Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Lantani skrev 2012-05-25 06:05:14 följande:
    Förra året, i början på juni, reagerade min då 10 månaders dotter på vad vi misstänkte gräs! Under hela året efter grässäsongen har vi inte alls sett någon tendens till röda eller kliande ögon, men nu under veckan när de varit så varmt har vi märkt att hon blivit rödare och rödare i sina ögon och igår var hon ganska röd och kliade i ögonen!

Hon blir 2 år i augusti. Förra året fick vi höra att det inte gick att få allergi vid den åldern, men fick ögondroppar att ge henne, vilket medförde att vi knappt kunde gå ut, minsta lilla hon var ute, så började hon klia massor direkt och vi fick gå in för att droppa, så att de skulle lägga sig! Hon var väldigt irriterad i sina små ögon, när gräshaltern var som värst!

Det är så himla tydligt vad de faktiskt är, att hon reagerar på gräs helt enkelt! 
    Vad kan man kräva från vårdcentralen? Att de ska ge henne flytande aeirus? Läste att de kan man ge från 1 år, så om det kan vara därför de inte ville ge henne något sånt förra året. Någon här som har små barn som reagerat på någon typ av pollen? 
     det går att köpa flytande clarityn receptfritt på apoteket. De kan protestera om du säger att hon snart är 2 tror den bara är receptfri från 6 år, men doseringen finns med på bipacksedeln från 2 år.

Hon ska ha 5 ml på morgonen. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??
    Kan han äta havre så finns ju Yosa i flera olika varianter bla en vaniljsmak. 
    Vällingen måste bort,  hydrolyserat betyder i stort sett bearbetat. 
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??
    Vanligtvis när man måste ta bort vete så försvinner även havre och råg då vete och råg proteinerna liknar varandra. Det kan vara anledningen till att det inte blir bättre 
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 16:10:11 följande:
    Tack snälla.

Har inte hittat Yosa i bara vanilj. Oftast är det röda bär tillsatta...
    Nu kör vi glutenfri kost... kollar även att det inte är vete i...
    Men vällingen är nog som ni säger .. den måste nog bort.
    Men vad ska jag ge istället då??
    Den finns i 0.5L burk. 
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 16:10:11 följande:
    Tack snälla.

Har inte hittat Yosa i bara vanilj. Oftast är det röda bär tillsatta...
    Nu kör vi glutenfri kost... kollar även att det inte är vete i...
    Men vällingen är nog som ni säger .. den måste nog bort.
    Men vad ska jag ge istället då??
    Jag ger Nutramigen med oldas risgröt/mjöl för att göra den tjockare
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:14:19 följande:
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
    Lilla Anna från Sia är en "ren" isglass http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglass/flerpack/lilla-anna-frukt-och-cola-ispinnar
    vet inte var glukossirapen kommer ifrån
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:42:21 följande:
    Kul med alternativ!

Har pinnglassformar, kanske kan fylla dem med något utan mjölk eller soja? Eller använda glassmaskin? 
    http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=61
    denna blir rätt bra glass går att blanda med frukt eller någon annan smaksättning
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:14:19 följande:
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
    Var har du sett det? Den finns med på hemsidan
  • 2små2stora
    Molina skrev 2012-06-05 10:12:41 följande:
    Nu behöver jag er!
    Kan barn/vuxna vara allergisk mot både mjölk och gluten eller alla dessa olika sädesslag som finns.
    Ni som har barn som har gluten/sädesslags allergi vad visar dom för tecken på allergi?
    Kan en reaktion som magvärk komma snabbt vid sånna allergier?

Min tjej har i botten en mjölkallergi som visas genom häftiga kräkningar och svullnad i luftrören men 1 läkare vill gå vidare med ytterligare allergiutredning nu pga av att hon börjar avvika på längd/vikt.
    Då på gluten/sädesslag, havre ja alla dessa varianter för han är nästan säker att hon kommer visa positivt för något mer än mjölken.

Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?

Nu på läkaren råd har vi bytit ut havredrycken mot risdryck men vi ska fortfarande ge henne övr mat som innehåller gluten och allt.
    W är allergisk mot mjölk, vete och havre
  • 2små2stora
    Molina skrev 2012-06-10 20:40:33 följande:
    Någon här som gjort en mjölkfri tårta?
    Vad använde ni för grädde och blev grädden fluffig som vanlig grädde?
    Det ända märket vi har i min lilla by är goo Green funkar den tro.
    Tips mottages och gärna om någon har nå god tårtrecept.
    Go green funkar, blir rätt ok smak med vaniljsocker i.
Svar på tråden Allergitråden