Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-06 12:15:58 följande:

Min 4 månaders kille misstänker vi är komjölkallergiker så jag har uteslutit all mjölk. Magont är lite bättre, fortfarande svårt att få ut pruttar (kör med minifom och magläge på natten med andningslarm) men har väldigt torr/eksemig hy. Har nu även uteslutit soja sen en vecka tillbaka men funderar på om fisk (äter lax 5 dagar i veckan)kan ge dessa symptom också?

Viktmässigt är han en raket och större än brorsan vid samma ålder och då var han ändå prematur så gluten tror jag inte det är..

Tacksam för alla förslag och inspel. Jättebra tråd förresten!

Det tar 1 månad innan mjölk och soja proteinerna gått ur hans kropp. Hur länge har du varit utan mjölk?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mammatilljames skrev 2011-12-06 21:18:22 följande:
     Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 
    Vad härligt att han tål mjölk igen
  • 2små2stora

Börjar starkt misstänka havreallergi på William. Idag fick han välling på majs och nutra och blev inte alls rödblommig.

• 2små2stora
    Pernilla3 skrev 2011-12-14 14:33:55 följande:
    Hej!

Är det någon här som vet varför man inte kan utföra pricktest på vintern? Har en tjej på 4 år som i höstas blev väldigt allergisk. Hon är sedan bebis allergisk mot ägg, hade mjölkproteinallergi fram tills 2,5 års ålder. Vi märkte att hon inte tålde hamstrar för hon blev allergisk när vi haft hamster i 2 veckor. Efter det reagerade hon kraftigt på katt. Hon medicinerar mot astma. Hon reagerar titt som tätt på saker, misstänker damm (kvalster) och pollen bla. Hon har sedan bebis också atopisk eksem och nu igår reagerade hon med nässelutslag och väldig klåda med utslag på bålen upp mot halsen, ut på armarna, ut på ryggen och ner på låren. Vet inte vad det kan vara. När vi var på hennes årliga kontroll i höstas sa doktorn att man var tvungen att vänta till våren med pricktest, fick dock ingen klarhet i varför man måste vänta med det.
    Någon här som vet varför?
    Här gör de bara pricktest på hösten/vintern
  • 2små2stora
    Pernilla3 skrev 2011-12-14 18:41:00 följande:
    En fråga till. Dotterns nässelutslag har blivit värre. Har frågat på dagis vad hon åt men de sa att det var köttbullar, pasta. Hon åt bröd och pepparkakor och lussebulle. Lussebulle är det enda hon inte ätit förut. Men enl personalen så var den äggfri. Ägg ör ju det födoämnet som vi vet att hon inte tål. Vet att när jag ammade henne på kvällen när jag ätit ägg så kom utslagen på natten. Nu började det klia i går kväll och när hon vaknade imorse hade hon utslagen och nu när hon kom hem från dagis så var det ännu värre. Lussebullen åt hon igår vid 15-tiden.

Men om lussebullen är äggfri vad kan det då vara som hon reagerat på i den?
    Har de bakat den på samma stället som de med ägg?
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-12-14 20:46:56 följande:
    3 busfrön, jobbigt med havre också..
    det blir inte enkelt att laga mat
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2011-12-16 18:04:38 följande:
    Barn får tydligen bara födas på "rätt" sida av året så alla nya barn börjar i augusti!!!!! :/
    Man tycker dom borde ha platser på våren, för barn blir faktiskt 1år på vinten/våren också!
    Tycker det känns som att augusti är sent o börja när han blir 1år i januari! :/
    Här tar de in hela året även om det är flest som börjar i augusti/september och i januari. De har tom öppnat upp en till avdelning för 4-5 åringar för att göra plats för de 1 åringar som behöver plats.  De tog personalrummet i det ena huset och gjorde en avdelning för 10 barn. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-12-16 21:45:52 följande:
    Hos oss har de fått stuva om hela förskolan och flyttat storbarnsavdelningarna in i en annan byggnad och så.
    Fick brev för ett tag sen och det fattades 20 platser. Måste ha varit många som föddes 2010. :)

Vet att vi hade liknande för barn födda 08 också. Då fick de öppna en helt ny förskola i baracker, men efter en termin kunde den stänga och de som gått där stuvas in på de ordinarie förskolorna. 
    Det var många, vi hade knökfullt på jobbet nästan hela året. 
Svar på tråden Allergitråden