Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

LokesMammi skrev 2012-09-04 20:51:44 följande:
    Ok. Ja, får se hur det går med sonen! Är så nervös o orolig! Minsta lilla miss o jag kommer o klaga! =)

Vi hade ett möte nu med kökschefen och måltidservice chefen så det känns jättebra nu. Det finns ett bra dokument på astmaallergiförbundets hemsida där man kan fylla i allergier och vad de kan och inte kan äta.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-09-04 21:24:50 följande:
    Sorry, blandade ihop e-nummer, gumminamn, snabbgooglade. Bra att veta om vete slutar funka. Köpte Findus vanliga pinnar, hällde olivolja och citronsaft på. Har inte hittat någon mjölkfri "hamburgerdressing".
    http://www.kavli.se/produkter/dressing/tubdressing/Pages/AmerikanskDressing.aspx
    http://www.kavli.se/produkter/dressing/tubdressing/Pages/PommesFritesDressing.aspx

mjölkfria men med E415
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-09-05 12:19:12 följande:

Precis kommit hem från sjukhuset med mini efter att ha legat inne två dagar. Fick åka in ganska akut då han fick svårt att andas, han var lite förkyld och har tydligen fått en rejäl infektion i luftvägarna. Ev så är det förkylningsastma men de vill se om eländet återkommer fler gånger innan han får den diagnosen. Tydligen vanligt att allergiska barn utvecklar det.

Har era allergiska barn det också? Hoppas att det inte kommer tillbaka men nu har vi i alla fall medicin hemma.

Han är fortfarande ganska sen motoriskt så vi har röntgat höfterna och inga problem där men vi ska få träffa en sjukgymnast nästa vecka för en motorisk bedömning. Han hasar sig fram på rumpan och kan inte resa sig upp själv mot möbler. Gåreflexen finns knappt och han kan inte stå själv om vi bara håller i händerna utan måste hålla i kroppen och han är snart 14 månader. Nu tror jag inte längre att det bara  är pga allerigerna som han är sen utan hela han ÄR en slowstarter... Men vad brukar man säga - hellre sen än svettig..

Tack förresten för allas svar gällande förskolestart. Det lutar åt att vi skolar in honom efter nästa sommar när han är drygt två, känns extra viktigt om han nu även utvecklar förkylningsastma. Ekonomin får lösa sig och vårdbidraget får vi söka.    

W har en besvärlig astma som slutat med sjukhusbesök och intensiva inhalationer i långa perioder
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-09-13 22:59:41 följande:
    Här har det inte gått bra alls. Felix fiskdressing kan innehålla spår av mjölk, Findus fiskpinnar är inte heller säkra verkar det som. Hela den här veckan har vi skippat baljväxter, ägg, fisk (och kött som vanligt) för att hon fort ska kunna bli bra. 
    Men jag mår dåligt av att äta så här. Idag kräktes hon men "hoppas" det berodde på att hon blev upprörd av att jag hade ont i magen. I början av den här dieten blev hon mycket gladare, men nu ammar hon nästan enbart så kanske blir sämre av det jag fortfarande har i mig.

Enligt Risenta är deras linser sojafria så funderar på börja äta dem (bara jag) eller om jag försöker med mer grönsaker (blev lite bättre ett tag av råa morötter). Antagligen är det väl just proteiner som saknas.

Senare funderar jag på att koka t ex hoki i vatten, hälla bort, och sedan blanda med potatis för att få till olika fiskrätter som inte smakar så mycket fisk. Tidigare har jag kokat direkt i havregrädde.

Just nu är jag rädd att hon kan börja reagera på saker hon hittills tålt bara för att hon mår dåligt för tillfället.

Det finns vissa quornprodukter som är fria från ägg, mjölk och baljväxter. Då får du i dig proteiner
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-10-07 20:11:47 följande:
    Jag försöker få lillen att dricka välling men den ratas, prövar Enagos och den är ju inte smaksatt. Han är van vid smaksatta grötar och Oatly havregurt. Har testat att blanda ner en skopa grötpulver men det hjälper inte, har ni något knep?

Är medveten om att vissa barn inte dricker välling men han verkar nyfiken men vill inte ha när han smakat. Vill testa det mesta innan jag ger upp, han är väldigt svår att få i gröt, macka och havregurt ibland...
    Vad äter han i stället idag, bröstmjölk eller ersättning?

• 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-10-08 20:27:06 följande:
    Tack för era tips! Ska pröva både vaniljsocker och nån fruktpuré. Risifrutti kan ju vara nåt att pröva med, var såg du det receptet?

2små2stora - han är snart 15 månader och slutade amma i somras, får ingen ersättning utan äter Enagos gröt två gånger om dagen och mat. Men han är sååå svår att mata och äter han själv så leker han bara och blir sen kinkig. Välling är så enkelt att ge om han är trött - OM det nu funkar.
    Ok, testa att göra välling av enago gröten med havredryck. Om jag inte minns helt fel var det 2-3 msk som gjorde en bra konsistens. 
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-10-08 21:48:43 följande:
    Tack igen! Ska testas det med!
    så gjorde vi till dottern när hon skulle ha välling då var det slut på enago vällingen som dessutom var rätt äcklig då.
  • 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-10-11 23:06:24 följande:
    Är det någon som vet om det är stor skillnad på smaken på de mjölkfria ersättningarna och om man kan blanda välling på samma sätt med alla?
    Det är viss smakskillnad. Men välling kan man göra på samma sätt med alla. 

Jag gör välling med oldanas instan risgröt/mjöl och nutramigen. Då behöver jag inte koka någonting då den kan användas i kall vätska. Värmer vattnet lite varmare än ättemperatur då den behöver stå ca 5 min.

http://www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-C3ED38526FCA.html 
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2012-10-18 11:05:33 följande:
    Måste barnen bajsa vitt, svart eller med blod i för att de ska räknas som allergibarn? Efter vårt läkarbesök känns det som att de tycker att jag har hittat på barnens besvär. Som att allt går att förklara med todlers diarea (stavning?). För mig är det bara en ursäkt som man slänger sig med för att man är för lat/saknar kunskap för att ta reda på vd som faktiskt är fel. Att de blir röda och prickiga räknas liksom inte heller eftersom det inte verkar klia. Jag är tydligen bara en jobbig mamm...
    Nej det måste dem inte. Min W bajsade 8ggr/dag gulgrönt löst illa luktande när han nu är utan all säd bajsar han 2-4 ggr/d inte helt normalt än men det kommer väl senare. 

• 2små2stora

Lokesmammi: Hur ofta bajsar han? Är maten smält när den kommer ut?

Svar på tråden Allergitråden