Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Bei Bei skrev 2012-08-16 20:53:15 följande:
    En del med celiaki tål inte havre heller, även den fria havren, tyvärr.
    Visst är det så. Men ett postivt test på havre visar på havreallergi inte celiaki

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Lindsey skrev 2012-08-17 12:57:48 följande:
    Testade ge en nypa bröd igen häromdagen och nu bajsade han idag, fyra dagar senare, trots att han fått lactulose och katrinpommonpure för att lösa upp i magen varje dag. Efter förra brödbiten tog det tre dagar innan han bajsade. Dessutom torrare eksem båda gångerna.
    Då lär det väl vara något han är känslig mot i brödet?

Detta är innehållsförteckningen  Vetemjöl, vatten, fulkornsvetemjöl*, vetekli (2,2%), jäst, socker (endast som jästnäring), havssalt, surdeg på vete, förjäst vetemjöl, vegetabilisk olja av raps, fullkornsrågmjöl* och vetegluten.

Vad är troligt att han reagerar på? 
    Vetemjölet

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-08-20 20:37:42 följande:
    När man ska införa ett livsmedel i taget efter en eliminationsdiet/baskost hur bör man då gå till väga enligt er erfarenhet? Läkaren sa ett födoämne var fjärde dag. Men ska jag börja med väldigt lite och sedan trappa upp eller ska vi ösa på direkt?
    Blir det reaktion kommer vi givetvis att backa tillbaka till besvären försvinner och börja om....

Tyvärr har vi, efter drygt två veckor, inte kommit till ett symptomfritt läge, men vi tycker att han möjligen mår bättre och vill därför införa ett födoämne i taget för att fortsätta ha kontroll. Vi börjar dock luta åt att han har någon slags sjukdom i sin tunga som gör att det kliar och att det inte är allergi (men det är svårt att blunda för resultaten av blodprov...).
    Det kanske är en kombination av allergi och något annat. 
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:37:00 följande:
    Måste fråga er som har barn med flera allergier gällande förskolestart.

Lillen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vissa baljväxter och "känslig" mot vissa fisksorter. Tar en evighet att komma fram till något för han har börjat stoppa i sig allt han hittar på golvet och småkräks jämt och är kass i magen. Han är nu dryga året och vi hade tänkt oss förskolestart i mars när han är ca 19 månader.

Hur tidigt började era små förskolan och HUR gick det med mat osv? Jag är såååå orolig för att de ska missa allergier eller att han ska få mat på tallrik som inte är diskad ordentligt osv. De har en egen kock som är kanonbra men han slutar nu och de har inte fått klart med en ny än. Hittills har de enbart erfarenhet av barn med mjölkproteinallergi men inte med någon som har fler allergier. När jag förde det på tal så sa de att de måste lösa det och samtidigt tipsade de om ett ur och skur dagis som var allergiinriktat men det ligger tyvärr åt helt fel håll för oss. Kändes nästan som att de ville att vi skulle söka oss dit.

Börjar nu fundera på om jag ska låta honom vara hemma till efter sommaren men vi har inte fp dagar kvar så det räcker och jag vet inte om jag orkar gå hemma i nästan två år. Mannen kan tyvärr inte vara hemma mer än ett par månader från sitt jobb pga olika skäl...  
    W började på dagis som nybliven 1åring. Det har varit några missar men inte jättemånga. Det tog lite tid innan vi kom på att han reagerade på att de öppnade kantinen med de andra barnens pannkakor. 

Vi ska ha ett möte snart med personalen, fsk-chefen, köket för att göra upp en bra plan för hur det  ska fungera bra då han verkar reagera luftburet även på vete.
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:53:30 följande:

Skönt att höra att det gått så bra! Joel verkar inte reagera på något luftburet men däremot om han stoppar något i munnen. Idag har han stoppat två olika nappar i munnen (inte hans) så jag har nog en skojjig natt att se fram emot..
    W stoppar allt i munnen och han är blixtsnabb
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2012-09-02 12:50:39 följande:
    Jag tycker inte att jag får någon ordning på saker och ting. Efter att ha pratat med en bekant, som har allergiska barn fast stora, så har jag börjat fundera på om det är äggen de reagerar på. Dvs luftburet på de ägg som jag och sambon äter. De symptom som de isåfall får kommer de direkt eller är det som vanligt att det smyger sig på?
    W får vissa symtom ganska snart prickar runt och i munnen samt klåda i munnen kommer snabbt. Magen och hyperaktiviteten kommer senare. Men från början var det bara smygande symtom. 
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-02 20:12:15 följande:
    Jag bara måste ha buljong känner jag... att koka själv... jag gör praktiskt taget allt själv förutom att stånka korv känns det som. Finns det någon som kan fungera?
    http://www.naturata.com/en,26afcb8a90edc9578e704f53d86a7dca,83cddec09d9935e822e00efea4b90b1f,4024297001263.html

http://www.touchoftaste.se/vara-fonder/groensaksfond/

http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/groensaksbuljong/4325-groensaksbuljong-6-pack/

http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=288

Kan någon av dessa fungera? De använder vi oss av hemma. 

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-02 20:33:56 följande:
    blir till att ringa runt. Vet du varifrån maltodextrinet i "naturatan" kommer i från?
    Nej vet faktiskt inte, men den fungerar för sonen. 
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-02 20:38:16 följande:
    bongs tärningar ser intressanta ut.. ska nog ringa dem i morgon
    Det är kanon, har god smak också det är de vi använder just nu, de finns på vårt lilla Ica 
Svar på tråden Allergitråden