Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Tibell skrev 2011-12-17 19:42:55 följande:
    Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?
    eller om det får det av för mycket bus, hur länge sitter det i ?

Bella har ju aldrig röda kinder, inte ens de gånger vi varit ute i timmar i minusgrader eller busat gärnet inne på leklandet.
    Men idag har vi varit och bakat julgodis hon svärmor..
    Och bara en stund efter de hackat nötter ( farmor tvättade även av Bella runt munnen, men minns inte om det var efter eller innan hon hållt i nötter ) så blev Bella precis kanon röd om kinderna.
    Åh andra sidan busade barnen rätt rejält så det kan ju bero på det med..
    Det ilskna röda satt i i drygt 3 timmar men är fortfarande lite lätt röd nu 5-6 timmar senare..
    Hon är allergisk mot cashew enligt rast och har reagerat med nässelutslat antingen luftburet eller kontakt på det. Men nu var det jordnötter och pistage..

Sen misstänker vi nu starkare att hon inte tål majs, eller är känslig i allafall =(
    Vet inte om det bara är tillfälligt eftersom hon kunnat äta majs innan, dock väldigt sällan hon får det.
    Men nu sist för en månad sedan reagerade hon starkt på majskakorna . Men då misstänkte vi att det kunde vara spår av vete i.
    Men hon har fortsatt att sova lite dåligt då och då sedan dess ( kanske fått majs på dagis de dåliga nätterna ?? )
    Och igår åt vi tacos, Bella åt några majskorn och några bett på majsbröden. Och natten var inte alls så rolig =( Hon är dessutom stenhård i magen idag och har reagerat på kisset. Har även fått lite eksem..
    Åhhh.. Jag vill inte =(
    Så nu utesluter vi även det ett tag och provar om ett tag igen.. hoppas det är tillfälligt..
    W blir ilsket röd några timmar kan inte svara på hur länge det sedan sitter i eftersom han blir det på kvällen när han får välling, på morgonen är det borta.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Han är inte allergisk mot penicillin i alla fall. Han nu sin andra kur denna gång mot halsfluss och öroninflammation. 
    Han ratar enagovällingen men nutra med rismjöl går bra det är i stor sett det enda han äter för tillfället.  

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-12-17 21:16:08 följande:
    Tål han inte vällingen ? Han dricker ingen välling på morgonen ?
    Vi misstänker att han inte tål skrädmjölet. på morgonen äter han gröt. Dricker bara välling på kvällen
  • 2små2stora

Jag tänker testa med aerius på W i jul, inte för att han kommer att få äta något med ägg i men han kanske slipper utslagen av äggen i en del annan mat.  Min syster hade bekymmer med att hitta en efterrätt utan ägg, så jag sa åt henne att strunta i det. Den kommer att göras dagen innan i alla fall. 

• 2små2stora
    Molina skrev 2011-12-19 20:40:11 följande:
    Min Moa har fått aerius sen hon va 5år tablettform som smälter i munnen, det är inte så att det kan finnas olika styrkor på dom.

Prince or princess: Du skrev att din lille reagerade på gurka? hur blir reaktionen? Är det med eller utan skal?
    Jag själv kan reagera på skalet av gurkan, trodde jag blivit allerginojjig, har aldrig hört förut någon som reagerat på gurka förut.

Jag tror jag själv måste ringa till min VC och begära en allergi koll för nu dundrar det på med saker som min stackars mage totalpajar på.
    Kan man vara känslig för rå morot medans kokt morot går bra.
    rå morot är betydligt mycket mer svår smält än kokt
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-19 21:05:51 följande:
    Min 5 månaders helammar jag fortfarande och vi misstänker komjölk/soja allergi (magont, mkt kräkningar, eksem och stökiga nätter). Har varit fri från det här länge nu men det är inte helt bra, har nu uteslutit fisk men nu när jag för matdagbok kan jag kanske se ett samband med ägg.

Hur yttrar sig era småttingars allergi mot ägg och hur snabbt kommer den? Joel kräks väldigt mycket men det tar nästan 24 timmar innan det kommer en reaktion och då blossar även eksem upp men inte på hela kroppen utan på ena armen...

Är det dessutom någon som vet om man kan vara glutenintolerant/känslig men inte ha några problem med vikten? Han är som en raket viktmässigt men jag undrar jag om han inte är känslig mot nåt där med. Ska till BVC i veckan men ibland hittar man experterna här!
    W kräktes masso, hade ont i magen och eksem/blåsor i rumpan. Reagerar allt från 30 min till 24 tim
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-19 21:18:44 följande:
    Mot ägg? Blåsorna/eksemen i rumpan har jag tack och lov sluppit - stackars liten!
    ja mot ägg, han reagerar numera på luftburet och då bara med utslagen i rumpan
  • 2små2stora

Prins: eko grönsaker är inte sprutade. Ska du ha ha de mest naturligt odlade ska du leta efter biodynamiska grönsaker.

• 2små2stora
    FenomenaA skrev 2011-12-20 10:05:40 följande:
    Ang BETAPRED är det en vanlig ordination med 6 x 0,5 mg betapred till en tvååring, vid behov?
    ja det tycker jag låter normalt
  • 2små2stora
    FenomenaA skrev 2011-12-20 10:12:35 följande:
    Förlåt att jag spammar. Vi har fått Betapred utskrivet som akutmedicin till sonen, men här verkar det som att Betapred inte påverkar i det akuta skedet. www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=45...

Sonen har aldrig reagerat med anafylaxi, så det finns tydligen inte på kartan att ge oss adrenalinpenna. Normalt sett så känner jag mig trygg. Men vid ex julfirande, där vi inte väljer vilken mat som ska finnas framme, och sjukvård finns LÅNGT borta så känns det värre. Sonens läkare säger att det är extremt ovanligt med dödsfall. Men hur överbryggar jag gapet mellan min oro (när sjukvårdsmöjligheterna är begränsade) och logiken i att dödsfallen är få?

Sonens ägg- och jordnötsallergi beskrivs som måttlig.

Har inte reagerat med andnöd/anafylaxi tidigare så är det inte så troligt att han gör det nu.
Svar på tråden Allergitråden