Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

ränderpåtvären skrev 2012-09-03 00:12:31 följande:
    Backar hela tiden med baljväxter, hon älskar linser, men vill inte ge för mycket. Nu har hon tack och lov börjat äta lite ägg.
    Vägrar fisk, tror det har med smaken (/konsistensen) att göra eftersom hon även vägrat mat med alger i (smakar likadant). Ett tag åt hon lite fisk, men ett tag åt hon sås också ;)

Så är det någon som kan rekommendera mjölkfri barn- och "allergivänlig" fisk, typ fiskpinnar eller fiskbullar?

Nu med sojan börjar jag fundera på att köpa köttbullar också, hittills har hon bara erbjudits falafel och det kanske inte varit så lyckat.

Angående buljong, många vegetariska innehåller gurkmeja, tänkte undvika det.  Knorrs innehåller senap, och flera smakförstärkare tidigt i innehållsförteckningen.
    Hon tål inte kanel så är lite försiktig med kryddor.

Funkar Alpro sojas vispbara kokosgrädde om man inte tål soja?
    Vi använder findus frasbakade fiskfiléer de är mjölk och glutenfria.
    Fiskbullar har jag inte hittat några som är mjölkfria

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2012-09-03 11:13:38 följande:
    Det är ju druvsocker i. Vet du vart de kommer ifrån ?
    Tål W dem ? Kan han äta glykos och druvsocker ?
    W verkar tåla druvsocker men inte glukos. 

Har inte märkt att han reagerat av dem, men med tanke på att hans mage varit helknas hela året då han fått i sig havre hela tiden. Är det svårt att säga.

• 2små2stora
    mojäng skrev 2012-09-03 12:40:16 följande:
    Jag tror det var jag som rörde till det och skrev gurkärnmjöl istället för fruktkärnmjöl, därav förvirringen! 

Så då är han känslig mot baljväxter alltså så vi ska vara försiktiga med det också. Blir inte så mycket kvar snart att äta. 

Apropå vällingen och att tillsätta ersättning, han är 15 månader nu så tror inte vi kommer få ersättning på recept, jag försökte få det i våras när han var 9-10 månader och fick det efter mycket tjat men nu är han ju ännu större.. Men jag fyller på med rismölk, och sen på morgonen får han havremjölk med tillsatta vitaminer och kalcium så det borde funka. Åtminstone tills vi kan få komma till en dietist.. 
    Jag fick kämpa lite men har fått igenom ersättning han får ut nutramigen 2 och blir 2 nu. Får väl se om vi får ut det i januari igen. Men jag känner lite att de hade kunnat äta vanlig välling så hade ingen brytt sig när de är 2-3 år men när den inte fungerar så ska barnen inte få äta välling längre tydligen. 
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 13:33:11 följande:

var till mojäng.

Det är inte så många länder vad jag förstår som håller på med vällig hit och dit. Det är vi som är van vid det + att det är bekvämt. och att man känner sig lite tryggare med barn som är allergiska. Men vällingen kan också stå i vägen för mer kompletta måltider.

Man ger ersättning även till större barn i t ex England och gröt. 
    Min lilla skrutt behöver sin ersättning för att gå upp i vikt och inte tappa allt när han blir sjuk då är det bara det som fungerar.  
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 13:56:27 följande:

2må2stora - hur gammal är han. hur ser vikt och längdkurvan ut?
    Vi har kört hårt på risgröt  tidigt då vi inte kunde ge välling. på risdryck för calsium och d vitamin + extra fett i. Sedan är det bra att tänka tex  ett hårdbrö, smör, pålägg ca 40 cal... ett hembakt mjukbröd med samma- 140 cal

hur går det med maten nu tycker du?

Han äter ca 1.5 ggr mer än normalt enligt den kostberäkning dietisten gjorde. 
    Han väger ca 11.5 kg och är 2 år och är ca 82cm lång. Pga diverse fel med maten på fsk och täta infektioner och svårigheter att hitta vad han var allergisk mot växte han ingenting under 10 månader.

Saken är den att ger man inte ett icke allergiskt barn på 2 år välling på kvällen anses det nästan kostigt men vi som har multiallergiska barn "får" inte ge "välling" på kvällen. 

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 14:08:08 följande:

samma vikt som min tös vid den åldern,. men tösen var längre. Får ni bra hjälp på sjukhus med dietist och läkare? här har tösen inte växt på längden under ett halvår, lite stresande. Hon har alltid legat på strecket över mittenstrecket, nu ligger hon strax under mitten.

för oss var det lättare att släppa vällingen, var så jobbigt att hänga fast vid den när så mycket annat fanns att arbeta med. men förstår dig

Läkaren är bra med dietisten är rätt värdelös, hon kan väldigt lite om allergier. 

William började på -2.5 var uppe på normalkurvan vid 6 månader låg sedan där till 9 månader när han började dala, var tillbaka (nästan) på normal vid 1 år, låg sedan på -3 i juni och nu efter mycket kämpande uppe på -2SD igen. Längden segare sig på ligger runt -1-1.5SD på den
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 15:58:11 följande:
    2 stora2små.  vilka allergier var det, soja mjölk. ...
    har ni funderat på celiaki?
    W har allergi mot ägg, mjölk och säd. Celiaki har han tagit prover för flera gånger.
    Johanna är allergisk mot mjölk och soja även om släktingar numera börjar fungera och soja kan fungera någon gång ibland bara det inte blir för ofta. 
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2012-09-04 16:47:19 följande:
    Nu var det längesen jag var härute o läste!
    Men en fråga till de som har barn på dagis. Hur fungerar det med astma o allergin? Vill ha sonen hos dagmamma o hade det i nån månad, men det gick åt skogen o håller nu på o skolar in honom på dagis. Vill INTE ha dagis, men har inget val. Är så orolig över allergin, att de inte ska ha bra koll på honom o han får i sig ngt fel! Är så nervös! Men men!

Williams mat lagas efter att köket har städats, kyls sedan ned och öppnas och värms inne på avdelningen. Han sitter på en kant. Hela huset är äggfritt på så sätt att de inte äter kokta ägg. På W's avdelning serveras helt äggfria pannkakor till alla
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2012-09-04 20:28:54 följande:
    Maten lagas inte på dagiset. Det tillagas på en skola i närheten..........

Det är så för oss med. Därför gör den när köket har städats och de inte håller på med mjöl.
Svar på tråden Allergitråden