Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Anna F skrev 2012-07-12 02:06:43 följande:
    Jag har en fråga angående syskon. 
    Har ni fler barn i familjen.. och i så fall är alla allergiska?
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 
    Barn nr 1 inte allergisk alls.
    Barn nr 2 har nu på senare tid blivit allergisk mot katt.
    Barn nr 3 mjölk och soja allergisk. Dock börjar soja i mindre mängder fungera.
    Barn nr 4 mjölk, säd och ägg allergisk.

Jag är allergisk mot pollen ffa björk och gräs
    Maken reagerar på säd allergi eller gluten vet vi inte än.

Min brors ena är allergisk mot mjölk. Och min mamma är svårt katt och mögel allergisk 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2012-07-27 16:37:32 följande:
    Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
    Det går utmärkt. 
    Mjölk ersätter vi med rismjölk
    ägg med äggersättning och eller bakpulver
    vetemjölk mot glutenfrimjölmix och bovete 
  • 2små2stora

Vi har inga problem med omgivningen heller, även om jag ofta tar med bakverk till barnen mest för att det är enklare jag har allt hemma redan. 

• 2små2stora
    Trasan0606:  Ägg, vete och mjölk och soja är rätt vanliga ingredienser i hundmat. Vi har hittat en sort som inte innehåller något av det. Vi fick först byta mat när dottern var liten då hon gärna pillade med maten hon tål inte mjölk och soja. Sedan fick vi byta igen när sonen började hålla på med maten. 
  • 2små2stora

Lokesmmami: det är medelhöga halter med gråbo och en drös med andra växter som blommar nu. Även  malörtsambrosia, groblad, kämpor, syror och skäppor blommar nu

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-08-08 20:23:07 följande:
    Stort tack för era svar.
    Tyvärr är han extremt skeptisk mot nyheter (vilket viltkött skulle vara eftersom jag inte lagat det så mycket tidigare). Samma sak är det med carlshamns risdryck, har försökt med den men den gillas inte (vilket jag kan förstå, tycker den har en gräslig bismak).

Rapsolja funderar jag på, det får han i sig dagligen skulle jag gissa... undrar om den kan vara boven? Men allt kan väl i princip vara boven här....

Bra tips att utesluta delar några dagar och sen införa. Nogsam matdagbok föres redan. Vad ska jag ge honom till maten om jag utesluter ris? Han stenvägrar quinoa och pasta gjord på majs... Eller så ger jag honom det och så får han låta bli det helt enkelt....

Eftersom han haft tydliga allergiska reaktioner mot födoämnen (blåsor runt munnen i direkt anslutning till intag av fisk samt kräkningar i direkt anslutning till intag av fågel) samt att han testat positivt på blodprov för detta och ett antal andra saker som han tydligt sagt kliat tror vi att han är allergisk mot något mer. Men samtidigt är vi rädda att vi låter oss vilseledas, kanske är det något helt annat? Har varit på öron-näsa-hals och fått hans tunga undersökt och de säger också allergi. Inte bara tungan kliar utan det kliar även i rumpan när han har bajsat (även detta undersökt hos läkare och behandlat för mask mm.).
    Jag får inte klåda på tungan men i gomen och det är hemskt. Jag kan få det utan att ha ätit någonting utan om någon klipper gräs runt omkring oss
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-08-08 20:50:51 följande:
    Gräs! Hm... En sak som vi har tänkt på är att det kliar på kroppen på honom när han legat i gräsmattan utan tröja, då är han alltid samtidigt svettig. Men han har aldrig reagerat när han tar i gräs annars, eller att vi har märkt att han blivit sämre direkt vid gräsklippning (vilket skedde i eftermiddag....). Men vi har misstänkt gräspollen, men test visade inget, men är det olika att inte tåla gräs och gräspollen? Borde inte Aerius hjälpa om det är gräs?

(Förlåt att jag skriver så mycket här idag, är lite desperat, lovar att återkomma och ge kloka svar till andra behövande när vi kommer ut "på andra sidan")
    Det finns en mänd olika gräspollen som man kan reagera på. Men om han är allergisk mot pollen och aerius tar bort den allergireaktionen är det inte säkert att den tar bort eventuell korsreaktion. Vid korsreaktioner är det vanligt med just klåda i munnen om jag inte minns helt fel. 

det finns en tungsjukdom också som ibörjan ger klåda som sedan övergår i smärta kommer dock inte ihåg vad den heter men då blir tungan rödare än vanligt.  
  • 2små2stora
    Trottoarbonden: Burning mouth syndrom kan det ha varit. Var ett inslag om det på P4 för ett bra tag sedan. 
  • 2små2stora
    LadyM skrev 2012-08-13 12:21:16 följande:
    Längtan: senast vi kollade vägde han 10,9 tror jag, oj minns knappt... Har inte mätt på ett tag heller men han har precis börjat ha på sig 86/92 som är fortfarande är rätt så stort på honom!
    Samma storlek som min kille. Han fyller 2 år om några veckor. Men har faktiskt tagit sig upp till hela 11.4 kg nu under sommaren. 
  • 2små2stora
    Molina skrev 2012-08-16 19:14:40 följande:
    Ops vi är verkligen familjen sjuk och allergifamiljen.
    Fick svar idag på Mina prover och positivt kom Havre,ägg en liten reaktion på mjölk va tusan.... och björk,gråbo.
    Tusan också inte är havre, gluten eller?
    Fick tyvärr ingen att prata med utan jag väntar på tid!
    Och min tjej som ska utredas vidare på en massa kan ju även hon kanske ha Havre!
    Hon får ju havredryck! Men tar sig över magen om hon dricker för mycket så risken finns ju.
    Jag smäller av, alla allergier i vuxen ålder, hur är det möjligt.
    Havre innehåller inte gluten
Svar på tråden Allergitråden