Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Nu ska jag ta min prick och kräk-nisse till bvc. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-06-13 21:57:50 följande:
    Om de sagt att du kan äta vetestärkelse så kan du äta alla glutenfria produkter, men de naturligt glutenfria (gjorda på majs) är renare, då de ju aldrig innehållit något vete alls - därav namnet naturligt glutenfritt =) Lycka till!
    Inte alla, det finns glutenfria som innehåller mjölkprotein.
  • 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-06-14 20:08:51 följande:
    Hej,
    Vi har en pojke, 3 år, som är troligen mjölkprotein allergisk med långsam reaktion (enligt läkaren).
    Visar sig inte på prov, men genom uteslutning.
    Han har haft stora problem med magen sen 9 veckors ålder, men sen han blev strikt mjölkfri fungerar magen och han har blivit av med ständiga förstoppningar, magvärk, fått matlust.

Till min fråga,
    idag gjorde förskolan fel och gav av misstag en fiskhamburgare som innehöll mjölk, han fick i sig halva hamburgaren innan man upptäckte misstaget.
    Under eftermiddagen och kvällen har han inte velat äta, utan klagar över att han har ont i magen och måste åka till doktorn. Magen står som en ballong och han är gasig.

Kan vi hjälpa honom på något sätt? Han klagar i ett på att det gör ont.

Det har skett två "misstag" tidigare i år, båda gångerna har han haft kraftigt ont i magen, mått illa, och sen har magen strulat i ett par dagar.
    Är det samma som gäller igen, att bara vänta ut?

Ursäkta banala frågan, har inte så stora bekymmer som era barn, men känns hemskt att han ska behöva ha ont.
    Alvedon hjälper min tjej mot det onda när hon fått i sig mjölk. 
  • 2små2stora
    Leiben skrev 2011-07-06 08:37:15 följande:
    Förlåt om jag tjatar men i morse råkade han få fel leverpastej och den innehöll mjölk. Inga utslag. Det verkar vara så att min son" klarar av" små mängder utan att set märks. Det gör mig orolig för hur ska man då veta vad det är han inte tål? MAn vill ju ändå inte utsätta honom och både mjöl och havre äter han ju så som beskrivet ovan. Havre i enago och i matlagningne och så bröd minst en gång per dag och inga utslag av det.

Men i mannagrynsgröten på havremjölken gav ju stora röda områden i ansiktet, speciellt där gröten varit fastklibbat. Vet inte om läkaren ens testa spannmål.

mannagryn är vete så det kan vara det han reagerar på.
  • 2små2stora
    Sousafon skrev 2011-07-15 20:23:38 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

Skulle gissa på baljväxterna
  • 2små2stora

Johanna verkar ha vuxit från sin mjölkallergi. Vi har kommit upp i en skaplig mängd med mjölk och inget ont i magen alls. Ingen konstig lukt från pottan. Möjligen något trögare i magen men det är svårt att säga då hon är i behov av movicol ändå. Däremot så äter hon inte, men det är också något som vi varit med om tidigare. Så vi forsätter ett tag till. 

• 2små2stora
    Soffifi skrev 2011-07-19 14:25:03 följande:
    När vi misstänkte nån slags pollenallergi eller så på vår dotter fick vi ögondroppar utskrivna, Chloromycetin.
    Vet inte om det kan vara nåt? 
    Chloromycetin är antibiotika för ögoninflammation
  • 2små2stora

W är konstant prickig i ansiktet mest på vänster sida från hakan upp till ögat. Är även mer eller mindre röd i rumpan också.
    Utan minifom så får han jätte mycket magknip. Maken hade gett honom alvedon en kväll och då sov han från 21-06 så något måste det vara som han reagerar på men frågan är bara vad.

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-07-26 13:44:12 följande:
    Bellas mage är bättre men inte utslagen. Hon har kinderna fulla med röda fläckar. Prickar runt munnen och eksem på ögonlocken och runt om. Gav aerius innan och utslagen la sig faktiskt lite, framförallt de i nacken.
    Vi är iväg på semester och bor hos min farmor som har hund. De är inte i kontakt med varandra knappt men det kanske räcker.
    Dessutom blir ögonen riktigt irriterade utomhus, skit allergier :(

Någon som har ett nummer till onemed ?? Eller vad det nu heter, där man beställer neocate
    Hundhår och grejer från hunden finns i resten av huset
Svar på tråden Allergitråden