Sephyria skrev 2012-02-26 18:35:44 följande:
Kavat: han får 3 mål med havre/vete per dag. Välling på kväll och natt och gröt till frukost. Hade faktiskt aldrig hört talas om att de ska äta Max 3 såna mål om dan! Tack för att du upplyste mig.
Har heller aldrig riktigt förstått hur det ligger till med mjölet i enagos produkter. Det står att det är delvis hydrolyserat mjöl och har tänkt att det kanske inte är så farligt med tanke på att ersättningar som innehåller hydrolyserat mjölkprotein vanligen funkar för en mjölkallergiker. Men eftersom det bara är delvis hydrolyserat har jag ju förstått att det inte är helt bra.
Pama risgröt tycker han inte om. Polenta har vi aldrig testat men det ska jag göra. Även vanlig risgrynsgröt hade jag tänkt att testa men det har bara aldrig blivit av. Vällingen har jag ingen aning om vad man skulle ersätta med om man inte skulle ge havre/vete. Ersättning som man gör tjockare på nåt sätt?
Håller ju egentligen med om att det är vetet eller havren som låter mest misstänkt men det känns så fruktansvärt jobbigt om det skulle vara det! I morse blev han röd på kinderna ca 1 timme efter frukost bestående av gröt och smörgås. La sig igen ca 2 timmar senare. I vanliga fall brukar han aldrig bli röd förrän på eftermiddagen och så är det borta igen nästa dag. Kan det vara så att tavegylen har dämpat eventuella reaktioner tidigare eftersom han fått den varje kväll bortsett från de senast dagarna?
Läkaren som han har är inte till någon hjälp heller. Har länge försökt tjata mig till att få komma till en dietist och när jag väl fick det så hade han bara skrivit i remissen att vi skulle ha information om mjölkfri kost, men mjölkfritt har vi haft i ett år så det kan jag. Så ingen hjälp där heller med andra ord. Dietisten sa att han måste utredas mer för att hon ska kunna hjälpa oss men vad gör man när inte läkaren utreder. Vem ska hjälpa oss då är det tänkt. Håller på att försöka få läkaren att skriva remiss till allergimottagningen men dit är det ändå väntetid på många månader..
Vi gör välling genom att koka vatten och rismjöl för att sedan blanda i ersättningepulvret. Eller blandar i Olda risgröt/rismjöl i ersättningen