusa magproblem, men å andra sidan har han bara fått ägg via amningen.
    bajsar ofta och får nässelutslag där bajset legat mot huden.

Han visar dessutom ingenting på några prover så det är ett mysterium varför han reagerar som han gör.  
  • 2små2stora
    Lavish skrev 2011-10-28 21:50:42 följande:
    Ok vi fick veta genom pricktest, men han får alltså dessa symptom bara av att det finns ägg i huset?
    ja
  • 2små2stora

Sedan W gick över helt på mjölk och äggfritt har han börjat äta mer till frukost nu äter han både gröt och smörgås och har slutat vakna på kvällen 1-2 tim efter vällingen och vara ledsen. Nu sover han efter 1 flaska.

• 2små2stora
    zamihr skrev 2011-11-01 14:27:41 följande:
    Hej på er!
    Tänkte kolla om någon här vet hur man ska göra i detta fall...

Dagis ringde precis och berättade att  min son och ett annat barn som är äggallergiska blivit serverade mat med äggvita i (eller om de va äggviteämne? kommer inte ihåg vad hon sa). Detta uppdagades då det andra barnet fått en allergisk reaktion och de ringde till storköket som lagar maten och frågade. Då framkom det efter att kökspersonalen tittat på förpackningen att maten innehöll ägg. Min son är mycket petig i maten och hade endast tagit en mycket liten bit och sen inte ätit mer av maten med ägg i (tack gode gud!)
    Min son har tidigare fått starka reaktioner av ägg via amning och att vi har tex stekt ägg eller bakat muffins, men sen några månader tillbaks har vi nu kunnat tillaga ägg hemma utan att han reagerar på det. Dock visade senaste pricktesterna för ca en månad sen att han fortfarande har stark allergi mot ägg.

De jag då undrar är, borde man typ göra något med denna händelsen, anmäla eller så?
    Jag frågade dagis personalen hur de gör med de, då sa de bara att nej de behövs inte, utan att de skulle ha ett extra möte bara på centralköket och gå igenom det hela.
    Jag känner att händelsen är allvarlig och att det kanske  skulle göras mer....

Vad tycker ni här som har allergi erfarenheter?
    Om jag ska anmäla eller nåt liknande, var gör jag det? (kollade GBG stads hemsida, men hittade inget där)

De jag tänker är ju att när det gäller äggallergi (och en del andra allergier) så kan ju en gång med en sån här händelse vara en gång för mycket!

Tack snälla för lite synpunkter!!!!
    Dagiset ska göra en avvikelse som du ska skriva på det är inget som de ska tveka att göra just för att förbättra rutinerna.
  • 2små2stora
    Rulltrappa skrev 2011-11-03 11:13:54 följande:
    Nu har det gått en vecka med mjölk- och äggfri kost och eksemen ser mycket bättre ut och avföringen har fått mer normal färg (det senaste året har den varit senapsgul, oavsett han har varit hård eller lös) men det luktar ju fortfarande vidrigt. Väntar med spänning på kallelsen till gastroskopin, det vore så skönt att det överstökat. Det känns riktigt jobbigt att ge honom något som han kanske inte tål, samtidigt måste jag ju ge honom glutenhaltig mat innan gastroskopin är gjord.

Gjorde pannkakor på havremjölk och no egg igår och konstaterade att jag behöver en bättre stekpanna för fy vad det fastnade. Tur att ungen inte har så höga krav på hur maten ser ut för gott verkade det vara iaf. ;)
    Jag brukar få ta noegg som för 1 ägg mer då blir det rätt bra om man är lite generös med fett.
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2011-11-04 20:36:03 följande:
    Han äter:

sempers mjölkfria risvälling,
    Enagos äppelgröt,
    barnmatsburk med majs och potatis,
    barnmatsburk med palsternacka och potatis,
    broccoli,
    blomkål (med lite althera i), 
    lever,
    nötkött (kokt med svartpeppar, kryddpeppar, lagerblad och timjan)
    fläskkött, 
    kyckling, 
    rött äpple,
    katrinplommon,
    Bägare från Semper eco med svartavinbär och äpple,
    majskrokar (majs och solrosolja tror ja),
    smörgåsrån,
    polarbröd (polarpärlan vete), 
    Ugnsbakad leverpastej från scan (mjölkfri)

Även ätit lite havregrynsgröt, mannagrynsgröt (på laktosfri mjölk) och laktosfri fil men inte den senaste veckan.  

Det som introducerats senast är polarbröd och leverpastej. Även smörgåsrånen är relativt nyintroducerade. 
    Varför bara laktosfri mjölk och fil när allt annat är mjölkfritt?
  • 2små2stora
    Mithrandil: Vad härligt att ni äntligen ska få hjälp.

I går serverades det pannkakor på dagis och när jag bytte blöja på honom på kvällen var han illröd i rumpan ringde till dagis i morse och han hade inte fått något annat än hans mat och har sovit jätte oroligt i natt.  Nu är huden tjockare där han är röd än huden runt omkring. 
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2011-11-04 20:59:01 följande:
    Vi gjorde en provokation för mjölk (10/10-16/10) men han reagerade med lös och illaluktande avföring (så som han är nu). 

Hans läkare trodde då att det var laktoset som ställde till det. Så vi gick direkt över till att testa laktosfritt. Gjorde det från 17/10-26/10. Då blev han istället hård i magen de första dagarna men efter några dagar på laktosfritt blev han återigen lös. Dock fick han sedan en tand den 26/10 så vet inte hur mycket det har påverkat. 

Sedan den 26 äter han helt mjölkfritt igen och han har varit lös i magen sedan dess men inte så som han är idag (bajsat 12 gånger bara idag).

Det konstiga var att han hade ätit althera i ett par veckors tid innan provokationen för mjölk och det innehåller ju laktos Av detta blev han inte lös vilket han ju borde ha blivit om han var laktosintolerant. Så blev aldrig riktigt klok på om han är laktosintolerant, mjölkproteinallergiker, eller varken eller. Det var därför jag bestämde mig för att vänta lite och testa igen om ett tag.  
    ok

Testa med att ta bort vete, han verkar inte få så mycket sånt. 
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2011-11-04 21:07:54 följande:
    Ja jag har funderat i dom banorna också. Mycket av vetet som han får har ju dessutom introducerats nu det sista. Gjorde ett eget lapptest med vete som jag satte på igår. Ska bli intressant att se om det ger nåt utslag.

Det kan inte vara mjölken som han reagerar på väl? Eftersom han blev så mycket sämre nu först och inte har fått några mjölkprodukter på över en vecka..
    Nej, mjölken borde det inte vara.
Svar på tråden Allergitråden