Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Sephyria skrev 2012-03-19 22:07:26 följande:
    2små2stora: ris och hirspasta lät intressant! Är den "utan allt"? Märke på den?
    orgran är märket.. Den är utan allt
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Avena skrev 2012-03-20 20:57:46 följande:

Är brödet lättbakat? Finns det ett recept någonstans? Glad

Tack för alla tips! Har fått lite inspiration. Det går lättare att mata om han själv får hålla i en sked och ha tallriken hos sig, med fingrarna i. Blir grymt kladdigt men det får det vara värt. Man ska ju inte jämföra, men de andra barnen åt själva vid denna ålder så det är lite frustrerande... 

När ni skriver lunch, är det innan vilan då? Lilleman vill somna redan vid halv elva, elva och då är han så trött att bara välling funkar. I sängen. Lunch ger jag efteråt, vid två. Men det är klart, viktigast är ju att han får i sig mat vid något tillfälle.     
    använder denna 
    http://se.finax.com/product/glutenfri-mjolmix-mjolkfri-och-med-majs/ som jag kryddar med brödkryddor. 
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 13:45:14 följande:
    Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj  på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.  

Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??

Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta? 
    När jag har sökt VB har jag räknat ut att mjölken kostar si eller så nu kommer det att bli 24kr x ?? vet inte riktigt hur många liter jag använder än.  Har inte räknat på att ris/havremjölken kostar si eller så mycket mer. 
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 14:30:49 följande:
    Hmm vet inte riktigt om jag är med på vad du menar. Men om jag det är som jag tror så har du väl gjort angett den totala kostnaden bara som allt kostar och då är det ju inte konstigt om dom drar av "normalkostnaden". 
    Det är så jag gjort och det är vad de talat om för mig att jag ska göra. 
  • 2små2stora
    jennsans skrev 2012-03-24 14:26:39 följande:
    härligt! vad var akutersättningen för något?
    Om man blir inlagd akut dvs oplanerat får man 600kr från trygghansa
  • 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-04-26 11:37:02 följande:
    Hur har ni föräldrar gjort med era barn som är multiallergiska när det handlar om förskola? Är era förskolor duktiga på att ha koll?
    Vi har en bra fsk med bra koll. Valde bort dagmamma då jag inte kan se att hon ska hinna laga särskild mat till W och dessutom får de inte äta ägg i huset.
  • 2små2stora

Allergireaktionen ger en "inflammation" i kroppen som ger trötthet. Antihistamin motverkar den reaktionen och då även tröttheten.

• 2små2stora
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:42:11 följande:
    Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.
    gör gröt med ersättningen som bas, för att göra den till gröt kan man använda hirsflingor, rismjöl, minutris flingor, eller skrädmjöl eller havregryn
  • 2små2stora

Här tål 1 och 2 allt men nr 3 tål inte mjölk och soja numera verkar dock soja fungera i mindre mängder. 4:an tål inte mjölk, ägg och säd.

Svar på tråden Allergitråden