Bobbosmamma skrev 2012-03-21 13:45:14 följande:
Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.
Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??
Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta?
När jag har sökt VB har jag räknat ut att mjölken kostar si eller så nu kommer det att bli 24kr x ?? vet inte riktigt hur många liter jag använder än. Har inte räknat på att ris/havremjölken kostar si eller så mycket mer.